וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיסות הזולות מגיעות לישראל - מהפיכה?

בר חיון

30.8.2007 / 7:37

כבר אפשר לטוס לאירופה במחירים מגוחכים. כמה זה עולה ומה באמת כולל כרטיס בטיסת low-cost?

אין ספק שהפרסומאי של סופר פארם, שהגה לפני שנים את הקמפיין הבלתי נשכח - קפיצה קטנה לחו"ל - ידע בדיוק על אילו בלוטות חשק ללחוץ לנו. מה בסך הכל ביקשנו? טיסה ללונדון במחיר של כרטיס נסיעה לאילת? בשנה האחרונה הפכו הפנטזיות האלה לריאליות הרבה יותר: עם "פתיחת השמים" וכניסתן של חברות התעופה המוזלות (cost-low, ראו מסגרת).

אז נכון, המחירים עדיין לא זולים כל כך, אבל השמים נפתחים להם בהדרגה: קבוצת טואי-פליי האירופית מבצעת מאז סוף 2005 שש טיסות בשבוע לגרמניה ליעדים: ברלין, מינכן וקלן-בון; חברת תומסון (גם היא מקבוצת טואי) תתחיל להוציא שש טיסות שבועיות ללונדון ומנצ'סטר בנובמבר הקרוב.

בנוסף, חברות קורסאייר הצרפתית וג'טאייר הבלגית, הנמנות אף הן על קבוצת טואי, הגישו בקשה לטוס לישראל וממתינות לתוצאות הדיונים בין ישראל לבין צרפת ובלגיה באשר לכמות הטיסות שתאושר.

בדקנו מה כל זה אומר לגבי הכיס שלנו: עד כמה, אם בכלל המחיר נמוך יותר מטיסות אחרות ומה הוא כולל.

כמה זה עולה לנו?

לא נשאיר אתכם במתח ונענה מיד על השאלה אם טיסות ה-cost-low זולות יותר. התשובה היא כן, אך לא תמיד. מהשוואה שערכנו בין חברות התעופה נראה שאם מזמינים מספיק זמן מראש, ניתן לחסוך מאות דולרים על כרטיס לגרמניה או ללונדון בטיסות המוזלות.

מדוע ההזמנה המוקדמת כל כך משתלמת? בדומה לטיסות סדירות, גם טיסות cost-low מבטיחות מכסה מסוימת של כרטיסים במחיר אטרקטיבי. אבל בכל זאת יש שני הבדלים עיקריים: המחירים המינימליים בטיסות cost-low עדיין נמוכים משמעותית מהמחירים המינימליים בטיסות סדירות, וגם כמות המושבים המוצעת במחיר זה בטיסות cost-low היא גדולה יותר.

מוני בר, מנכ"ל הולידיי טרוול המייצגת את טואי-פליי בישראל, מסביר כי חברתו כפופה לחוק האירופי, המחייב את העסקים שפירסמו מוצר החל ממחיר מינימלי, למכור לפחות 10% מהמוצר במחיר זה. "כיום", מוסיף בר, "כחלק מהכניסה לשוק, אנו מציעים 30% מהמושבים בטיסות במחיר מינימלי".

כך למשל, כרטיס הלוך חזור לברלין, שמוזמן כעת עבור דצמבר יעלה בטואי - 226 דולר, לעומת 453 דולר בממוצע בטיסות שכר ו-558 דולר בממוצע בטיסות סדירות - פער של כ-100%-150%.

גם בטיסות ללונדון המוזמנות כעת לדצמבר, יש פערים גדולים: 279 דולר בתומסון, לעומת 587 דולר בממוצע בטיסות שכר ו-590 דולר בממוצע בטיסות הסדירות. פער של כ-110%.

ואולם כשמזמינים ברגע האחרון, הפערים מצטמצמים וניתן אף למצוא טיסות שכר זולות בהרבה מטיסות ה-cost-low: בהזמנה של שבוע בלבד מראש לברלין, מחיר כרטיס בטואי אינו זול: 646 דולר, לעומת 424 דולר בממוצע בטיסות השכר - פער של 52% לטובת טיסות שכר.

אז מה הקץ'?

חברות ה-cost-low עובדות לפי מודל שונה לחלוטין מזה המוכר לנו: ההתמקדות היא ביצירת מוצר "רזה" ויעיל, עם דגש על מזעור ההוצאות. מה זה אומר מבחינת הצרכנים?

ראשית, המחירים של טיסות cost-low כוללים אמנם את מסי הנמל אך אינם כוללים, על פי רוב, מטען שאינו תיק יד, שכרוך בתשלום נוסף של כ-10 דולרים למזוודה. באופן מסורתי טיסות אלה גם אינן כוללות מחיר ארוחה, שכרוכה בתוספת של 12 דולר, אך בטואי לא מחייבים בגין ארוחה בטיסות לגרמניה; המקומות במטוס אינם מסומנים ומיד לאחר התשלום, אין כל אפשרות לבטל ולקבל החזר.

שנית, הטיסות מתבצעות בדרך כלל לשדות תעופה משניים, המרוחקים מעט מהערים המרכזיות, שתנועת המטוסים בהם דלילה ועלויות ההמראה והנחיתה הן נמוכות. למשל, כשחברת תומסון תתחיל לטוס ללונדון בנובמבר, היא תגיע לשדה התעופה לוטון המרוחק כ-50 ק"מ מלונדון. המשמעות היא כמובן גם כספית - בהעדר תיווך של סוכן, אתם קונים רק טיסה ולא חבילת נופש, כך שהמחיר לא כולל העברות מן הנמל המרוחק אל מרכז העיר. כרטיס אוטובוס ללונדון יעלה לכם 20-40 שקל; נסיעה ברכבת תעלה כ-80 שקל.

הבדלים נוספים: מכירת הכרטיסים של חברות אלה מתבצעת באופן ישיר מול החברה אך ורק דרך האינטרנט, ללא תיווך סוכנים; קיבולת המושבים במטוסים גדולה יחסית ואין מחלקת עסקים או מחלקה ראשונה.

גם מבנה כוח האדם בחברות אלה שונה למדי. השוואה קטנה בין קבוצת טואי לבין חברת אל על תמחיש זאת: לאל על בין 37 מטוסים ו-5,700 עובדים, לעומת 154 מטוסים בקבוצת טואי ו-4,500 עובדים. בין השאר, עובדה זו מתקיימת בזכות היעדר סניפים של חברות cost-low בעולם, יש פחות דיילים פר נוסע והדיילים ולעתים גם הטייסים, עוזרים בניקוי המטוס לאחר נחיתתו.

מעל לכל זה, כדאי לזכור שמחיר כרטיסי הטיסה בחברות cost-low נוטה לעלות ככל שמועד הטיסה קרב.

התחרות התחילה

טואי פליי מדווחת על תפוסה כמעט מלאה של ששת הקווים השבועיים ליעדים בגרמניה: "מבלי לפרסם כלל, כיום טסים מישראל כ-900 נוסעים מדי שבוע", אומר בר, "אך כשייפתחו השמים לשאר מדינות אירופה, פוטנציאל היקף הלקוחות הוא עצום. לצורך המחשה: ב-2006 טואי לבדה הביאה למצרים 1.8 מיליון תיירים, שזו כמות כל התיירים שהגיעו לישראל בשנה זו. ברגע שישראל תאפשר לנו, נטוס לצרפת, בלגיה, הולנד וסקנדינוויה. אז תתקיים כאן תחרות אמיתית".

ואמנם כניסת חברות התעופה המוזלות לישראל עוד בחיתוליה, אך היא כבר נותנת את אותותיה בשוק. כחלק מההיערכות, אל על וסאן דור יצרו קשר עם משרד הפרסום זרמון-גולדמן לצורך מיתוג החברה ובידולה.

גם בריטיש איירווייס בישראל נערכת לתחרות: היא הודיעה לפני שבועיים על הפחתה של עד 6% במחיר כרטיסי הטיסה במחלקת התיירות בקו ללונדון - לכאורה מהלך מפתיע בשיא עונת הנסיעות, אבל הוא מגיע רגע לפני שהתחרות בקו נתב"ג לונדון הולכת לרתוח. בפועל, מחיר כרטיס בבריטיש איירווייס הוא בין 555 דולר (במקום 576 דולר) ל-865 דולר (במקום 920 דולר).

בנוסף, כפי שכבר פורסם ב-TheMarker, ייתכן שתוקם חברת cost-low ישראלית. דו"ח של הכלכלן הראשי של רשות התעופה האזרחית, דני מורג, העלה כי קיים פוטנציאל של יותר ממיליון נוסעים בשנה לחברת תעופה ישראלית שתפעל במתכונת של חברה לטיסות מוזלות.

ימים יגידו אם מודל התעופה של חברות cost-low מתאים לצרכן הישראלי שאינו נוטה, בדרך כלל, לתכנן זמן רב מראש ואוהב מאוד את זכות הביטול. אך בטואי-פליי רגועים: "אנחנו נחנך את הצרכן דרך הכיס", טוען בר, "כשאנשים יראו את המחירים שאנחנו מציעים זו תהיה שיחת הסלון הבאה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מבריסל ללונדון ב-10 יורו - בקרוב אצלנו?

לפני חודש וחצי, כ-200 אלף אירופים הזמינו כרטיסי טיסה מחברת התעופה "רייאנאייר" ליעדים שונים באירופה ושילמו את המחיר הלא ייאמן - ליש"ט אחד (כשמונה שקלים) - מחיר עמלת האשראי על ביצוע העסקה.

אמנם מדובר היה במהלך שיווקי חד-פעמי ומתוקשר היטב של חברת "רייאנאייר". עם זאת, עלויות נמוכות של כרטיסי טיסה באירופה הן חלק משגרת שוק התעופה הפועל בשמים הפתוחים של אירופה. לדוגמה, בהזמנה מוקדמת, טיסה מבריסל ללונדון השכנה עשויה לעלות 10 יורו (כ-56 שקל), כשמתוכם, 9.99 יורו מהווים מסי נמל; טיסה ליעד רחוק יותר, כגון מילאנו, עשויה לעלות 25 יורו (כ-140 שקל), כשמתוכם, 15 יורו מהווים מסי נמל.

המחירים האלה, הדומים יותר למחיר נסיעה באוטובוס אכן מעוררים קנאה, והשאלה הנשאלת היא אם נזכה לראות בישראל מחירים כאלה. התשובה תלויה במשיבים. הסקפטיים טוענים שהמודל האירופי לא יעבוד בישראל - החברות המוזלות באירופה חוסכות עלויות ניכרות בכך שהן נוחתות בשדות תעופה משניים עם תנועה דלילה, שם נגבים מהם מסי נמל מוזלים, אם בכלל. בישראל, בינתיים, לא נראה באופק שדה תעופה אלטרנטיווי לנתב"ג.

בנוסף, מודל הטיסות המוזלות מתבסס על טיסות קצרות של עד שלוש שעות ללא מטען רב שמצריך שינוע ובדיקות ביטחוניות. הדבר מקצר את זמן חניית הקרקע, ומנגד מעלה את זמן שהיית המטוסים באוויר (מטוסי טואי-פליי, לדוגמה, נמצאים באוויר 14.5 שעות, בממוצע, ביממה). הטיסות הארוכות מישראל לאירופה עלולות להאריך את זמן חניית הקרקע והן גם פחות נוחות מטיסות סדירות.

בנוסף, משרד התחבורה אמנם התיר לחברות cost-low (טיסות מוזלות) להיכנס לשוק, אך השמים לא באמת פתוחים כל עוד נדרשים הסכמים עם כל מדינה אירופית בנפרד, המגבילים את כמות הטיסות והיעדים אליהם חברות התעופה רשאיות לטוס.

מנגד האופטימיים טוענים שאין סיבה שחזון הטיסות המוזלות הפועל באירופה לא יתממש גם בישראל. אמנם המרחק הגיאוגרפי גדול יחסית, אך זה לא מנע מחברות תעופה מוזלות להפעיל טיסות מאירופה לטורקיה, למצרים ולמרוקו. בנוגע לנוחיות, נסיעה באוטובוס מאזור המרכז לאילת אינה נוחה יותר. הצרכן הישראלי הממוצע יהיה מוכן בקלות לוותר על הארוחות, המקומות השמורים והזכות לבטל בתמורה למחיר נמוך באופן משמעותי לכרטיס טיסה. באשר לפתיחת השמים: זה אמנם תהליך הדרגתי אך הוא יקרה לבסוף, ואף יזורז ככל שיותר צרכנים יתנסו בטיסות cost-low ויפעילו לחץ על הממשלה בעניין.

כך בדקנו

בדקנו מחירי טיסות שכר, סדירות ומוזלות לשני יעדים - לונדון וברלין.

את הטיסה לברלין בדקנו בשני מועדי הזמנת כרטיסים: שבוע מראש לטיסה באוגוסט (בתאריכים 30.8-6.9) ושלושה חודשים מראש לטיסה בדצמבר (בתאריכים 6.12-13.12); את הטיסה ללונדון בדקנו רק במועד אחד - דצמבר, באותם תאריכים, מכיוון שחברת תומסון המוזלת תחל לפעול רק בנובמבר. מלבד טיסות השכר - שמחיריהן נבדקו לשבוע הראשון של נובמבר, משום שלא נמצאו מועדים רחוקים יותר.

הכרטיסים הוזמנו וירטואלית לחופשה בת שלושה ימים עד שבוע - לאותם תאריכים. מחירי טיסות השכר והטיסות הסדירות הם ממוצעים, והחישוב שלהם התבצע על סמך 15 הטיסות הזולות ביותר שנמצאו בכל סוג טיסה, לכל יעד ובכל מועד, במנוע השוואת המחירים travelist.co.il.

חברות התעופה שתעריפיהן שוקללו בבדיקת הטיסות הסדירות הן: אל על, Austrian Airlines ,SN Brussels Airlines, Malev ,Lufthansa ,Air Berlin ,CSA ,Alitalia ,Air France ,Iberia ,British Airways Turkish Airlines.

סוכנויות הנסיעות שתעריפיהן שוכללו בבדיקת טיסות השכר הן: 2Travel, טוס בזול, TravelClub.co.il, Ticket2Go ,TicTak, אשת טורס, איילה, לראות עולמות, צבר, 747, MonaTours ,BetterFly, קל נופש, קוקי טורס, כנפי משק, סנטורס.

חברות התעופה המוזלות שנבדקו: טואי הטסה לשלושה יעדים בגרמניה ותומסון, שתחל להפעיל טיסות לשני יעדים בבריטניה בנובמבר.

הידעתם?

מכירת הכרטיסים של טיסות cost-low מתבצעת באופן ישיר מול החברה, אך ורק דרך האינטרנט וללא תיווך סוכנים

שימו לב!

מחיר טיסות cost-low אינו כולל בדרך כלל מטען שמעבר לתיק היד. מטען נוסף כרוך בתשלום של כ-10 דולרים למזוודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully