וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא זימבבואה אסר העלאות מחירים ומשכורות במטרה לרסן את האינפלציה המשתוללת

הדר תדמור

2.9.2007 / 11:01

האינפלציה בזימבבואה זינקה ביולי ל-7,638%; מי שיתפס מעלה מחירים או משכורות צפוי לעונש מאסר של 6 חודשים



נשיא זימבבואה, רוברט מוגבה, אסר את כל העלאות השכר והעלאות המחירים בזימבבואה במטרה לרסן את האינפלציה המשתוללת במדינה. לזימבבואה אינפלציה שנתית של למעלה מ-7,600% - הגבוהה במדינות העולם.



לפי מוגבה, כל מי שיעבור על החוק החדש המקפיא את העלאות המחירים והשכר, שתוקפו שישה חודשים, יקבל עונש מאסר של עד שישה חודשים. "איש במגזר הפרטי או הציבורי לא יוכל להעלות שכר, עמלות ומחירים", כך נכתב בעיתון המקומי שהכריז על האיסור, "הראלד".



את החוק החדש העביר הנשיא מוגבה מבלי להעביר אותו קודם בפני הפרלמנט המדיני. על החוק להיות מאושר בידי הפרלמנט בתוך שישה חודשים כדי להישאר בתוקף. על אף ההצהרה החד משמעית, העלאות שכר עדיין יכולות להתקיים - אך רק באישור הוועדה הלאומית למחירים ומשכורות, בראשותו של מוגאבה.



זו אינה הפעם הראשונה שהנשיא מוגבה מנסה להקפיא את העלאת המחירים. בתי עסק בזימבבואה נאלצו להקפיא את המחירים על מוצריהם ביוני על רקע ניסיונות ממשל הנשיא לרסן את האינפלציה. עם זאת, מספר יצרניות שחששו מפני ירידה ברווחים קיצצו בעקבות הגזירה את הייצור, וגרמו למחסורים גדולים יותר ולמדפים ריקים בחנויות.



הכלכלן ג'ון רוברטסון אמר לרשת ה-BBC כי הצעד האחרון של נשיא זינבבואה הוא תוצאה ישירה של ירידה בהכנסות הממשלה: "אני רק תוהה מתי הם ינסו לשנות את חוקי הכבידה, בגלל שזה לא עובד", אמר רוברטסון. בנוסף, תהה רוברטסון האם הצבא בזימבבואה, אשר עד כה היה נאמן למוגבה, יסכים להקפאת השכר. אנליסטים נוספים אמרו ל-BBC כי חוק הקפאת השכר יהיה חוק כמעט בלתי אפשרי לאכיפה.



האינפלציה בזימבבואה זינקה ביולי לשיא של 7,638%. הלשכה לסטטיסטיקה של זימבבואה מסרה כי האינפלציה צמחה פי 2 ויותר ממאי ועד יולי. בחודש יולי, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הזהירה כי האינפלציה במדינה האפריקאית עלולה להגיע ל-100,000% עד לסוף 2007.



המועצה לצרכנות של זימבבואה דיווחה כי שיעור האינפלציה השנתי הריאלי הרבה יותר גבוה מהנתון הממשלתי, וכי ביוני האינפלציה במדינה היתה קרובה ל-13,000%.



המשבר הכלכלי בזימבבואה הוביל לכך שעד עתה כ-3 מיליון תושבים נמלטו מהמדינה המוכה לדרום אפריקה. שיעור האבטלה בזימבבואה עומד על כ-80% וקיים מחסור נרחב בדלק ובמצרכי מזון. בחודש שעבר שטר חדש של 200 אלף דולר זימבבואה הושק מתוך ניסיון להתמודד עם האינפלציה הגבוהה בעולם.



מבקרי ממשלו של מוגבה מאשימים את מדיניותו, ובמיוחד את הלאמת החוות בבעלות לבנה, בקשיים שפקדו את זימבבואה. מוגבה מצידו האשים ממשלות זרות בניסיון להתערב בענייני המדינה ואמר כי המחירים בזימבבואה עלו ללא הצדקה כחלק ממזימה מערבית להדיח אותו מהשלטון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully