וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון: התקנות שהוציא שר המשפטים בעניין הנושאים בהם ידון בית משפט מחוזי מרכז - הותקנו ללא סמכות

נורית רוט

30.8.2007 / 12:56

בכך קיבל בית המשפט העליון באופן חלקי את עתירתה של חברת חיים נתנאל נגד שר המשפטים דניאל פרידמן



בית המשפט העליון הוציא היום צו מוחלט נגד שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן ונגד מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, בו נקבע כי לבית-המשפט המחוזי מרכז לא יועברו תיקים נוספים אשר אינם בתחום סמכותו המקומית של בית המשפט החדש שהוקם - מעבר לאלו שכבר הועברו על-פי הרשימה שגיבש מנהל בתי-המשפט, וכי ההוראות שמקורן בצווים שהוציא השר ומשנות מסמכותם העניינית של בית המשפט המחוזי מרכז או של בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, לא יעמדו בתוקפן לאחר יום ה-1 למארס 2008.



בכך קיבל בית המשפט העליון באופן חלקי את עתירתה של חברת חיים נתנאל נגד שר המשפטים דניאל פרידמן, באמצעות עו"ד חיים שטנגר, בה נטען כי הגוף היחיד שהוא בעל סמכות להעביר תיקים מבית משפט מחוזי אחד לבימ"ש מחוזי אחר הוא נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, והמשנה לה, ולכן שר המשפטים אינו יכול להתערב בסמכותם. עוד נטען בעתירה כי הצו שפירסם פרידמן בדבר העברת התיקים לא תקף, ויש להורות על החזרת התיקים לת"א.



השופט אדמונד לוי, אליו הצטרפו השופטים אסתר חיות ואליקים רובינשטיין, הגיע למסקנה כי לשר המשפטים אין הסמכה בחוק לקבוע את הנושאים אשר יונחו לפתחם של בתי-המשפט המחוזיים המרכז ותל אביב, או שייגרעו מטיפולם, וכי גם אין לו הסמכה להעביר תיקים בין ערכאות. לאור זאת קבע בית המשפט כי "ברי כי אותן הוראות בצווים שהוציא מלפניו השר, ונוגעות לענינים אלה, הותקנו בחוסר סמכות. ברור כי דבר זה נעשה בשוגג, ברם בנסיבות אלו... בית המשפט חייב להעמיד את הממשלה על טעותה".



השופט לוי ציין בהחלטתו כי הכנסת בחרה להותיר בידיה את הכוח לקבוע בחקיקה הוראות הנוגעות לסמכותו הענינית של בית-המשפט המחוזי וכי סמכות זו לא ניתנה לשר המשפטים, שהוגבל בתיחום גידרה של הסמכות המקומית בלבד. "אין בכוחן של הוראות כלליות, המסמיכות את שר המשפטים לקבוע סדרי מנהל, כדי להעניק לו את הכושר להתערב בגדרי סמכויותיהם העניניות של בתי-המשפט", נקבע.



השופט הוסיף כי הוא משוכנע שבמקרה זה "לא היו הפעולות השלטוניות שננקטו מכוונות אלא לקידומה של העשייה השיפוטית, לרווחת המתדיינים בפניהן של הערכאות הנוגעות בדבר". לאור האמור לא חוייבה המדינה בהוצאות



(בג"צ 7067/07)


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully