וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנקנר צופה משבר עולמי עמוק

אורה קורן

31.8.2007 / 7:33

נוחי דנקנר פסימי: צופה משבר שיימשך שנה וחצי, ויביא לקריסת חברות שלא יוכלו להחזיר הלוואות. המשבר לא ייעצר בגבולות ארה"ב

המשבר העולמי הנוכחי צפוי להימשך שנה-שנתיים, ובמהלכו יקרסו חברות שכבר היום הן "שלדים מהלכים" - כך העריך באחרונה יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, לפי מקורות בשוק ההון. לדבריהם, דנקנר סבור שבמהלך המשבר צפויה קריסה של חברות שגייסו הון רב ושמשבר האשראי הנוכחי לא יאפשר להן לעמוד בהחזר החובות - כלומר חברות שלא יוכלו לעמוד ביחס בין החוב לבין שווי הנכסים שלהן.

לפי המקורות, דנקנר נמנה עם אלה הסבורים שהמשבר הנוכחי הוא בעל משמעות רחבה, שחורגת מהכלכלה האמריקאית אל הכלכלה העולמית. אלה מצביעים על הבעיות המרכזיות בשוק האמריקאי: צריכה שעולה על היכולת הכלכלית האמיתית של הציבור, וגירעון מסחרי עצום שאינו מראה סימני תפנית. "הכלכלה האירופית והכלכלה אמריקאית ממשיכות לצמוח בעזרת תיקונים קוסמטים של נגידי בנקים מרכזיים, אך לא ברור עוד כמה זמן יוכל העולם להמשיך לחיות מאותה קוסמטיקה", ציטטו המקורות את דנקנר.

מחכים לירידות מחירים

לגישתו של דנקנר, משברים עולמיים נמשכים בדרך כלל שלוש-ארבע שנים. עם זאת, לדעתו המשבר הנוכחי יהיה קצר יותר ויימשך שנה-שנתיים - כיוון שהכלכלות הצומחות במזרח יאזנו את המשבר במערב. בסוף המשבר, דנקנר צופה כי ניווכח בירידה בהשפעת המערב על הכלכלה העולמית ובעלייה בהשפעתן של כלכלות המזרח, בראשן סין והודו. איך זה ישפיע על המשק הישראלי? לפי מקורות בשוק ההון, דנקנר סבור שהיזמות והתושייה הישראליות יסייעו לחברות לתמרן ולהיחלץ מהמשבר בשלום.

ואולם, נראה כי התחזית הפסימית אינה מדאיגה יותר מדי את ראשי אי.די.בי. הם יושבים כבר הרבה זמן על קופת מזומנים של מיליארדי דולרים שגייסו באיגרות חוב, צריכים לשלם ריבית על הכסף הזה, וממתינים להזדמנות להשתמש בו לביצוע השקעות בחו"ל. על הפרק בשנה האחרונה היו רכישות של גופים פיננסים גדולים, במטרה להקים חברה פיננסית גלובלית על הפלטפורמה של כלל פיננסים. בנוסף, חברות בנות של אי.די.בי, כדוגמת מכתשים אגן, מחפשות רכישות בחו"ל כדי לחזק פעילות גלובלית - אלא שהמחירים היו בשיא בשנה החולפת, ודנקנר החליט להמתין להזדמנות טובה יותר.

ענקי השקעות אחרים, בהם וורן באפט, כבר אמרו כי המשבר הנוכחי הוא הזדמנות לרכישות חדשות. "המפולת מציעה כמה הזדמנויות השקעה מצוינות", אמר באפט לפני שבועיים בלבד. לא מן הנמנע שדנקנר להמתין להעמקת המשבר ולירידות מחירים נוספות כדי לבצע רכישות בחו"ל. יש האומרים שהתחזית הפסימית נועדה להגשים את עצמה ולגרום להורדות מחירים, כדי שניתן יהיה לבצע רכישות שדנקנר מתכנן במחירים נוחים יותר. סביר להניח שבאי.די.בי אכן מקווים לכך - אבל קשה להאמין שהצהרות של אנשי עסקים ישראלים יכולות לגרום להורדות מחירים כלליות בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully