וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור מאס במונופול חברת החשמל

אבי בר-אלי

3.9.2007 / 6:40

75% מהציבור תומכים ברפורמה בחברה - גם במחיר של עליית מחירים. 86% סבורים כי הגורם לחובות החברה הוא שכרם הגבוה של העובדים

האם הציבור הישראלי תומך בשינוי המבני בחברת החשמל או מתנגד לו? מה הוא חושב על מה שיתרחש ביום שאחרי פיצול החברה? מה דעתו על עובדיה? איזה טיעון של העובדים המתנגדים לשינוי הוא המשכנע ביותר? ובאיזה טיעון נגדי כדאי לממשלה להשתמש?

חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG, המלווה את המדינה בהליך הרפורמה המתוכננת בחברת החשמל, ערכה סקר דעת קהל מקיף שנועד לענות על שאלות אלה. הסקר נערך, כך מתברר, במקביל למשא ומתן שהחל במאי בין נציגי הממשלה, חברת החשמל וארגון העובדים, בנוגע ליישום השינוי המבני המתוכנן בחברה. מטרת הסקר היתה לבדוק את עמדות הציבור כלפי תפקודה של חברת החשמל, וכן כלפי השינוי המתוכנן בה, ואף להעריך את מידת יעילותם של תכני הקמפיינים התקשורתיים.

הסקר בוצע בסוף מאי על ידי מכון דחף, בראשות ד"ר מינה צמח, בקרב 516 נשאלים מכל שכבות האוכלוסייה. ממצאיו, שהגיעו לידי TheMarker, משקפים תמונה ברורה, גם אם עמדות הציבור אינן מבוססות בהכרח על ידיעה מעמיקה או על עובדות נכונות. מהסקר עולה כי מרבית הציבור בישראל תומך בשינוי המבני בחברת החשמל - גם במחיר של עלייה בתעריפי החשמל. זאת, על רקע התדמית השלילית שיש לציבור לגבי אופן תפקודם של החברה ועובדיה.

"ממשלת ישראל החליטה לשנות את המבנה של חברת החשמל ולפתוח לתחרות את הייצור והחלוקה של החשמל, על ידי מכירה של 49% מחברת החשמל לכמה חברות שיתחרו ביניהן. בידי המדינה יישארו 51% מהמניות של כל אחת מחברות אלה, והשליטה בהן תהיה עדיין בידי הממשלה. האם אתה תומך בביצוע תוכנית זו או מתנגד לה?" - כך נשאלו המשתתפים בסקר. 75% מהם השיבו כי הם תומכים ברפורמה, לעומת 22% אשר התנגדו לה. שיעור דומה - 75% - השיבו גם כי לאור חילוקי הדעות בין הממשלה לעובדי החברה, יש להתחשב בהחלטת הממשלה ולא בהתנגדות העובדים. גם 44% מהמתנגדים לרפורמה הסכימו כי במקרה של חילוקי דעות כאלה יש להתחשב בהחלטות הממשלה.

הנשאלים התבקשו להעריך מה יהיו ההשלכות של הרפורמה על פעילותה של חברת החשמל. 66% מהם סברו כי לאחר השינוי המבני יעלה הסיכוי לתקלות חשמל - אך 48% סברו כי איכות השירות תעלה. 46% אמרו כי מחירי החשמל יעלו כתוצאה מהשינוי. נראה אפוא, כי החשש מכך שהציבור ייפגע כתוצאה מהרפורמה אינו גורר בהכרח התנגדות לתוכנית.

לא דואגים לעובדים

בהמשך הסקר, נתבקשו הנשאלים לקבוע עד כמה משכנעים אותם הטיעונים נגד השינוי המתוכנן בחברת החשמל. מרבית הנשאלים (62%) סברו כי הטיעון המשכנע ביותר הוא החשיבות שהחברה תהיה בבעלות ממשלית. עם זאת, רק 53% מהמשתתפים השתכנעו מהטיעון כי השינוי המבני יגרום לפיטורים של אלפי עובדים. 52% סברו כי הטיעון ששכרם של העובדים ייפגע כתוצאה מהרפורמה הוא משכנע. בנוסף, הושמעו באוזני הנסקרים טיעונים המצדדים ברפורמה, והם נתבקשו לחוות דעתם על מידת השכנוע הגלומה בהם. 85% מן הנשאלים סברו כי הטיעון שלפיו חובותיה של חברת החשמל נוצרו בגלל אבטלה סמויה, שכר גבוה והטבות לעובדי החברה הוא משכנע; 75% סברו כי הטיעון נגד קיומו של מונופול על ייצור החשמל הוא משכנע, ושיעור דומה סבר כך לגבי הטיעון כי עובדי החברה מנצלים את יכולתם "להוריד את השאלטער" כדי לשפר את תנאיהם. 67% מהמשיבים זיהו פוטנציאל לשכנוע בטענה כי זכויות הפנסיה של העובדים הן הסיבה לעליות במחיר החשמל.

ומה חושב הציבור על עובדי חברת החשמל? 86% מהנשאלים סברו כי שכרם של העובדים גבוה משכרם של עובדים במקומות אחרים, בתפקידים ובכישורים דומים; זאת, לעומת 3% בלבד שסברו ההפך. 74% אמרו כי מדובר בפער שכר (לכאורה) שאינו מוצדק.

עוד נתבקשו הנשאלים להשיב לשאלה, ממה נובעים חובותיה הכבדים של חברת החשמל. 86% ענו כי הסיבה היא שכרם הגבוה של העובדים. 75% הצביעו על חוסר היעילות והאבטלה הסמויה כגורם לחובות ורק 24% מהנשאלים אמרו כי מחירי חשמל נמוכים מדי הם שתרמו לחובות החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully