וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוכל התחזה לבעל קרקע בהרצליה פיתוח וגנב מחברתו 800 אלף דולר לבניית וילה

גיא ליברמן

30.8.2007 / 8:40

לפני כשבועיים קיבל מתווך מוכר מהרצליה הצעה מפתה מאדם המוכר לקרוב משפחתו למכירת קרקע ב-5 מיליון דולר; עיון בנוסח הטאבו העלה את החשד: מישהו מנסה לסחור בקרקע שאינה שלו; "גם אנשי הטאבו אמרו כי יש בעיה עם הקרקע", מספר המתווך



לכאורה מדובר על עוד פרשת עוקץ קרקעות בהרצליה פיתוח - כך לפחות סבר בתחילה מתווך מהרצליה, שדיווח על חשדו לטאבו; כך סברו גם בטאבו ובמשטרה. אבל ככל שהעמיקו בחקירה, התברר כי מדובר בסוג אחר של הונאה, מתוחכם הרבה יותר מפרשיות העוקץ המוכרות למשטרה.



לפני כשבועיים קיבל מתווך מוכר מהרצליה הצעה מפתה מאדם המוכר לקרוב משפחתו. אותו אדם אמר כי למתווך כי הוא מכיר עורך דין המעוניין למכור חטיבת קרקע בשטח של 2.7 דונם ברחוב רמת ים בהרצליה, קו ראשון לים (מול חוף אכדיה. ג.ל), במחיר מפתה של 5 מיליון דולר.



"צריך לזכור שאנחנו מדברים על הרצליה פיתוח ועל קו ראשון לים. כל דונם במקום כזה יכול להגיע למחיר של 3 מיליון דולר", הסביר השבוע המתווך ל-TheMarker. "על אף שההצעה נשמעה לי טובה מכדי להיות אמיתית, מכיוון שאני מעריך את שוויה כיום במחיר של 7-8 מיליון דולר, ניגשתי לרשם המקרקעין בנתניה כדי לברר פרטים על הקרקע".



עיון בנוסח הטאבו העלה שני ממצאים. "הדבר הראשון שקפץ לי מיד מול העיניים", אומר המתווך, "הוא ששמו של בעל הקרקע הנקוב בנסח הטאבו, לא הוזכר בפני קודם לכן. הדבר השני היה הערת אזהרה שהוצמדה לנסח הטאבו, האוסרת כל ביצוע עסקה במקרקעין. גם אנשי הטאבו אמרו כי יש בעיה עם הקרקע הזו, אך לא ידעו לפרט מהי. מיד צץ ועלה החשד שמישהו מנסה לסחור בקרקע שאינה שלו".



וילת החלומות



כדי להבין כיצד התגלגלו הדברים, ומדוע נאסר לבצע כל עסקה על הקרקע הזו, יש לחזור שנה לאחור. אז הכירה ו' מתל אביב את סנפרוד א. קסטנבאום, תושב ארה"ב. בין השניים נרקמה מערכת יחסים קרובה במיוחד. כשהקשר ביניהם העמיק, סיפר לה קסטנבאום כי יש בבעלותו קרקע בהרצליה פיתוח וכי הוא מתכוון לבנות במקום וילה. לדברי מקורב לשניים, קסטנבאום אף רמז כי הבית ישמש את שניהם.



ואולם בדרך לווילת החלומות עמד מכשול מסוים. קסטנבאום סיפר לו' שבשלב זה חסר לו הכסף הדרוש לבניית הווילה, ולפיכך ביקש ממנה הלוואה. באוגוסט 2006 העבירה ו' לידיו סכום של 775 אלף דולר, ובתמורה קיבלה לידיה כעירבון שטר משכון של המגרש ברחוב רמת ים.



אלא שאז חלה הידרדרות ביחסים בין השניים, ודרכיהם נפרדו. ו' ניסתה לקבל את כספה בחזרה, אך הופתעה לגלות כי הדבר אינו עולה בידה, ולכן פנתה לאפיקים משפטיים והגישה תביעה בבית המשפט המחוזי בנצרת נגד בן זוגה לשעבר.



ככל שחלף הזמן, הפך קסטנבאום לפחות ופחות זמין, ואף לא טרח להגיש כתב הגנה. לפיכך, ביקשה ו' שבית המשפט יחייב אותו להשיב לידיה את הכסף, או שיקבע לחלופין כי בידיה הזכות למכור את הקרקע יקרת הערך בהרצליה פיתוח.



לפני כחודש נענה רשם בית משפט המחוזי בנצרת, השופט דני צרפתי, לבקשתה של ו' וקבע כי הנתבע חייב לתובעת 775 אלף דולר, בצירוף ריבית שנתית של 17%. כך כתב השופט: "לאחר שהחוב לא נפרע על ידי הנתבע בתנאים שנקבעו בהסכם ההלוואה שבין הצדדים מיום 2 באוגוסט 2006 זכאית התובעת ו/או מי מטעמה לרכוש מהנתבע זכויותיו במקרקעין כשהחוב ישמש כתמורת רכישת המקרקעין מהנתבע לתובעת".



לבקשתה של ו', מינה השופט צרפתי את עורך דינה, מוחמד אבו זייד, לכונס הנכסים של המקרקעין לצורך ביצוע עסקת מכירת הזכויות במקרקעין בהליך של הוצאה לפועל.



השמחה היתה מוקדמת



אלא שהשמחה של ו' בעקבות החלטת בית המשפט היתה מוקדמת. "היו כמה אנשים שהתעניינו בקרקע", מספר עו"ד אבו זייד. אחד מהם היה עורך הדין פרופ' רון שפירא, שבדק אפשרות לרכוש את הקרקע עבור לקוח שלו. שפירא היה זה שבדק את הבעלות של הקרקע והראשון שהבין שיש בעיה ברישומי הטאבו.



הרישום בטאבו הצביע על כך שהקרקע שייכת לסנפורד אשר זליג קסטנבאום, תושב חוץ שאף קיבל אזרחות ישראלית ב-99'. השם היה דומה אמנם לשמו של בן זוגה לשעבר של ו', אך לא זהה לגמרי. כשאבן זייד החל לבדוק את זהותו של האיש, התברר כי הוא כבר אינו בישראל.



"בחיים שלי לא נתקלתי בדבר כזה", אומר אבן זייד. "האדם שקיבל את ההלוואה מתאים לרישומים בטאבו, וכמעט שלא ניתן לגלות זאת מכיוון שבנסח הטאבו לא רשום מספר הדרכון של בעל הקרקע, אלא רק שמו: סנפורד קסטנבאום. ב-99', כשקסטנבאום המקורי שינה את שמו בישראל וקיבל תעודת זהות על שם אשר זליג, הוא שכח לשנות את שמו גם בנסח הטאבו. כך נוצר מצב שמשנת 74', עת קיבל את הבעלות על השטח, ועד היום - שמו לא שונה בטאבו".



ואז הופיע סנפורד קסטנבאום האמיתי



בעקבות החלטת בית המשפט כי הקרקע תעבור לידי ו', גילה קסטנבאום האמיתי כי מישהו מנסה למכור את השטח שבבעלותו. הוא הגיש תלונה במשטרה, שהחלה לחקור את העניין. כך נחשפה העובדה שבן זוגה לשעבר של ו' הוא קסטנבאום המזויף. בית המשפט המחוזי בנצרת נאלץ להוציא לפני כשבועיים צו איסור על הוראה שנתן רק כשלושה שבועות קודם לכן, בדבר מכירת המקרקעין בהליך של הוצאה לפועל.



"לאחר שעיינתי בבקשה ובנספחיה, אני רואה להיעתר לבקשה בחלקה, באופן שאני מורה ללשכת רישום המקרקעין לרשום הערת אזהרה האוסרת כל ביצוע עסקה במקרקעין המבוססת. כמו כן, אני אוסר על כונס הנכסים שמונה מלבצע כל פעולה למימוש פסק הדין", כתב השופט בהחלטתו.



לדברי אבן זייד, מרשתו והוא הפסיקו כל ניסיון למכור את הקרקע, עוד לפני שבית המשפט נתן הוראה כזו, לאחר שהבינו כי נפלו למלכודת.



הקרקע ניצלה, אך הנוכל הצליח לגנוב את כספה של ו', ועתה חוקרים במפלג ההונאה של מחוז הצפון כיצד ידע האדם שהציג עצמו כסנפורד א. קסטנבאום, כי הקרקע בהרצליה פיתוח שייכת לאדם בעל שם כזה, וכיצד הצליח לבנות לעצמו דמות בדויה במשך זמן רב כל כך. בנוסף, בודקים במשטרה את פרטי העסקה שבה הלוותה ו' את סכום הכסף האמור למתחזה. כך או כך, גורם המקורב לו' אומר: "הסיכוי שהכסף יוחזר לה הוא די אפסי. זו פשוט רשעות לשמה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully