וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבנקים להשקעות ממשיכים להמתין לאותות חיים

הארץ

14.9.2001 / 12:29

וול סטריט מעסיקה כ-200 אלף איש; אתמול נעדרו אלפים מהם

מאת פטריק מקגיהן

ב-64', שנה אחרי רצח קנדי, הקים פרד אלג'ר חברת קרנות נאמנות ועמד בראשה במשך 30 שנה, בזמנים טובים ובזמנים קשים; לפני 6 שנים הוא העביר את העסק לאחיו הצעיר, דייוויד, ועבר לשווייץ.

דייוויד אלג'ר, בן 57, שניהל את החברה - פרד אלג'ר מנג'מנט - ממשרדיה במרכז הסחר העולמי, קיפח ככל הנראה את חייו במתקפת הטרור. כך גם 37 מ-235 העובדים בחברה, כולל אנליסטים, מנהלים ואנשי תמיכה. עתה, בגיל 66, חייב פרד אלג'ר לנסות לאחות את הקרעים ממה שנותר מחברה המנהלת נכסים בשווי 16 מיליארד דולר, עבור משקיעים פרטיים ומוסדיים.

וול סטריט מעסיקה כ-200 אלף איש; אתמול נעדרו כמה אלפים מהם. עמיתים לעבודה היו שרויים בהלם ממתקפת הטרור, שאותה ראו ממרחק כמה מטרים. הם נערכים לטפל במשפחות של הקורבנות ולחזור לנהל חברות. "הקהילה שלנו חוותה טרגדיה נוראה", אמר מארק לקריץ, נשיא התאחדות תעשיית ניירות הערך. "בשתי חברות עדיין נעדרים אנשים רבים. כל מי שדיברתי איתו עדיין מחפש חברים לעבודה ועמיתים מחברות אחרות".

מנכ"ל מורגן סטנלי, פיליפ פרסל, אמר כי רוב רובם של 3,500 עובדי החברה במרכז אותרו בבנק ההשקעות קיף ברויט אנד וודס, שישבה בקומות העליונות של בניין הדרומי, עדיין מחפשים 69 מ-172 עובדים, שמשרדיהם היו בקומות 89 ו-90. ג'ון דאפי, אחד משני המנכ"לים של החברה, לא הגיע לעבודה ביום שלישי, היום שבו נפגעו הבניינים והתמוטטו, אך בנו הסחרן כריס נעדר, אמרו מקורבים לחברה.

המנכ"ל השני של החברה, ג'וזף ברי, נעדר; בנו, ג'וזף ברי הבן, בנקאי השקעות, הצליח להימלט. כמה מהעובדים הבכירים של החברה היו במשרד עורכי דין בבניין אחר. שתי נשים שעבדו במחלקת המחקר של החברה הצליחו להימלט אחרי שירדו במעלית, שנתקעה כמטר וחצי מעל קומת הקרקע. כבאים פתחו את הדלת והצילו את השתיים, אמר אנדרו סנצ'ק, דירקטור בחברה. אך שני אנליסטים שהיו איתן במעלית, דין אברלינג וראסל קין, נעדרים.

לדברי סנצ'ק, החברה שלחה כמה אנשים לבתי חולים בניו יורק בניסיון לאתר את השניים. "כולנו באבל. כולם בוכים", אמר סנצ'ק, "אבל אנחנו חייבים לחשוב כיצד לסייע למשפחות".

לחברת ההשקעות מורגן סטנלי היו יותר אנשים במרכז הסחר העולמי מאשר לכל חברה אחרת. מנכ"ל החברה, פיליפ פרסל, ניסה לנחם עובדים, באומרו כי רוב רובם של 3,500 העובדים במרכז הסחר אותרו. אך הוא לא אמר מה אומדן ההרוגים.

"המצב לא טוב", אמר שלשום לעובדים, "אבל הוא כנראה פחות גרוע מכפי שחשבנו שלשום ומכפי שניתן להסיק מהתמונות". הוא הוסיף כי המערכות של מורגן סטנלי, בדומה לרוב חברות ההשקעות הגדולות, תקינות ומוכנות לחידוש המסחר במניות ואג"ח. אך דובר מורגן סטנלי אמר כי לעובדים לבטח יידרש זמן רב להתאבל ולהתגבר על "האובדן הנורא".

קנטור פיצג'רלד ספגה מהלומה קשה. קנטור, אחת מהסחרניות הגדולות בעולם באג"ח של האוצר האמריקאי, הצליחה לאתר רק 270 מתוך כאלף עובדים באחד המגדלים בחיים.

המשרד האזורי לצפון מזרח ארה"ב של רשות ניירות הערך (SEC) חרב כשבניין מספר 7 במרכז הסחר העולמי קרס. ברשות מעריכים כי כל 300 העובדים פונו ללא פגע, אך מאות חקירות, כמו זו בעניין אי סדרים בהנפקות ראשונות לציבור בסוף שנות ה-90, ייפגעו בשל אובדן מסמכים ותיקים שנשמרו רק בבניין הזה.

לרבים, כך נראה, היה חבר, קרוב משפחה, עמית לעבודה או מתחרה שהיה בקרבת מרכז הסחר העולמי ביום שלישי, 11 בספטמבר. כמעט לא היה עובד בוול סטריט שלא חשש כי אנשים שהכיר - עמית לספסל הלימודים בבית ספר למינהל עסקים, בנקאי השקעות יריב, קול מוכר בצד השני של קו המסחר - נהרג.

בעוד בכירים בוול סטריט התכוננו אתמול לפתיחת המסחר היום או ביום שני, ולהעברת חלק מהפעילות אל מחוץ לדרום מנהטן, רוב העובדים נשארו בבית, משוחחים בטלפון על אנשים שעבדו בבניינים התאומים, כאלה שאותרו בחיים וכאלה שנעדרים.

לאחר שהלך לכנסייה, בילה וולטר הולדר, ראש קבוצת סחרני מניות במורגן סטנלי, את הבוקר בשיחות עם עובדיו. כולם הצליחו ללמצוא את דרכם מהקומה הששים אל מחוץ לבניין ללא פגע; "אני מודה לאלוהים", אמר הולדר, בן 63.

גם בכמה חברות גדולות אחרות היו חדשות טובות. אופנהיימר-פאנדס, אמפייר הלת-צ'ויס ויוניון-בנקל איתרו כמעט את כל עובדיהן בבניינים שקרסו. רוב החברות נרתעו מלדון בתוכניות לעתיד, מחשש שיצטיירו כחסרי לב. לרוב החברות במרכז הסחר העולמי היו תוכניות חירום, אמר רוב דנסון סמנכ"ל באונהיימר-פאנגס, חברת קרנות נאמנות שהעסיקה 600 אנשים בבניינים - כמעט כולם שרדו.

"אנחנו לא יותר חכמים מאחרים", אמר דנסן, "זה פשוט כבר קרה לנו פעם"; הוא התייחס לפיגוע הקודם בבניינים, שאירע ב-93'. לאופנהיימר פאנדס יש מרכז גיבוי לכל מסדי הנתונים שלה בדנוור. מרכזי החישובים של חברות רבות בוול סטריט, בהן אמריקן אקספרס ומריל לינץ, נמצאים הרחק מוול סטריט.

בדרום מנהטן נמשכו אתמול החיפושים אחרי נעדרים. ריסק ווטרס גרופ, המארחת כינוסי טכנולוגיה, ציפתה לכ-180 אורחים מחברות בענפים רבים ביום שלישי, שהיו אמורים להיכנס ליום עיון עם הרצאות של בכירים ממריל לינץ, UBS ורבורג ואקסנצ'ר. שלשום עדיין ניסתה החברה לגלות מה קרה למוזמנים. אף פיסת חדשות שקיבלה לא היתה טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully