וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחידות בתעריפי הסלולר

ערן גבאי

2.9.2007 / 14:00

לקראת תוכנית ניידות המספרים, משרד התקשורת יחייב את הסלולריות להציע את אותם תעריפים גם למנוי שלא רכש דרכן את המכשיר

שנתיים מאז שנכנסה לתוקף הרפורמה של משרד התקשורת לשיווק ומכירת מכשירי סלולר שלא באמצעות חברות הסלולר, וחצי שנה מאז שנאלצה קבוצת אי.די.בי הגדולה להודיע על כישלון המיזם שניסתה להקים בתחום - חברת DoubleU - מחזיר המשרד את הרפורמה לחיים.

ל-TheMarker נודע כי משרד התקשורת קיים באחרונה שימוע בנושא נוהל שיווק ומכירת מכשירי הסלולר בישראל, ושינה את אחד הסעיפים המשמעותים שמנעו עד כה את סיכויי ההצלחה של הרפורמה.

על פי השינוי, שצפוי להתבצע גם כתיקון ברשיונות חברות הסלולר, ייקבע כי כל אזרח שירכוש מכשיר סלולר שלא באמצעות חברות הסלולר יהיה זכאי לקבל את אותן תוכניות התעריפים שהחברות משווקות למנויהן, ללא הבדל.

חברות הסלולר התנגדו עד כה לשינוי והצליחו למנוע אותו, אך במשרד התקשורת הבינו כי ללא שינוי זה, הרפורמה הגדולה - שאמורה היתה להקל במשהו על הזיקה שבין רכישת המכשיר לבין חברת הסלולר - תיכשל סופית.

יותר מכך, במשרד התקשורת רואים בהחלטה זו צעד נוסף לעורר את התחרות בענף, לקראת כניסתה לתוקף של תוכנית ניידות המספרים בשוק התקשורת, ב-1 בדצמבר השנה.

פותחים את השוק

אי.די.בי אמנם סגרה את החברה שלה שאמורה היתה לפעול בתחום, אך בתחום מכירת מכשירי הסלולר בנוהל החדש עדיין פועלות החברות פישמן סלולר, שלה כ-11 חנויות מכירה, וניופאן טלקום, שהחלה את פעילותה לפני כחצי שנה.

משרד התקשורת מקדם במקביל את ההסדרה, לפיה לא יוכלו עוד חברות הסלולר לסבסד את מחיר מכשיר הסלולר באמצעות גמול בזמן אוויר. כמו כן, נודע כי המשרד מקיים שימוע בעניין פתיחה אפשרית גם של שוק מכשירי הדור השלישי בפני משווקי המכשירים החדשים, במסגרת נוהל פתיחת התחרות בשוק ציוד הקצה. הנוהל מתייחס בינתיים למכשירי דור 1 ו-2 בלבד.

היקף המכירות השנתי של מכשירי סלולר בישראל כיום הוא כ-1.8-1.7 מיליון מכשירים, שהם יותר מ-2 מיליארד שקל במונחי הכנסות. שוק יבוא המכשירים הסלולרים הוא זירה של גדולים, וזו הסיבה שמרבית הפועלים בו אינם מאמינים שהמתחרים החדשים יצליחו לחדור אליו.

המשווקות הגדולות בשוק הן יורוקום (נוקיה), סאני (סמסונג) ומוטורולה, וכל שחקן חדש נתקל בבעיות רבות בדרך לשינוי מאזן הכוחות בענף.

ב-TheMarker ניתחנו במהלך השנה האחרונה את נוהל שיווק מכשירי הסלולר של משרד התקשורת, שמאפשר לכאורה למכור מכשירים שלא באמצעות חברות הסלולר, וקבענו כי אינו יכול לאפשר הצלחה לחברות שבחרו לפעול במסגרתו.

השינוי החדש בנוהל עשוי לעורר במקצת את התחרות בענף מכירת מכשירי הסלולר, אך עדיין יהיה זה תחום שיישלט ברובו הגדול על ידי משווקות המכשירים הגדולות.

משרד התקשורת החל למעשה להעניק אישורים למשווקים של מכשירי הסלולר שלא באמצעות מפעילות הסלולר, ברבעון השני של 2006. הייעוד העיקרי של הנוהל אמור היה לעודד הכנסת יבואנים חדשים לשוק, הגדלת היצע המכשירים והפחתת המחירים שלהם.

קודם לנוהל, המפעילות הסלולריות היו הקובעות הבלעדיות במתן היתר ובהכנסת מכשירי סלולר לישראל. עד הרפורמה, כל יבואן מכשירים היה חייב להעמיד את היצע מכשיריו לטובת המפעילות, אלה היו בוחנות את המכשירים במעבדותיהן והיו מעניקות "אישור סוג" לשיווק המכשיר.

מצב זה הוביל לכך שהמפעילות הסלולריות קבעו את היצע מכשירי הסלולר של הצרכן הישראלי (מחיר, טכנולוגיה, סוג יצרן) בהתאם לצרכיהן השיווקיים, הטכניים והעסקיים. זאת, כשגודל העסקות שנחתמו מול יצרניות המכשירים הגדולות קבעו לא פעם את היצע המכשירים.

על פי הנוהל, רשאי יבואן מכשירי סלולר להעביר את אישור מכשיריו באמצעות המפעיל הסלולרי, כשמשרד התקשורת מפקח מקרוב על ההליך. כמו כן עומדת בפני היבואן גם הזכות לפנות ישירות למשרד התקשורת ולהציג בפניו מסמכים. המשרד הוא שאמון באופן בלעדי על הענקת "אישור הסוג" למכשירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully