וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לינדנשטראוס ימנע את הדחת זליכה"

טל לוי וצבי זרחיה

30.8.2007 / 15:14

כך מעריכים גורמים בכנסת. החשב הכללי באוצר, שקיבל אמש הודעה כי לא ימשיך בתפקידו, מצהיר: "לא אתן לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי"

"הניסיון להביא לסיום כהונתי נעשה בחוסר סמכות, איננו חוקי וממילא איננו מחייב אותי. לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי ממשימתי לשמור על הקופה הציבורית" - כך אמר היום החשב הכללי, ירון זליכה, בתגובה למכתבו של שר האוצר רוני בר-און, המודיע לו כי כהונתו לא תוארך, והוא יסיים את כהונתו באוקטובר השנה. "אין זה הניסיון הראשון להביא לסיום כהונתי, כפי שאין זה גם שר האוצר הראשון המנסה לעשות זאת. בטוחני כי לא יהיה זה גם הניסיון האחרון", אמר זליכה.

זליכה צפוי להיאבק נגד פיטוריו, וארגונים משפטיים כבר הצהירו כי יצטרפו למאבקו. משפטנים מעריכים כי המצב החוקי עומד לצדו. בג"ץ קבע בעבר שכהונות נושאי משרה של גורמי שלטון חוק, כמו החשב הכללי, אינן קצובות בזמן, וכדי להפסיקן נדרשת עילה מבוססת שעומדת בבית משפט. מאחר שזליכה נחשב לאיש מקצוע מעולה, ואף זכה בעבר בשורה של פרסים על הצטיינותו בתפקיד, נראה שיקשה לשכנע את בית המשפט כי ראוי להדיחו.

זליכה מעוניין להמשיך בתפקיד

מנגד, בנציבות שירות המדינה אמרו כי סיום תקופת הכהונה של זליכה, כמו כל מנכ"ל בשירות המדינה, אינו מהווה הדחה. גם באוצר הדגישו, כי אין מדובר בהדחת זליכה, אלא בסיום תקופת הכהונה במועדה, ובר-און נימק את המהלך ב"חשיבות הרבה שהוא מייחס לעקרון הרוטציה והקדנציה".

ואולם המהלך עורר ביקורת חריפה, וצפוי לגרור עתירות לבג"ץ. גם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס שזליכה נהנה בעבר מתמיכתו, עשוי להתערב. ככל הידוע, זליכה מעוניין להמשיך בתפקידו עוד כשנה, עד שיסיים להעביר את תוכניתו למלחמה בשחיתות.

בכנסת מעריכים כי אם זליכה לא יעתור לבג"ץ, המבקר יפרסם צו שימנע את הדחתו. לינדנשטראוס הודיע היום, כי לכל חושף שחיתויות במדינה תינתן הגנה מלאה על פי החוק, וכי הגנה זו היא צעד חשוב ומיידי במאבק בשחיתות הציבורית. במשרד המבקר טענו כי עד כה לא הגיש החשב תלונה, וכי כל תלונה שיגיש תיבדק מיידית. בסמכות המבקר להוציא צו המגן על זליכה מפגיעה, משום שחשף את פרשת בנק לאומי.

לוחם ב"טרור"

זליכה הוא העד הראשי בחקירה בדבר חשדות למעורבות פסולה לכאורה של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, במכירת גרעין השליטה בבנק לאומי. הוא התלונן אצל מבקר המדינה השופט מיכה לינדנשטראוס על מעורבותו של אהוד אולמרט בכהנו כשר האוצר במכרז, ובעקבות חקירת המבקר פתחה המשטרה בחקירה פלילית בעניין.

אולמרט שקל לפני הבחירות לנקוט בהליכים להפסקת כהונתו של זליכה. זליכה הצהיר לאחרונה כי "גורם משפטי כינה את פרשת מכירת גרעין השליטה בבנק לאומי, בה נחשד ראש הממשלה, כ'פרשה החמורה ביותר בתולדות המדינה'". הוא מכנה את השחיתות הציבורית "טרור", ובדיון בכנסת לפני כשבועיים אמר כי השחיתות מאיימת על קיום המדינה, וכי "חומרת העול הכלכלי של השחיתות הולכת ומתקרבת לחומרה של העול הביטחוני".

זליכה היה יועצו הכלכלי של יריבו של אולמרט, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, בעת שנתניהו כיהן כראש ממשלה, ונתניהו מינה אותו לחשב הכללי בעת שכיהן כשר האוצר. משרת החשב הכללי היא משרה מיוחדת, ופירוש הדבר כי מינוי או הדחה של חשב כללי מצריכה החלטת ממשלה שתתקבל ברוב. בר-און הבהיר כי קדנציה בת ארבע שנים היא בעיניו סבירה ומכובדת, וראוי לסיימה במועד.

הוועדה לביקורת המדינה תכונס ביום שלישי לדיון בהדחתו של זליכה. יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), הודיע שישפנה אל מבקר המדינה השופט כדי שימנע את פיטוריו של זליכה ויעניק לו את ההגנה המוענקת בחוק לחושפי שחיתויות. זליכה אמר כי המסר העולה מההודעה על פיטוריו של זליכה הוא ניסיון לפגוע במאבק בשחיתות, במיוחד בתקופה שבה נחשפות שחיתויות שלטוניות חמורות המתנהלות חקירות נגד ראש המדינה, שאחת מהן החלה בעקבות חשיפתו של זליכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully