וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בא כוחו של זליכה לשר האוצר: הודעתך על סיום כהונתו חסרת תוקף ובטלה מעיקרא

ארנון בן-יאיר

30.8.2007 / 13:56

עו"ד בעז בן-צור הודיע כי אם אם השר יתעקש על החלטתו, זליכה ייאלץ לנקוט בעניין הליכים משפטיים



עו"ד בעז בן-צור, בא כוחו של החשב הכללי, ירון זליכה, פנה אמש במכתב לשר האוצר, רוני בר-און, והודיע לו כי הודעתו של אי חידוש הסכם העבודה של זליכה בטלה מעיקרא וחסרת תוקף חוקי. בן-צור הודיע במכתבו לשר, כי אם יהיה בדעתו לעמוד על החלטה בלתי תקפה זו, זליכה ייאלץ לנקוט בעניין הליכים משפטיים. עדיין לא ברור אם הליכים כאלה יהיו במסגרת בג"ץ שיוגש נגד השר או בפנייה לבית הדין לעבודה, אם כי בנסיבות של סיום כהונת פקיד ממשלה בכיר, סביר להניח שמדובר יהיה בפנייה לבג"ץ.



לטענת בן-צור, הסכם העבודה של זליכה כפוף להוראות חוק שירות המדינה (מינויים) ואף מפנה לסעיף 23 לחוק העוסק במינויים סטטוטוריים. על פי החוק, הגורם הממנה ממלא תפקיד הוא הגורם המוסמך גם לקצוב את משך הכהונה שלו. לטענתו, מכיוון שהממשלה היא שמינתה את זליכה לתפקיד בהחלטה מיום 19 באוקטובר 2003, היא גם הגורם היחיד שמוסמך להחליט על קיצוב כהונתו.

לדברי בן-צור, חוזה העבודה של זליכה עוסק אך ורק בתנאי העסקתו בתקופת כהונתו, שנקבעה על פי החלטת הממשלה מבלי שנקצבה. לטענתו, אין בתקופת העסקה הנקובה בחוזה כדי לקבוע את משך הכהונה. בן-צור מוסיף כי התפתח נוהג לפיו תקופת כהונתם של נושאי משרה בכירים אינה מסתיימת עם תום חוזה העבודה הראשון שלהם, אלא מוארכת, ובעניין זה הניסיון להביא לסיום כהונתו של זליכה בתום החוזה הראשון מהווה תקדים. לטענתו, משרת החשב הכללי אינה משרת אמון, ועל כן אינה נתונה לגחמותיו האישיות של שר האוצר.



לטענת בן-צור, אין זה הניסיון הראשון של ראש הממשלה להביא לסיום כהונתו של זליכה, והוא כבר ביטא את רצונו להיפטר מזליכה פעמים מספר בעבר. גם בר-און עצמו אמר עם כניסתו לתפקידו כי בכוונתו להביא ל"סילוקו" של זליכה. התבטאויות אלה, אומר בן-צור, נבעו ממאבקו של זליכה בתופעות שלטוניות פסולות, שאף הפכו לחקירות פליליות, כולל בעניינו של ראש הממשלה.



בן-צור מסיים כי ההחלטה על "סילוקו" של זליכה נעשתה מטעמים לא ענייניים, משיקולים זרים של ניסיון להיפטר ממי שפעל נמרצות להיאבק בתופעות שלטוניות פסולות, והיא נגועה בחוסר תום לב. כמו כן, לטענתו, ההחלטה אינה מקיימת את החובה לאפשר לזליכה זכות טיעון בטרם פיטורים.



בשיחה ל-TheMarker אמר בן-צור, כי גם אם הממשלה תבקש לקצוב את תקופת כהונתו של זליכה, היא תצטרך לאפשר לו זכות שימוע בטרם החלטה, ולקצוב את התפקיד בהודעה מספקת מראש. כמו כן, לדעתו, הממשלה מנועה להפסיק את תפקידו של זליכה, שכן פעולה כזו תיעשה משיקולים לא ענייניים, ומשום שזליכה נאבק בשחיתות שלטונית.



בן-צור הביע תקווה כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יפעיל את סמכותו וימנע את הפיטורים של מי שחשף פרשה שהפכה לחקירה פלילית נגד ראש הממשלה. אם היועץ ימנע מהפעלת סמכותו במקרה זה, ישקול זליכה לפנות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בבקשה שיוציא לגביו "צו הגנה" מפני פיטורים, בתור חושף שחיתויות. עם זאת, בן-צור הדגיש כי עניין זה "לא עומד על הפרק בשלב זה", וכי הוא מצפה שהיועץ המשפטי ימנע את הפיטורים. אפשרות נוספת שתעמוד לזליכה אם שר האוצר יימנע מלחזור בו מכוונתו לפטר אותו, היא פנייה לערכאות משפטיות כגון בג"ץ או בית הדין לעבודה.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה, כי בשלב זה אין היועץ המשפטי לממשלה מוצא מקום להתייחס לעניין.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully