וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדוארדס: "דור 3 ו-3.5 לא נועד לווידיאו, אבל אף אחד לא יעז להודות בכישלון"

ערן גבאי

2.9.2007 / 10:51

דריל אדוארדס, נשיא נורטל באירופה ובאפריקה, עושה הכל כדי לקעקע את אמינותן של רשתות דור 3 בדרך להחלפת דורות נוספת בסלולר; בכל הקשור למדיניות רישיונות WiMax - חבל מאוד שישראל מפגרת", אומר אדוארדס



דריל אדוארדס, הנשיא הראשון של נורטל ישראל ב-2000-2002, וכיום נשיא נורטל EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), הגיע בשבוע שעבר לישראל כדי להתלוות לנשיא נורטל ישראל, סורין לופו, בפגישה עם מנכ"ל משרד התקשורת. השניים רצו לברר מה פשר העיכוב בהודעה על מכרזי טכנולוגיית האלחוט, ה-WiMax.



משרד התקשורת כבר אמור היה לפרסם את מדיניותו ואת תנאי המכרזים, אך מבלי להסביר, החליט בינתיים לדחות ולעכב את הפרסום. טכנולוגיית ה-WiMax אמורה לייצר תחרות נוספת לרשתות הסלולר בעלויות נמוכות יותר. עבור נורטל, פעילות ה-WiMax היא ליבת העסקים, והיא לא מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים ולאפשר למישהו לנטרל את המהלך.



"אנחנו נתמוך בכל מי שירצה לקבל רישיון WiMax, כל זמן שזה יתאים לסטנדרט שלנו. ישראל היא מדינה מתקדמת מאוד מבחינה טכנולוגית. אך בכל הקשור למדיניות רישיונות WiMax - חבל מאוד שישראל מפגרת", אומר אדוארדס.



אדוארדס מכיר היטב את משרד התקשורת ואת שוק הטלקום הישראלי מתקופת כהונתו כנשיא נורטל ישראל בתחילת העשור. הוא מכיר את אומנות המזמוז של הרגולטור הישראלי. כשהוא שומע שתוכנית ניידות המספרים אמורה להיות מיושמת בדצמבר, הוא ממלמל לעצמו בחיוך "זה לא אמור היה לקרות כבר לפני שבע שנים?".



גדל ברמת חן



אדוארדס ראה מקרוב את נסיקת השוק בישראל בשיא הבועה. אדואררדס ראה את שוק התקשורת הישראלי בשיא הגיוסים ובשיא השפל, ועל כן מכיר היטב את הלך הרוח בזירה הישראלית. גם המנטליות הישראליות לא זרה לו. אדוארדס, אמנם לא מדבר עברית, אך מגלה בסוף הראיון, כמעט בדרך אגב, שהוא גדל בישראל.



"גרתי בתל אביב ב-65'-72' בתל אביב. אבי עבד אז ב-GEC Telecommunications בתור מהנדס מתג, בהעברת הטכנולוגיה אל טלרד. תחילה גדלתי ברמת חן, הכי נהניתי בילדותי מקרנבל פורים. לאחר מכן עברנו לצהלה.



"למדתי בביה"ס הקתולי ביפו, לשם נסעתי עם ילדיהם של שגרירים. בתקופה ההיא שיחקתי הרבה מאוד כדורסל, ואני זוכר שפעם אחת זרקנו את הכדור אל מעבר לכביש כדי לנסות לפגוע במדרכה, אבל הכדור פגע בטעות במכונית חולפת שחורה, שהתגלתה כמכוניתו של משה דיין", נזכר אדוארדס.



כיום, כנשיא נורטל, האחראי על השווקים החשובים ביותר עבור ענקית התקשורת העולמית שמחוץ לצפון אמריקה (השווקים בישראל, אוסטריה וטורקיה, בהם מחזיקה נורטל בנתח שוק של 50% ויותר) אסור לו לפספס. אדוארדס לא מתרגש כלל מהמיזוגים הגדולים בענף - אלקטל-לוסנט ונוקיה-סימנס ורואה בהם בעיקר הזדמנות גדולה.



"בעבר היה לנו קשה ביותר לחדור לשווקים הגדולים באירופה, כי חברות כמו סימנס, אלקטל ואריקסון היו מוגנות בהם על ידי הממשלות. כעת זה משתנה כי אלקטל כבר אינה עוד צרפתית וסימנס איננה עוד גרמנית. היסטורית, היה קשה מאוד לחברות מצפון אמריקה לעשות עסקים באירופה, אך כעת, דווקא לאחר המיזוגים, יש הזדמנות גדולה לנורטל.



מיזוג זה בלאגן ענק לחברות, ולכן אני רוצה לנצל את המצב ולהתמקד בטכנולוגיה הנכונה כדי להגיע ל-20% נתח שוק במדינות אירופה הגדולות", אומר אדוארדס.



ואכן, מאז שענקית התקשורת הקנדית מכרה לפני כשנה את פעילות דור 3 שלה בסלולר (UMTS) לחברת אלקטל תמורת כ-320 מיליון דולר, היא משקיעה את עיקר מאמציה בתחום ה-WiMax. החברה משקיעה מאות מיליוני דולרים בפיתוח טכנולוגיית האלחוט הכל כך מדוברת כחלק מהתמקדות החברה בפיתוח הדור הרביעי בסלולר.



מתכוננים להובלת השוק



מדובר בהימור לגמרי לא פשוט עבור נורטל. היא החליטה לצאת מזירת דור 3 דווקא בזמן שמתחרותיה הגדולות מקדישות לה תשומת לב מלאה, בעוד נורטל כבר מתמקדת בדור הרביעי של הסלולר. זאת, למורת רוחן של חברות הסלולר הגדולות שעוד מחפשות החזר על ההשקעה בדור 3. על פי ההערכות בנורטל, הדור הרביעי יוטמע באופן נרחב רק בעוד שלוש שנים, אבל כדי שהיא תהיה בו השחקן המוביל היא חייבת להכשיר את הקרקע לכך כבר כעת.



אחת הדרכים היא לקעקע את אמינותן ואת כוחן של רשתות הדור 3. נורטל עושה זאת בעקביות בשנה האחרונה, אך היא נזקקת לעזרה. לשם כך החליטה באחרונה לחבור לאוניברסיטאות מובילות בעולם בפיתוח טכנולוגיית 4G ו-WiMax, כדי להתמודד עם הגידול הניכר בביקוש לפס רחב עבור יישומי מולטימדיה שונים ושידורי טלוויזיה ניידים.



המחקר המשותף מיועד לתמוך במגמת ההיפר-קישוריות בעידן התקשורת החדש, שבו הכל מתחבר - תקשורת בין אנשים, תקשורת בין אנשים למכונות או מכשירים ותקשורת בין המכונות והמכשירים עצמם. נורטל רוצה לאפשר למפעילות הסלולר את היכולת להציע למנויים תעבורת מידע מהירה יותר של יישומים זוללי רוחב פס כגון קובצי מולטימדיה ומשחקים.



פתרון ה-WiMax של נורטל אמור לאפשר לכל משתמש לקבל כמה מכשירי קצה המחוברים בו-זמנית לרשת: מחשב, טלפון, נגן מדיה וקונסולת משחקים - בקצבי עבודה שיגיעו לעשרות מגה-בייט בשנייה ויתמכו בשירותי וידיאו שצורכים רוחבי פס גבוהים.



"כל דבר שאנחנו עושים כיום בנורטל הוא ברוח הדור הרביעי. מכירת הדור 3 היתה החלטה מצוינת מבחינתנו כי לא היה לנו את נתח השוק שרצינו. מפעילות הסלולר חשבו שהמעבר בין ה-GSM לדור 3 הוא המעבר הטבעי, אבל אנחנו ידענו שלא כך הדבר.



"הדור השלישי אף פעם לא פותח כדי לתת מענה לווידיאו. המפעילות יודעות זאת, אך הן לא ייאמרו זאת אף פעם. גם דור 3.5 לא נותן וידיאו רציף. על כן תהיה רבולוציה בתחום לשירותי וידיאו על פי דרישה בכל מקום, אך דור 3 או 3.5 לא יאפשר זאת. מאחר שהחברות השקיעו על רישיונות בלבד 100 מיליארד דולר, ברור שאיש לא יאמר היום שדור 3 הוא כישלון, ועל כן ה-WiMax והדור הרביעי הם איום עבורן", אומר אדוארדס.



אדוארדס מציע לשים לב לכך שחברות סלולר החלו בשיתוף רשתות דור 3 אחת עם השנייה. "במצב כזה, החברות כבר לא צריכות הרבה ציוד דור שלישי כבעבר. זה לא קרה קודם, אך החברות פתאום משתפות רשתות.



כל מפעילי הסלולר הגדולים עושים היום ניסויים ב-WiMax. כלפי חוץ הן יגידו שאין להן עניין ב-WiMax, אבל תאמין לי, כל מפעיל סלולר מבצע היום הטמעה ראשונית של WiMax. יש בתעשייה 'פקטור פחד' - שלפיו אסור שיראו שאתה מטמיע WiMax בשוק בוגר, נניח כמו ישראל, ועל כן החברות מנסות להגיד שה-WiMax נועד לאפריקה ודרום אמריקה, אך לא עבור כלכלות מפותחות".



אדוארדס מעודד מכך שהטכנולוגיה שמתחרה ב-WiMax על הובלת הדור הרביעי (טכנולוגיית ה-LTE) לא צפויה להיות זמינה בעוד 3 שנים, כך של-WiMax ולנורטל עשוי להיות יתרון. "מה שחברות יעשו כיום יהיה השקעה ב-WiMax כדי לתפוס את נתח השוק בווידיאו. מי שלא יעבור לשם עלול לאבד נתח גדול מהכנסות הווידיאו בשוק בעתיד. זו הסיבה שמפעילות הסלולר הגדולות בעולם משקיעות בשווקים מתפתחים ב-WiMax, כדי לצבור שם בינתיים ניסיון, ודואגות לקנות לעצמן רישיונות באירופה שימתינו בצד. החברות ממתינות כך שאם האיום אכן יגיע ודור 3 לא יעזור להן - הן יוכלו להגיב ב-WiMax".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully