וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ייסד את פייסבוק? אדם נוסף טוען כי הוא המייסד האמיתי של אתר הרשתות החברתיות

סוכנויות הידיעות

2.9.2007 / 10:12

בוגר הרווארד נוסף טוען כי הוא הגה לראשונה את הרעיון שהוביל להקמת פייסבוק



לרוב, נחשב מארק צוקרברג למייסד אתר הרשתות החברתיות פייסבוק ששוויו המוערך עומד על יותר ממיליארד דולר. זאת, כמובן, אם לא מזכירים את תביעתם של שלושה מחבריו לספסל הלימודים באוניברסיטת הרווארד, התובעים את צוקרברג על הפרת זכויות יוצרים וגניבת רעיון עסקי בטענה כי הם למעשה ייסדו את האתר הפופולרי. כעת, נראה שלצוקרברג יש סיבה נוספת להיות מוטרד, עם צאתה לאור של טענה נוספת מצד בוגר הרווארד אחר לפיה הוא המייסד האמיתי של פייסבוק. כך גילה "ניו יורק טיימס".



בסוף יולי נחשף כי צוקרברג עומד בפני תביעה מצד שלושה מחבריו לאוניברסיטה, הטוענים כי גייסו אותו ב-2003 כדי לעבוד על פיתוח האתר ConnectU, שהפך לימים לפייסבוק, המכונה לעתים קרובות בתקשורת "הגוגל של הרשתות החברתיות". השלושה, התובעים את צוקרברג על הפרת זכויות יוצרים, גניבת רעיון עסקי, הונאה והפרת חוזה, טוענים כי צוקרברג גנב בנוסף לרעיון גם את קוד התוכנה ואת תוכניתם העסקית כשהשהה לכאורה בכוונה תחילה את פיתוח תוכנות האתר במשך שישה חודשים. התובעים דורשים מבית המשפט להעניק להם את השליטה בפייסבוק ובנכסיו, כמו גם פיצויים מצוקרברג. צוקרברג עצמו מכחיש את הטענות.



אולם נדמה ששני הצדדים שכחו את אהרון גרינספן, גם הוא בוגר הרווארד, הטוען בספר אוטוביוגרפי חדש שטרם פירסם כי הוא ולא הארבעה הגה לראשונה את הרעיון להקים רשת חברתית אוניברסיטאית וכי הוא מחזיק בתכתובות אי-מייל המוכיחות טענות אלה.



לטענת גרינספן, כסטודנט בהרווארד ב-2003 הוא הקים אתר רשתות חברתיות פשוט בשם houseSYSTEM בו נעשה שימוש על ידי מאות תלמידים באוניברסיטה היוקרתית - ששה חודשים לפני הקמת פייסבוק ושמונה חודשים לפני שהאתר המקורי, ConnectU, הועלה לרשת גם הוא. צוקרברג עצמו היה שותף לצעדיו הראשונים.



בהודעת מייל, שנשלחה על ידי גרינספן לתלמידי הרווארד בספטמבר 2003, מתאר גרינספן את האתר החדש כ"פייס בוק, מערכת מקוונת שנועדה לאיתור מהיר של סטודנטים אחרים. ההודעה נשלחה ארבעה חודשים לפני שצוקרברג עצמו העלה לרשת את האתר שלו, שנקרא במקור thefacebook.com.



מאוחר יותר החליפו צוקרברג וגריסנפן, שסיימו את לימודיהם ב-2004, הודעת מייל בנוגע למערכותיהם השונות. באותה הודעה שאל גרינספן את צוקרברג, שכונה לא פעם "סטיב ג'ובס הבא" לאור הצלחתו המסחררת של פייסבוק, על הפרויקט והציע לו למזג את שתי הרשתות לאחת. צוקרברג עצמו השיב כי "אכן חשבתי למזג את המערכת עם houseSYSTEM עוד לפני שהצעת זאת, אך החלטתי שעדיף לשמור עליהן נפרדות, לפחות לעת עתה".



למרות יוזמתו הראשונית של גרינספן, צוקרברג הוא שעבר ראשון לעמק הסיליקון, גייס את ההון הדרוש והפך את פייסבוק מרשת חברתית לסטודנטים בהרווארד לאתר הרשתות החברתיות שכבש במהרה עשרות מיליוני בני אדם והחל לנשוף בעורפו של הענק הוותיק מייספייס. גרינספן עצמו, בן 24, עבר גם הוא בשנה שעברה לעמק הסיליקון כדי להקים חברה משלו.



צוקרברג, שסירב להתייחס לטענותיו של גרינספן אך אישר את האופן שבו מוצגות תכתובות הדואר האלקטרוני, מבקש בימים אלה לפסול את תביעתם של מייסדי ConnectU. לטענת גרינספן, פרקליטו של צוקרברג פנה אליו מוקדם יותר השנה בבקשה שיעיד לטובתו במסגרת תביעת ConnectU, אך הוא סירב. בראיון ל"ניו יורק טיימס" טען גרינספן כי הוא אינו מתכוון לתבוע וכי הוא כבר השלים עם העובדה שצוקרברג יהיה הראשון מבין חבריו ללימודים שיהפוך למיליארדר.



"היה לי הרבה זמן לחשוב על זה ואני לא ממורמר כמו שהייתי לפני שנה. דברים כאלה לא מפתיעים אותי יותר", אמר גרינספן, שהוסיף עם זאת כי "אתה לא כותב אוטוביוגרפיה בשנות ה-20 המוקדמות שלך אם אין משהו שאתה צריך להוריד מהלב".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully