וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיני רובין לאמיר ברנע: "בעלת השליטה תבין אם תתפטר"

רם דגן

3.9.2007 / 7:55

חצי שנה לאחר שהדיחה את יו"ר בנק הפועלים שלמה נחמה, שלחה אריסון את פיני רובין להבהיר לברנע שעליו ללכת; הסיבה: ברנע התנגד להדחת נחמה; בפיקוח על הבנקים רואים את העניין בחומרה



בחודשים האחרונים הרגיש הדירקטור החיצוני מטעם הציבור (דח"צ) בבנק , פרופ' אמיר ברנע, שהחברים שלו בבנק לא רוצים לשתף אותו במשחק. לפגישה עם המפקח על הבנקים הם לא קראו לו, ועל קיומה הם עידכנו אותו רק בדיעבד. לוועדות העוסקות בנושאים שהיה מתבקש שהוא ישתתף בדיון בהם הוא כלל לא זומן, ובכלל - הוא הרגיש שמצרים את צעדיו. ברנע כנראה שאל יותר מדי שאלות.



אבל ברנע לא התאמץ להסתיר את תחושותיו, וזה כנראה קצת הרגיז את שרי אריסון, בעלת הבית בבנק. זה מה שזימן לו לפני כמה ימים פגישה עם האיש החזק בחצר של אריסון, עו"ד פיני רובין. "שמעתי שאתה לא מרוצה מהעבודה שלך בבנק הפועלים, ואני יכול לומר לך שבעלת השליטה תבין אם תחליט להתפטר מהבנק", אמר רובין לברנע.



הטון בשיחה עם רובין נשמע לברנע מוכר. רק לפני חצי שנה הוא התלונן על הדחת יו"ר הבנק, שלמה נחמה, בשיחת טלפון קצרה. ברנע היה הדירקטור היחיד בבנק שהתנגד להדחה באופן אקטיווי.



אתמול מילא ברנע את משאלתה של אריסון ושלח את מכתב ההתפטרות שלו. "אני לא עוזב כי מצאתי איזו מעילה גדולה או אירוע קשה בבנק, אלא בגלל שהובא לידיעתי שבעלת השליטה בבנק לא מעוניינת שאמשיך לכהן בתפקידי", אמר אתמול ברנע.



לברנע לא לקח יותר מדי זמן לקבל את ההחלטה. אף שהוא יודע שהתפטרות של דירקטור חיצוני בחברה ציבורית, ובוודאי בבנק הפועלים, עלולה לעורר מחול שדים, היה לו ברור שבמקום שלא רוצים אותו הוא לא נשאר. הוא הרים טלפון לבוס האמיתי שלו - המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.



על פי החוק צריכות חברות ציבוריות למנות שני דח"צים. בבנק הפועלים מונו עד כה ארבעה דירקטורים כאלה, מכיוון שבנק ישראל דורש מהבנקים ששליש מחברי הדירקטוריון בהם יהיו חיצוניים.



השניים הנוספים, ובהם ברנע, ממונים באישור המפקח ונחשבים בפועל לדירקטורים מטעמו.



לפני שבוע נפגש ברנע עם הסגן הבכיר של חזקיהו, אבי אקשטיין, כדי לספר לו על הפגישה עם רובין, ואמר לו שהחליט להתפטר מתפקידו. אקשטיין ביקש מברנע להמתין כמה ימים. ביום חמישי שחלף נפגש חזקיהו עם ברנע וביקש ממנו להישאר בתפקידו. "אני הבוס שלך, ולא שרי אריסון, ואני מתחייב לתת לך גב מול כל המתנגדים", אמר חזקיהו לברנע, אך ללא הועיל.



חזקיהו לא הסתפק בשיחה עם ברנע. כבר ביום חמישי הוא התקשר ליו"ר הפועלים, דני דנקנר. חזקיהו, שאישר את המינוי של דנקנר ליו"ר הבנק לפני שלושה חודשים, רצה להבין מה מציק לברנע. דנקנר אמר לחזקיהו כי אחרי שנחמה הלך, ברנע אמר לו שיהיה לו קשה להמשיך בתפקיד. דנקנר סיפר כי כשהוחלט על מינויו אמר לו ברנע שהוא מתכוון לעזוב. בשלב זה חזקיהו לא קונה את הגרסה של דנקנר.



בבנק ישראל רואים בחומרה רבה את המעורבות של רובין בבנק. מבחינת הפיקוח על הבנקים, התפקיד של בעל השליטה בבנק מתחיל ונגמר במינוי הדירקטורים מטעמו. לפי התפישה של חזקיהו, אם שרי אריסון רוצה לומר משהו לברנע, היא צריכה לעשות את זה רק באמצעות יו"ר הדירקטוריון. בימים הקרובים יבדוק חזקיהו מדוע בכלל דיבר רובין עם ברנע בענייני הבנק, על אף שהוא אינו נושא בתפקיד רשמי בבנק. חזקיהו יבדוק גם אם דני דנקנר היה מודע לשיחה. אם לא, הוא יפנה לאריסון. אם יתברר שדנקנר ידע על השיחה בין רובין לברנע, חזקיהו יבקש מדנקנר הבהרות מדוע לא הגן על הדח"צ של הבנק מפני הלחצים של בעלת השליטה.



לקראת סוף השבוע יתכנס דירקטוריון הפועלים כדי לאשר את המינוי של שלושת הדח"צים הנוספים של הבנק. לפני שלושה חודשים רכשה אריסון את המניות של השותפים שלה בגרעין השליטה בבנק, ונהפכה לבעלת השליטה הבלעדית בו. חזקיהו הסכים לאשר לה את המהלך בתנאי שתמנה שלושה דירקטורים חיצוניים בנוסף לארבעה שכבר מונו. אחרי שדחה מועמד אחד שהציעה אריסון, אישר באחרונה חזקיהו את המינוי של פרופ' עודד שריג, מלי ברון ולזלי ליטנר. עכשיו הוא צריך למצוא דח"צ נוסף, אשר יחד עם יו"ר הבורסה לשעבר, יאיר אורגלר, ונירה דרור ישלימו חבורה של "נודנקים" שתרצה לדעת על כל דבר שקורה בבנק, לרבות החברות הבנות שלו.



הם יהיו צריכים לשאול שאלות כמו מדוע ההחלטה על החלפת מנכ"ל ישראכרט, חיים קרופסקי, לא נידונה בדירקטוריון על אף שחברת כרטיסי האשראי של הבנק נהפכה לאחת מהפעילויות המרכזיות שלו. הם יבקשו לדעת כיצד בדיוק מתקדם מיזם הבנק הטורקי ומדוע, למשל, אישר הדירקטוריון לחברה הבת פועלים שוקי הון להשקיע 250 מיליון דולר בלי שתצטרך לקבל את אישור הדירקטוריון להשקעות מהותיות. אבל יותר מכל נראה שחשוב שהם יידעו איך לא להרגיז יותר מדי את שרי אריסון, אחרת גם הם, כמו שלמה נחמה ואמיר ברנע, יזומנו לשיחת הבהרה אצל פיני רובין.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully