וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות

31.8.2007 / 23:55

הצעדים שהציג היום הנשיא בוש לטיפול במשבר המשכנתאות עודדו את הבורסה. הנאסד"ק עלה ב-1.2%, הדאו ג'ונס הוסיף 0.8%

בורסות וול סטריט נסגרו במגמה חיובית, והשלימו עלייה חודשית ראשונה מאז חודש מאי, בעקבות הודעת הנשיא בוש על כוונת הממשל לסייע לנפגעי המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים. המגמה החיובית בשווקים נרשמה גם על רקע נאומו של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אשר בו התחייב כי הפד "יפעל ככל שיידרש" כדי למנוע מהמשבר בשוק הדיור האמריקאי לפגוע בכלכלת ארה"ב - דברים שפורשו כסימן לכך שהבנק הפדרלי אכן מתכוון להוריד את הריבית בארה"ב בחודש הבא. נתוני אינפלציה חיוביים שפורסמו היום בארה"ב תרמו אף הם לעליות בבורסות.

מדד דאו ג'ונס נסגר בעלייה של 0.8%, אולם בסיכום שבועי ירד ב-0.2%. עם זאת, בסיכום חודשי עלה המדד באוגוסט ב1.1%. מדד נאסד"ק הוסיף 1.2% והשלים בכך עלייה של 0.7% בשבוע. בסיכום חודשי, הוסיף מדד מניות הטכנולוגיה 2% באוגוסט. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות רשם ירידות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.035% לרמה של 4.537%. וול סטריט יצאה היום לסוף שבוע ארוך. השווקים יהיו סגורים ביום שני הקרוב, לרגל ציונו של ה"לייבור דיי" (יום העבודה).

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הציג היום שורה של צעדים בהם ינקוט הממשל כדי לסייע לאזרחים שרכשו בתים באמצעות משכנתאות סאבפריים ועלולים כעת לאבד את בתיהם, על רקע התמוטטות שוק הסאבפריים והמשבר בשוק הדיור.

התוכנית החדשה כוללת ערבויות של הממשל להלוואות של לווים המפגרים בתשלומים ביותר מ-90 יום. עם זאת, דחה בוש על הסף את הרעיון לתוכנית הצלה ללווים או מלווים, בטענה כי סיוע מסוג זה אינו מתפקיד הממשל. צעדי סיוע נוספים שעליהם הודיע בוש כוללים הקלות מס ללווים אשר יממנו מחדש את משכנתאות שנטלו כדי לצמצם את סכום ההלוואה, וכן יוזמה חשה שתכליתה לסייע ללווים להימנע מאי פירעון הלוואות שנטלו.

"אני מתכנן לסייע לבעלי בתים, הממשל צריך למלא את תפקידו", אמר בוש בנאום בבית הלבן. "עם זאת, אין זה תפקידו של הממשל להציל משקיעים ספקולנטים או אנשים שהחליטו לרכוש בית שלא יכלו להרשות לעצמם מלכתחילה", הוסיף הנשיא.

בוש אמר עוד בנאומו כי הבעיות בשוק משכנתאות הסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים) הן "צנועות" לעומת כלכלת ארה"ב כולה. "שוקי הפיננסים נמצאים בעיצומה של תקופת מעבר", אמר הנשיא. "כלכלת ארה"ב חזקה דיה כדי לעמוד בתנודות בשווקים", הוסיף.

נאומו של בוש בא בהמשך לנאום שנשא מוקדם יותר היום יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אשר בו הכריז יו"ר הפד - בנאומו הראשון מאז תחילת המשבר בשוקי האשראי בעולם - כי הבנק הפדרלי מוכן "לפעול ככל שיידרש" כדי למנוע מהמשבר בשוק הדיור האמריקאי והשפעתו על שוקי הפיננסים העולמיים, לפגוע בצריכה הפרטית בארה"ב ובצמיחת הכלכלה האמריקאית.

הבנק הפדרלי "ממשיך לעקוב אחרי המצב ויפעל לפי הצורך כדי להגביל את ההשפעות השליליות של הבעיות בשוקי הפיננסים על הכלכלה כולה", אמר ברננקי בנאום בפני הכנס השנתי של הבנק הפדרלי של קנזס סיטי, שנערך במדינת ויומינג. "הרעה נוספת בתנאי האשראי, אם תהיה מתמשכת, עלולה להגביר את הסכנה לכך שהחולשה הנוכחית בשוק הדיור עלולה להיות קשה וממושכת יותר משהוערך תחילה", אמר ברננקי. "הבנק הפדרלי נכון לנקוט בצעדים נוספים ככל שיידרש כדי להבטיח את הנזילות ולקדם את פעולתם הסדירה של השווקים", הוסיף יו"ר הפד.

עם זאת, ציין ברננקי כי "אין זה מתפקידו של הבנק הפדרלי - וגם לא היה זה הולם - לו היה פועל להגן על לווים ומשקיעים מהתוצאות של החלטותיהם הפיננסיות השגויות". "אולם ההתפתחויות בשוקי הפיננסים עלולות להיות בעלות השלכות כלכליות רחבות אשר ישפיעו גם על רבים מחוץ לשווקים, והבנק הפדרלי חייב לקחת בחשבון השפעות אלו כאשר הוא מגבש את מדיניותו", הוסיף.

חזית נתוני המקרו בארה"ב סיפקה אף היא חדשות היום. משרד המסחר האמריקאי מסר היום כי מדד המחירים לצרכן, המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) ללא מחירי המזון והאנרגיה - המדד המועדף על הבנק הפדרלי לאומדן האינפלציה - עלה בשיעור של 1.9% בשנה שהסתיימה בחודש יולי - שיעור הנחשב לקביל על ידי הבנק הפדרלי.

בשוק הסחורות בניו יורק נסגרו החוזים על הנפט הגולמי למסירה באוקטובר במחיר של 74.04 דולר לחבית, עלייה של 68 סנט. בסיכום שבועי עלה מחיר הנפט ב-4.1%, אולם בסיכום חודשים נפל מחירו ב-4.6%.

מניית טבע עלתה ב-0.4% למחיר של 43 דולר בהמשך לעלייה של כ-1% אמש, והשלימה בכך עלייה של כ-3% בשבוע.

מניות החברות הפועלות בשוק מערכות התקשורת האלחוטיות המשיכו להיות לוהטות: מניית סרגון עלתה ב-2.8% בהמשך לעלייה של כ-1.5% אמש.

התשואה של סרגון פנומנלית בשנה האחרונה - כ-250% - והיא אחת המניות המעטות מבין הישראליות בחו"ל שלא נפגעה מהמשבר בשווקים. למעשה, היא צלחה אותו עם עלייה של כ-20% מאמצע יולי.

חלק מהאנליסטים המסקרים את סרגון כבר קיבלו "פחד גבהים" בעקבות הריצה של המניה. בבית ההשקעות אוסקר גרוס, למשל, מסקרים את סרגון בהמלצת "החזק" בגלל מחירה הגבוה.

גם אלווריון, יצרנית מערכות התקשורת בתקן WiMAX נהנית מעליות באחרונה. היום היא הוסיפה כ-1% - עלייה שמצטרפת לזינוק של כ-60% מתחילת השנה.

מניית מטאלינק זינקה ב-6.2%, אולם עדיין רחוקה ב-22% מרמתה באמצע יולי, אז נסחרה במחיר של כ-8.8 דולרים. מטאלינק הודיעה אז על גיוס הון והשוק פירש את המהלך כעיכוב במכירות הראשונות המשמעותיות של שבבים לתקשורת אלחוטית בין מכשירי בידור שונים בבית.

חברת נייס השלימה אתמול את רכישתה של חברת התוכנה הישראלית אקטימייז, ב-280 מיליון דולר במזומן ובמניות. מניית נייס התאוששה היום ב-1% לאחר שאתמול איבדה 1.5% ומתחילת מאי ירדה כ-11%.

סנדיסק, החברה האמריקאית שחלק מבעלי המניות שלה החזיקו בעבר את מניית אם סיסטמס, הוסיפה כ-2.6%, בהמשך לעלייה של 2% אתמול. סנדיסק, שרכשה לפני כשנה את אם סיסטמס, השיקה סדרה חדשה של כרטיסי זיכרון לטלפונים ניידים, עם קיבולת עצומה של עד 8 גיגה בייט. אתמול העלה JP מורגן את תחזיות הרווח של סנדיסק, ובנוסף בפורבס נכתב על סדרת המוצרים החדשים, בהם גירסה חדשה של כונן הזיכרון הנייד - הקרוזר.

מניית אומריקס זינקה ב-34% בכשבועיים, אולם רק ביום שלישי התבררה הסיבה: אומריקס קיבלה את אישור ה-FDA בארה"ב לשיווק מוצר המיועד לעצירת דימומים ומבוסס על תרומבין - חלבון המשתתף בתהליך קרישת הדם. במסחר היום הוסיפה המנייה 4.4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully