וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוברים דירה? צמצמו תקלות

נורית קנטי

1.9.2007 / 8:30

כמות הבלת"מים שיש במעבר לדירה חדשה יכולה להפתיע. היערכות נכונה יכולה למנוע אי נעימות. המדריך המלא למעבר הבטוח

ד' תיכננה לעבור מדירה שכורה אחת לאחרת, אבל מי שהיה אמור לצאת מדירתה הבאה - התעכב. לכן, היא נאלצה לעבור לגור אצל ההורים למשך שלושה ימים, לחפש הובלה בזמן קצר לדירתה החדשה שהתפנתה באיחור, ולשלם, כמובן, על שתי הובלות.

נ' עברה לדירה חדשה, יד ראשונה מקבלן בצפון תל אביב, ומצאה להפתעתה אריח חרסינה שבור במקום בולט במטבח. כשביקשה מהקבלן להחליף אותו, טען הקבלן כי חרסינה מהסוג הזה כבר לא ניתנת להשגה, ואם היא רוצה לטפל בבעיה יש להחליף את כל האריחים במטבח.

האם ניתן לצמצם את האפשרות שתקלות מהסוגים הללו יתרחשו? כן, אבל זה דורש היערכות מסוימת. "כחודש לפני מסירת התשלום האחרון לקבלן, כדאי לבקש מצב חשבון סופי ומפורט מהחברה, כדי לוודא התאמה בין הסכום ששולם לבין הסכום שעליו סוכם בחוזה", אומר תמיר לולו ממ. אביב מפעלי בנייה. "יש הרבה סיבות אפשריות לטעויות ולכן כדאי לבדוק לבד".

בדיקה יעילה תוך שקלול החישובים והמדדים הרלוונטיים לחודשי התשלום ניתן לבצע בעזרת מחשבון המדדים באתר האינטרנט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה www1.cbs.gov.il.

השלב הסופי לפני שמקבלים את הדירה הוא התשלום האחרון לקבלן. לדברי מירי זלמן, סמנכ"ל השיווק של חברת הבנייה פלסים, "אל תמהרו לשלם את התשלום, שערכו 10%-5% מהתשלום הכולל, עד שלא וידאתם כי הבניין קיבל טופס אכלוס - המאשר חיבור המבנה לתשתיות (מים, חשמל וכד')". את הבדיקה ניתן לערוך מול מחלקת ההנדסה של הרשות המקומית או מול היזם עצמו.

בדיקה ב-7 עיניים

הליך נוסף שמבצעים עם הקבלן הוא פרוטוקול מסירה. "בעצם מדובר בסיור בדירה בהשתתפות נציג הקבלן המבצע, נציג היזם והרוכשים", מספר אייל חכם, שותף ומנכ"ל באמבסדור, חברת שמלווה פרויקטי בנייה. "בסיור בודקים כי כל מה שצריך להיות מורכב עובד כהלכה (ברזי מים, מערכות החשמל, דלתות, ויטרינות וכדומה). אם מאתרים ליקויים הם נרשמים בפרוטוקול והקבלן אמור לתקן אותם לפני כניסת הדייר לדירה".

אבל זה לא כל כך פשוט. לדברי נילי, שעברה לדירה חדשה בתל אביב לפני כשנה, "התחלתי את הסיור לבד, ובשלב מסוים הצטרף אלי חבר שהוא קבלן בעצמו. הוא גילה ליקויים קטנים אך רלוונטיים שכלל לא ראיתי ושהייתי מגלה רק זמן רב לאחר מכן, ואז האחריות על תיקונם היתה מוטלת עלי בלבד". לפיכך, כדאי מאוד לעשות מאמץ ולגייס מישהו שמבין שיערוך את הסיור לצדכם, אפילו בתשלום. בנוסף, זלמן ממליצה לערוך את הסיור בשעות הבוקר - כאשר יש מקסימום אור בדירה.

אם אין לכם מלווה, ממליץ רוני כהן, מנהל השיווק של פרויקט לב הפארק שבונה טרובוביץ' בלטנר באם המושבות, להקדיש תשומת לב מיוחדת לכמה דברים חשובים: "חשוב מאוד לבדוק לא רק קירות ואריחי רצפה אלא גם אביזרים שהותקנו בדירה: במטבח כדאי לבדוק שהארונות או השיש לא קיבלו מכה ונפגמו; חיבור לא נכון או לא מקצועי של מסגרות האלומיניום בחלונות ובוויטרינות יגרום לחדירת רטיבות ורוחות בחורף; אם הבדיקה מתבצעת בקיץ, בדקו אם רואים חדירה של אור במרווחים שבין הקיר למסגרת האלומיניום".

כלקח מסיפורה של נ' ושל רבים אחרים, מומלץ לעמוד על כך שהקבלן ישאיר בידיכם כ-6% מכמות האריחים שהונחו אצלכם בדירה, כרזרבה. הקפידו כי יושארו כל סוגי המרצפות והקרמיקות שהונחו אצלכם. "גם אם דורשים מכם תשלום על כך - זה כדאי", ממליץ כהן, "אחר כך כשמרימים את הרצפה כדי לתקן צנרת ואין מרצפות חדשות, ההחלטה להחליף את כל הרצפה כדי שיהיו די דוגמאות תואמות היא קשה ויקרה עוד יותר".

כדאי מאוד גם לבדוק את הממ"ד - האם הדלת ננעלת כראוי והאם מגן המתכת לחלון נע על המסילה. לולו מזכיר כי יש לבדוק כיצד מתנהל הבניין עצמו. "צריך לבדוק את כל המערכות החשמליות גם בדירה וגם בבניין, וללמוד להפעילן. למשל הספרינקלרים - מערכות כיבוי האש החכמות הכוללות זרנוקי מים שמותקנות ברבי קומות; שימוש לא נכון בהם יכול לגרום להצפת הבית ולנזק לציוד הביתי והציוד המשותף".

לא לוקחים אחריות

שנה לאחר שנכנסו לבניין יוקרתי בצפון תל אביב גילו דייריו כי המזגן מפסיק לפעול יותר מדי פעמים וביותר מדי דירות. האחריות על המזגן של החברה המתקינה הסתיימה זמן קצר לפני הופעת התקלות, והדיירים שהזמינו שוב ושוב בעלי מקצוע על חשבונם גילו כי הם משלמים על טעות של חברת ההתקנה: הותקנו להם מזגנים חלשים מדי. כעת אין מי שייקח אחריות על הטעות - הקבלן מלכתחילה לא נטל על עצמו את האחריות על ההתקנות החיצוניות והחברה, כאמור, השלימה את תקופת האחריות.

"צריך להתעקש, כשחותמים על החוזה עם הקבלן, שהוא לוקח אחריות על כל ההתקנות של החברות החיצוניות שהוא מזמין", מפיקה נ' את הלקח, מאוחר מדי. "עכשיו אני רודפת אחרי החברות, והקבלן צוחק וסופר את הכסף".

כשמדובר על דירת יד שנייה או דירה להשכרה, הדברים שונים. שם צריך לבדוק במיוחד בלאי של מערכות שונות. באתר מד"ס לחיפוש דירות ממליצים לבדוק צנרת ונזילות: חפשו כתמי רטיבות, עובש או קצף סיד בקירות.

חפשו מרצפות שמסביבן מסגרת בהירה והצבע בתוכן כהה יותר. אם מצאתם משהו מאלה, ייתכן שיש נזילה במקום כלשהו בדירה. אם זו דירה בקומה עליונה, חפשו בכל התקרות סימנים לנזילת מים מהגג. מומלץ גם לעלות לגג, לבחון את מצבו ואם יש דוד שמש - בדקו בדרך את מצבו ואם השמשות של הקולטנים תקינות.

אלון עמרם, מנהל פרויקטים בקבוצת לוינשטין, מוסיף כי "יש לבדוק את גוף החימום בדוד. אם מוצאים כמות גדולה של אבנית מסביב לגוף החימום, הדוד גם צורך יותר חשמל וגם צפוי להתקלקל". לכן, כדאי לסכם עם בעל הדירה שיתקן זאת. ודאו שאתם יודעים איזה ארון חשמל שייך לדירה שלכם, פתחו אותו ובדקו שאין שם אלתורים וחיווט חשוף, מה שעלול לגרום לשריפות התחשמלות, או סתם כמה ימים ולילות בעלטה.

כדאי לסרוק את השיש ולבדוק שאין סדקים קטנים או שברים. בנוסף, יש לפתוח את כל ארונות המטבח, לוודא שהצנרת לא נוזלת, ושאין ריח של עובש. חלונות שבורים: יש לשים לב אם יש סדקים בשמשות החלונות ולהסב את תשומת לבו של בעל הבית.

בדירה יד שנייה כדאי לבדוק אם נותרו דברים שאחריות הקבלן עדיין תקפה עליהם. לדברי עמרם, "ישנם היבטים בדירה שאחריות הקבלן לגביהם פגה רק לאחר כמה שנים".

אם כבר סגרתם על הדירה, נסו ליצור מרווח של כמה ימים בין מועד היציאה מהדירה הישנה למועד הכניסה לדירה החדשה. "הייתי תלויה במישהו שייצא מהדירה, והוא פשוט התעכב, באישור בעל הדירה שאליה הייתי אמורה לעבור", מספרת ד', שהתקשתה להתאושש ממעבר הדירה שלה. "במצב כזה יש שתי אפשרויות - לעשות הובלה למקום אחר, לפרוק, ואז שוב להזמין הובלה, אחרי חיים על ארגזים כמה ימים. האפשרות השנייה היא להתחנן לחסדי בעל הדירה שעוזבים, וזה לא תמיד עובד".

מרד בחדר המדרגות

ההובלה היא אחד הדברים הקשים בהעברת הדירה. הסיפורים על בעיות עם מובילים לא נגמרים: "פתאום נהיה להם כבד, אז המובילים השאירו את המקרר באמצע חדר המדרגות, ודרשו עוד כסף", "הספה לא נכנסה למעלית, לקחו ממני עוד 200 שקל כדי להעלות אותה במדרגות".

כדי למנוע בעיות עם המובילים, כדאי לבקש שלוש הצעות מחיר, ואפילו להביא את המציעים הביתה, שיראו מה צריך לקחת ומהי הדרך להוריד את הדברים למשאית. השתדלו לאתר מוביל שמישהו המליץ עליו. בררו אם יש צורך במנוף בהובלה, ואם כן, הזהירו את השכנים ודאגו מראש שלא יעמדו עציצים ושתילים בדרכו של המנוף.

לדברי ירון צוברי, מנהל אגף השיווק באפריקה ישראל מגורים, בבניין חדש כדאי לבקש מהקבלן לצפות את המעליות בקרטונים, כדי שלא יינזקו במהלך ההעברות. "בנוסף, דירשו מהקבלן לסייד שכבה נוספת בחדרי המדרגות, מכיוון שחלק מהדברים מועברים דרכם, ומשאירים חותם".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

איך מעבירים את החיים

פעם, מעבר דירה היה עסק פשוט: אורזים מזוודה, מתקשרים לבזק - והעסק נגמר. כיום, יש המון חוטים ושירותים, שבלעדיהם חיינו אינם חיים. איך בכל זאת אפשר להתיר את הפלונטר?

בזק: בבזק אומרים כי הקימו מוקד מיוחד שאמון על מעברי דירות. כדי להגיע אליו, יש לחייג 199 ולהקיש 6 בתפריט. שם, הציגו את בקשתכם, וכדאי לעשות זאת לפחות שבועיים מראש.

שינוי כתובת: בסניפי דואר מרכזיים ברחבי הארץ יש עמדות שירות של משרד הפנים. שם תמצאו טופס שינוי מען ותידרשו להכניסו למעטפה בצירוף הספח של תעודת הזהות. בתוך כעשרה ימים תקבלו בדואר ספח עם כתובת דירתכם החדשה. פירוט סניפי הדואר שמעניקים את השירות נמצא באתר האינטרנט www.pnim.gov.il.

ניתן גם לעשות זאת על ידי משלוח מכתב. את כתובת לשכת האוכלוסין באזורכם תוכלו למצוא באתר האינטרנט שבו תוכלו גם להוריד את טופס שינוי המען. על מנת לברר מה מצב הטיפול בפנייתכם חייגו 3450*.

דואר עוקב: עד שתודיעו לכולם את כתובתכם החדשה, תוכלו להשתמש בשירות דואר עוקב של רשות הדואר, שמאפשר להפנות את דברי הדואר מהמען הקודם למען החדש. ניתן לעשות זאת בסניפי הדואר, דרך הטלפון במספר 171 או דרך אתר האינטרנט www.postil.com. השירות ניתן לארבעת החודשים הראשונים חינם, לשישה חודשים ראשונים הוא יעלה 58.5 שקל ובעד שישה חודשים נוספים עד שנתיים תשלמו 270 שקל. ברשות הדואר ממליצים לבקש את השירות שלושה שבועות לפני המעבר כדי למנוע תקלות.

HOT: גם כאן מופעל מוקד מעברי דירה - ב-6900*. בנוסף, ניתן לשלוח הודעה דרך האתר www.hot.net.il. בחברה ממליצים ליצור קשר כשבוע לפני המעבר, ומזכירים להעביר את כל הציוד כדי שלא יהיו עיכובים.

Yes: יש ליצור קשר באמצעות 2080* שבועיים לפני המעבר, או לעדכן במקום המתאים באתר החברה.

ארנונה: לקראת המעבר כדאי להעביר את חשבון הארנונה על שמכם, ולהסיר את שמכם מהחשבון בדירה שאתם עוזבים. יש להגיע למוקד קבלת קהל באגף לגביית ארנונה בעירייה, או לשלוח הודעה בכתב על שינוי המחזיק בנכס. כדאי לעביר לעירייה חוזה שכירות/קנייה שמוכיח את הבעלות וצילום תעודת הזהות שלכם. בדקו באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות - יש כאלה שמאפשרות לבצע את התהליך דרך האינטרנט בעזרת טפסים סרוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully