וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד למחקר קודם: ייתכן כי סטנטים שמצופים בתרופות אינם מגבירים את הסיכון להיווצרות קרישי דם

סוכנויות הידיעות

3.9.2007 / 15:13

מכירות הסטנטים המצופים בתרופות צנחו בשנה האחרונה; המכירות בארה"ב צפויות לרדת בכמיליארד דולר



ייתכן כי הסטנטים המצופים בתרופות שמיועדים לחולי לב אינם מגבירים את הסיכויים לקרישי דם, כך עולה ממחקר שתוצאותיו הוצגו ביום ראשון בכנס קרדיולוגים. ממספר מחקרים שפורסמו בשנה האחרונה עלה כי הסטנטים גרמו להגברת מספר קרישי דם קטלניים. אך בכנס אגודת הקרדיולוגים האירופית שנערך יום ראשון, הציג סטפן ג'יימס ממכון המחקר אופסלה קליניקל ריסרצ' שבשוודיה את תוצאות המעקב של מחקר קודם, שהסתיים ביום רביעי שעבר בווינה, מדווח הוול סטריט ג'ורנל.



מהמחקר האחרון, שכלל מטופלים רבים יותר ונמשך שנה יותר מהקודם, עולה תמונה שונה למדי. לאחר ארבע שנים בהן עקבו אחר אנשים שמטופלים בסטנטים מצופים בתרופות, ד"ר ג'יימס אמר שהתוצאות לא הראו הבדלים משמעותיים בין מטופלים שקיבלו את הסטנטים המצופים בתרופות לבין אלו שקיבלו סטנטים ממתכת בלבד: סיכויי התמותה של חולים שקיבלו סטנטים מצופים בתרופות עלו רק ב-1%. עד כה הושתלו סטנטים בכמעט 6 מיליון איש בעולם.



בשימוע בענייני בטיחות שערך מינהל המזון והתרופות האמריקאי בדצמבר, אמר ד"ר ג'יימס שמנתונים שהצטברו לאחר שלוש שנות מחקר עולה כי למטופלים שבהם הושתלו סטנטים מצופים בתרופות עלו סיכויי התמותה ב-18% בהשוואה לחולים שבהם הושתלו סטנטים ממתכת בלבד.



תוצאות אלה פורסמו לאחר מכן בירחון "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסן", ומכירות ההתקנים צנחו בכל רחבי העולם. בארה"ב לבדה צפויות המכירות לרדת בכמיליארד דולר ב-2007. מינהל המזון והתרופות האמריקאי לא הטיל הגבלות על השימוש בסטנטים אך הציע שהרופאים ימליצו על השימוש בהם רק בתנאים מסוימים. ג'ונסון אנד ג'ונסון, אחת מיצרניות הסטנטים הגדולות, קיצצה לאחרונה 5,000 משרות בתגובה לירידה התלולה במכירות, דיווח הוול סטריט ג'ורנל.



באוגוסט הציעה מועצת הבריאות הבריטית להוציא את הסטנטים מסל המוצרים שהיא משלמת עבורם. סטנטים מצופים בתרופות עולים כ-2,300 דולר ואילו סטנטים ממתכת בלבד עולים כ-700 דולר.



המומחים עדיין אינם בטוחים מהו ההסבר לתוצאות המחקר ההפוכות, אך ייתכן כי השימוש הסלקטיווי יותר בסטנטים מסביר את השינוי.



השימוש בסטנטים מצופים בתרופות ירד באופן ניכר בשנה האחרונה. ד"ר ג'יימס אמר כי בשוודיה מקבלים את הסטנטים המצופים בתרופות רק כ-15% מהחולים הזכאים להם, בהשוואה לכ-60% בשנים הקודמות. בארה"ב צנח אחוז השימוש מ-90% מהחולים הזכאים לכ-70%.



ישנים מספר חוקרים שסבורים כי התגובה לתוצאות המחקר היתה מוגזמת. "יש סיכון שהסטנטים עלולים לגרום לקרישי דם, אך כעת אנו יודעים איך להפחית את הסיכון", אמר אקרהרט פלק, מנהל מחלקת הקרדיולוגיה במכון למחלות לב בברלין.



ד"ר ג'יימס אמר שעל אף כי תוצאות המחקר שלו אמורות להרגיע את המטופלים, מוטב שהרופאים יקדישו תשומת לב רבה לשימוש בסטנטים המצופים בתרופות. "הסיכון לא נעלם", אמר. "עדיין לא פתרנו את בעיית קרישי הדם", דיווח הוול סטריט ג'ורנל.



ד"ר ג'יימס אמר כי אינו קשור לאף חברת תרופות וכי אין הוא ניצב מול ניגוד עניינים כלשהו. את המחקר מימנה ממשלת שוודיה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully