וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה צפויה לפחת את המטבע במדינה כדי להגדיל את ההכנסות מיצוא הנפט

סוכנויות הידיעות

3.9.2007 / 11:03

פיחות המטבע יזרים כסף רב יותר מהמיסוי על יצוא הנפט ויעזור לצ'וואס לממן תוכניות חברתיות



ונצואלה צפויה לפחת את המטבע במדינה, כדי לצמצם את הפער בין שער המטבע הוונצואלי בשוק השחור לבין שערו הרשמי במדינה - וכדי להגדיל את ההכנסות מיצוא הנפט, האחראי למחצית מהכנסות ונצואלה.



הבוליוואר נפל השנה ב-30%, ל-4,850 בוליוואר לדולר בשוק השחור - האפיק היחיד בו הוא נסחר בחופשיות, עקב שליטת הממשלה במטבע הזר הנכנס לוונצואלה. שער זה נמוך ביותר מ-50% מהשער הרשמי שנקבע ב-2005, של 2,150 בוליוואר לדולר.



לפי ג'יי.פי. מורגן ומריל לינץ', נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס יפחת את הבוליוואר ב-14% ברבעון הראשון של 2008, לאחר שיציג לשוק ב-1 בינואר מטבע חדש, שיחתוך שלושה אפסים מהמטבע הקיים.



שער החליפין של המטבע החדש, שייקרא הבוליוואר החזק, יעמוד על 2.15 בוליוואר חזק לדולר, שער המקביל לשער הנוכחי; כך אמר שר האוצר הוונצואלי, רודריגו קאבזס. אנליסטים חוזים כי השער הרשמי יירד ב-13% עד סוף 2008.



"איננו מתכוונים לפחת את המטבע ולא משנה כמה לחץ יופעל עלינו", אמר קאבזס. "השוק המקביל, כביכול, לא מכתיב את המדיניות הפיסקלית, המוניטרית או את שער החליפין".



צ'אווס - בעל בריתו של הנשיא הקובני פידל קסטרו, המכנה את הקפיטליזם "התגלמות הרוע" - פיחת את המטבע ב-11% ב-2005. הוא הטיל מגבלות על מסחר במטבע זר ב-2003, בכדי לעצור את בריחת ההון שגרמה לבוליוואר לצנוח ביותר מ-70% מאז 1999.



הרגולציות על המטבע הזר הן חלק ממדיניות השליטה שיצר צ'אווס ב"מסעו לקראת הסוציאליזם". הממשלה קבעה מחירים קמעונים על מאות מוצרי צריכה וכן קיבעה את הריבית המקסימלית בה הבנקים יכולים להעניק הלוואות ואת הריבית המינימלית אותה הן יכולים לשלם למפקידים.



בנוסף הלאים צ'אווס עשרות חוות, את מגזרי הטלפון והחשמל הפרטים וחלקים גדולים בפרויקטים של נפט, הנמצאים בבעלות ענקיות הנפט אקסון מוביל וקונוקו פיליפס. הוא איים להשתלט על יצרניות המלט, על בתי חולים, על בנקים ורשתות מזון, בטענה כי אינם מצייתים להגבלות על המחירים.



"צ'אווס מתנהג כמו סמנכ"ל השיווק, סמנכ"ל המכירות ומנהל הייצור של ונצואלה", אמר אדגר קונטרראס, מנהל החטיבה הבינלאומית ביצרנית המזון מולינוס נסיונלס. "אי אפשר להמשיך כך", אמר קונטרראס.



קונטרראס אמר כי ההגבלות הממשלתיות על מחירי המוצרים הם "מחירי פנטזיה", הנמצאים הרבה מתחת לעלויות הייצור. מוצרים כגון חלב, עוף, קפה וקמח נעלמו מהמדפים בקראקס, מאחר שחברות רבות מסרבות למכור בהפסד.



הממשלה הגיבה בכך שהעניקה ליבואניות יותר דולרים מאשר נקבע בשער הרשמי. היבוא זינק ב-43% במחצית השנה הראשונה, לשיא של 20 מיליארד דולר, לאחר שצמח פי 3 במהלך שלוש השנים האחרונות.



"הצמיחה ביבוא היא כה מטורפת, עד כי היא חונקת את המגזר המקומי", אמר תאודורו פטקוף, שר לשעבר בממשלה. "מנוע הצמיחה האמיתי אינו הכלכלה אלא הממשלה".



פיחות המטבע יעניק לממשלת ונצואלה יותר בוליווארים מהמיסוי על יצוא הנפט, דבר שיעזור לממן את מדיניותו של צ'אווס - הדוגלת באספקה של ביטוח בריאות ללא תשלום, ומתן דיור ומזון מוזלים למיליוני תושבי ונצואלה.



לדברי הממשלה, התוכניות החברתיות עזרו להוריד את שיעור העוני ל-34% במחצית השנה הראשונה של 2006, מ-49% שמונה שנים קודם לכן.



הנפט, ששערו עלה ב-155% במהלך חמש השנים האחרונות, אחראי ל-90% מהיצוא הוונצואלי. ונצואלה היא החברה החמישית בגודלה באופ"ק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully