וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הביטוח בכוננות ספיגה לקראת ספטמבר עצבני בשוק

אתי אפללו

29.8.2007 / 14:43

אמיר הסל מהראל: "אנחנו מנצלים את הירידות כדי לפעול נגד המגמה ולשפר"; החברות ספגו הפסדים כבדים באוגוסט ויחזירו כ-400 מ' ש' מדמי הניהול שגבו



בחברות הביטוח מצפים לספטמבר. בעוד הן מציגות דו"חות יפים לרבעון השני של 2007, הן מוסיפות גם הסבר על הרבעון הקרוב: ביולי כמעט לא הפסדנו, ואוגוסט היה איום ונורא. ומה לגבי ספטמבר? יהלי שפי, מנכ"ל הפניקס, ציין כי "או שהוא יתקן את מה שקרה באוגוסט, או שהוא יגרום לנו להתגעגע אליו".



ואכן, לחברות שמנהלות תיקים בהיקפים גדולים כמו חברות הביטוח היה קשה לנקוט פעולות הגנה באוגוסט, והן ספגו הפסדים כבדים. במהלך החודש, מציין אבי שטרנשוס ממנורה מבטחים, התזוזות בתיק היו בשוליים, אולי ב-10% מהתיק.



עם זאת, בחלק מהחברות התכוננו למשבר מבעוד מועד. במגדל מכרו מניות בהיקף של 700 מיליון שקל לפני תחילת הירידות ביולי, וגם איתן לוי, מנהל ההשקעות של הפניקס, ציין כי החברה הקטינה את חשיפתה למניות בחודשיים שלפני הנפילה.



"הירידות היו גורפות, ולכן לא היתה מבחינתנו משמעות לפיזור סיכונים", אומר לוי. "גם האג"ח הקונצרניות, גם המניות וגם חברות שהוציאו את הסיכונים לחו"ל והיו בחשיפה מט"חית נפגעו".



לוי מציין כי בשבוע האחרון, האג"ח הקונצרניות שהן בעלות דירוג גבוה תיקנו את הנפילות, אבל לדבריו את התיקון המשמעותי נראה בספטמבר. את התשואות השליליות יספגו בעיקר גופים שיש להם הרבה אג"ח לא מדורגות. עם זאת, לוי לא מתרגש מהירידות. "היתה בעיה בשוק, שהיה ועדיין יש עודף נזילות ותמחור חסר של סיכונים. חזרנו לשפיות", אומר לוי.



ואולם במהלך אוגוסט חברות הביטוח לא קפאו על השמרים. "כגופים מתוחכמים, יש לנו יכולת לנצל ירידות גורפות, לנצל את החולשה של קרנות הנאמנות שחייבות לפדות את ההשקעות ולהגדיל את ההשקעות בחברות שאנחנו מאמינים בהן", אומר רועי יקיר מכנף, המנהלת את השקעות כלל ביטוח.



אמיר הסל מהראל מציין שכאשר מדובר על השקעה ארוכת טווח, פרופיל החשיפה בתיק מבוסס על הערכות מקרו ופרופיל סיכון ראוי. "אנחנו לא חשופים לטעמי הציבור, שפועל הפוך - קונה כשהמחיר גבוה ומוכר כשהמחיר נמוך. אנחנו מנצלים את הירידות כדי לפעול נגד המגמה ולשפר את התיק".



כולם מסכימים כי נוצרו החודש הזדמנויות קנייה באג"ח קונצרניות ובאג"ח ממשלתיות. הסל מדגיש כי "זה שיש ירידות זו לא סיבה מספקת כדי לקנות. אנחנו בודקים חברות מעניינות שהאג"ח שלהן ירדו בגלל אווירת הנכאים בשוק, ולא בגלל ביצועים גרועים. גם לגבי מניות, הירידות החזירו אותנו בסך הכל חודשיים אחורה. עדיין יש מניות שמתומחרות ביתר".



יש גם הסכמה על כך שהעצבנות לא דעכה והשוק ימשיך להיות תנודתי גם בספטמבר. "עם זאת, לטווח הארוך לא נראה שיש בעיה", אומר לוי ומוסיף: "הבנקים המרכזיים בעולם נתנו זריקת הרגעה בהזרמת הכספים, המשק ממשיך לעבוד טוב ויש צמיחה. צריך לזכור שעשינו בחצי השנה הראשונה תשואה נומינלית ברוטו של כמעט 10%. אם היינו ממשיכים בקצב הזה, היינו מגיעים לתשואה שנתית של כמעט 20%. זה לא סביר".



למרות האופטימיות של לוי לטווח הארוך ולמרות המחצית הראשונה המצוינת שהניבה לחברות הביטוח הכנסות שיא של כ-1.3 מיליארד שקל, את אוגוסט הן יעדיפו לשכוח.



לחברות הביטוח חשיפה בשלושה מישורים לשוק ההון: השקעות כספי הביטוח הכללי, השקעות תיק הנוסטרו והשקעות כספי ביטוחי החיים בפוליסות המשתתפות ברווחים. בפוליסות המשתתפות ברווחים גבו החברות דמי ניהול שנתיים של 0.6% וכן 15% מרווחי השקעות הכספים (בפוליסות שנפתחו אחרי 2004, קרן י' החדשה ומסלולי ההשקעות, מנגנון דמי הניהול שונה).



ואולם החברות משתתפות ברווחי המבוטחים כל עוד התשואה הריאלית חיובית. בחודשים שבהם התשואה הריאלית שלילית, על החברות להחזיר חלק מדמי הניהול שגבו בחודשים הקודמים באותה שנה (או שיגבו בחודשים הבאים באותה שנה, אם התשואה תהיה חיובית).



על פי ההערכות בחברות הביטוח, מאז תחילת 2007 ועד סוף יולי היתה התשואה הריאלית ברוטו של התיק כ-8.3%.



ההערכות הזהירות בקרב החברות הן שאת אוגוסט שמסתיים בסוף השבוע הן יסיימו בממוצע בתשואה ריאלית ברוטו שלילית של כ-3.5%, כלומר באוגוסט יצטרכו חברות הביטוח להחזיר כ-40% מדמי הניהול שגבו מתחילת השנה - כ-400 מיליון שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully