וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירס שוב מנסה לפנות גם ללקוחות הפרטיים: תספק ווקי טוקי בטכנולוגיית ה-VOIP

ערן גבאי

3.9.2007 / 16:31

חברת מירס ממשיכה לבדל עצמה ממתחרותיה הגדולות ופותחת מהן פער בכל הקשור לשירותי הווקי טוקי; עד כמה זה יקרב את רכישתה? ימים יגידו



חברת הסלולר הקטנה מירס החליטה לשבור שתיקה. כבר יותר משנה שמרחפים מעל חברת הסלולר הרביעית בגודלה בישראל לא מעט סימני שאלה. מירס, הנשלטת באופן מלא על ידי מוטורולה, נחשבת כמי שמתקשה לשנות את הסטטוס קוו בשוק הסלולר ולא באמת יכולה לתת מאבק אמיתי לחברות הסלולר הגדולות.



זו הסיבה ששמה של מירס מוזכר לא אחת כמי שעשויה להירכש על ידי אחת מחברות הסלולר. מירס, מצידה, אינה משדרת לחץ. עם גב כמו זה של מוטורולה היא הרשתה לעצמה להתעמת לא פעם במהלך השנתיים האחרונות מול חברות הסלולר כשיצאה בהצהרות שחשפו את הבלוף הגדול שסביב גובה דמי הקישוריות בענף, או באמירות על הצורך בהרחבת התחרות בענף גם באמצעות הכנסת מתחרים חדשים (MVNO), והכעיסה מאוד את המתחרות הגדולות.



מירס ביקשה להתבדל מחברות הסלולר בכל דרך. זו הסיבה שבעוד שחברות הסלולר מנסות להצניע כמה שניתן את הדיון סביב טכנולוגיית האלחוט, ה-WiMax, שעשויה לשמש בעתיד כחלופה נוחה לתחרות בהן, בחרה דווקא מירס לקבל החלטה אסטרטגית ולאמץ את טכנולוגיית ה-WiMax כפלטפורמה הטכנולוגית העתידית של החברה. בכך ניסתה מירס להילחם גם בהערכות הנפוצות על כך שעתיד הטכנולוגיה הנוכחית של החברה, טכנולוגיית ה-iDEN, מוטל בספק.



אלא שבעוד שהמאבק של מירס על הזכות להשתמש בלעדית בטכנולוגיית ה-WiMax טרם הוכרע, עתיד טכנולוגיית ה-iDEN כבר אינו כה קודר. בסין והודו עושים שימוש בטכנולוגיה ועל כן מייצרים ביקוש מחודש לתשתיות ומוצרים חדשים בעלויות יורדות. ועדיין, גם במירס מבינים שבהסתכלות קדימה נדרשת להם טכנולוגיה עם יכולות גבוהות יותר מדור 2.5 ועל כן המאבק להשגת תדרי ה-WiMax כה קריטי.



אבל עד שייקבעו תנאי התחרות בתחום ה-WiMax, מירס אינה יושבת בחיבוק ידיים. למרות המאבקים וחוסר הוודאות המרחף מעל מירס, החברה, בראשות המנכ"ל אברשה בורשטין, הצליחה בשנה האחרונה בעבודה שיווקית נכונה ונחרצת לצמוח הן במונחי הכנסות והן במונחי מספר מנויים - בשיעורים אף גבוהים מאלה של מתחרותיה הגדולות.



גיא ידלין, סמנכ"ל שיווק ומכירות במירס, חושף לראשונה מספרים על פעילותה של מירס. לחברה יש כיום כ-435 אלף מנויים והיא עתידה לסיים את 2007 עם כ-450 אלף מנויים. בסוף 2006 פעלו ברשת מירס כ-425 אלף מנויים, כ-55 אלף יותר מאשר בסוף 2005. למעשה, על פי נתוני מירס, הצליחה החברה לגדול בכ-45% בבסיס המנויים שלה מאז תחילת 2005, וזאת בשוק רווי.



הגידול החד במספר המנויים חייב את החברה בשדרוג מהיר של התשתיות שלה בהשקעה כוללת של כ-70 מיליון דולר בשנתיים האחרונות. מרבית ההשקעה נועדה כדי לענות על צרכי הלקוח הגדול ביותר של מירס, צה"ל, שרכש יותר מ-50 אלף מכשירים ממירס, אך מביע מאז לא פעם תסכול מרמת הקליטה לה הוא זוכה. ידלין שולל את הטענה כאילו עיקר הצמיחה במנויי מירס מגיעים מהזכייה במכרז צה"ל: "כבר קודם לזכייה סיפקנו שירותי סלולר לצבא, כך שהגידול נטו במספר המנויים שלנו כתוצאה מההסכם עם הצבא הוא של כ-30 אלף מנויים בלבד. יתר הצמיחה במנויים היא תוצאה של פעולות שיווקיות נכונות שביצענו".



האסטרטגיה הגדולה שהנחתה את מירס בשנים האחרונות ויצרה בידול בינה לבין מתחרותיה היא פעילות ה- Push to Talk. מאז ומתמיד עיקר כוחה של מירס היה בכך שהיא נבנתה במקור כרשת קשר ושקהל היעד העיקרי שלה הוא עסקים קטנים ובינוניים. ידלין מגלה כי בתמהיל ההכנסות של החברה, כ-36% מסך ההכנסות מגיעות משירות ה-PTT, כשיותר משני שלישים מהמנויים של החברה צורכים שירותי ווקי טוקי.



בסוף 2005 ויתרה מירס סופית על מאבקה למניעת שירות הווקי טוקי (PTT) גם אצל מתחרותיה ומשכה את עתירתה שלה בעניין. ואכן, מאז יולי 2005 שיווקו גם חברות הסלולר האחרות מכשירי PTT ללקוחות עסקיים ופרטיים, אך עד כה הן לא הצליחו להשיג את התוצאות להן זוכה מירס בתחום, בין היתר בשל העובדה שרשת מירס טובה יותר להעברת שירותי PTT. לדברי ידלין, "בשנתיים האחרונות השקענו את כל משאבי הפיתוח, ההשקעות והפרסום שלנו ביתרון האסטרטגי שלנו ב-PTT".



וכעת החליטה מירס לעלות שלב ביכולות שירותי ה-PTT ולהתחיל לפנות גם לקהלי מטרה חדשים. במסגרת זו, ה-PTT החדש של מירס, פרי פיתוח של מוטורולה, יתקשר עם מגוון יישומים סלולרים מתקדמים. אם עד היום שיווקה מירס תקשורת שירותי PTT ווקי-טוקי בין-אישית או פנים ארגונית, ואחר כך תקשורת ווקי טוקי בין ארגונים בינלאומיים - הרי שהחברה חושפת היום את הדור הבא של שירותי ה-PTT - שירות PUSH TO MAIL המאפשר הקלטת SMS קולי במכשיר המירס ושליחתו לכל כתובת דוא"ל בארץ ובעולם; ושירות PUSH TO MESSAGE המאפשר הקלטת SMS קולי במכשיר המירס ושליחתו תוך קבלת חיווי האם ההודעה התקבלה ונשמעה.



כמו כן, ידלין מגלה כי בקרוב מאוד תדווח החברה גם על ווקי טוקי NET שיעשה שימוש בטכנולוגיית ה-VOIP (העברת שיחות על גבי פרוטוקול האינטרנט) ויאפשר שיחת ווקי טוקי בין מחשב למכשיר סלולר בטכנולוגיית ה-VOIP כמו בתוכנת מסרים מידיים דוגמת המסנג'ר.



שירות הווקי טוקי NET הוא פריצת דרך של ממש, כיוון שהוא מאפשר לבצע שיחת ווקי טוקי מכל מקום בעולם דרך האינטרנט ולחסוך בהוצאות התקשרות מחו"ל. במירס טרם קבעו את מחיר השירות, אך כבר ברור לחברה כי ייקבע מחיר אחיד לשימוש בלתי מוגבל בו. ידלין שם דגש עיקרי על כך שהשירותים החדשים יוצאים כעת, לקראת יישום ניידות המספרים. "בעוד המתחרים מגדילים משמעותית את תקציבי הפרסום, אנחנו משקיעים ביתרון אסטרטגי שיאפשר לנו לפנות לקהלי יעד חדשים".



השירותים החדשים של מירס הם אכן פריצת דרך, אך כשנזכרים בפעם האחרונה שמירס ניסתה להתחרות בשוק הסלולר על פלח המנויים הפרטיים (בהשקת אמיגו) ניתן לשער כי למרות היתרון הבולט של מירס בעולם ה-PTT היא תתקשה למשוך אליה מנויים פרטיים רבים. עם זאת, עבור עסקים, רשויות מקומיות וגופים דוגמת המשטרה מדובר בשירותים שמשפרים ללא הכר את איכות וזמינות השימוש בתקשורת מהירה ובשיחות רשת.



מירס היא מהראשונות לבצע השקה של שירותי PTT over Cellular מתקדמים, זאת כחלק ממגמה רווחת של שימוש בווקי טוקי עם כ-50 השקות בעולם של POC. מסתבר שהאפשרות לעשות שימוש בתכונה של ה-PTT נחשבת כרביעית בחשיבותה עבור מנוי הסלולר, ומקדימה בהרבה את השימוש בווידיאו לדוגמה, שם נמצא הדגש של מתחרותיה הגדולות של מירס.



במירס מנצלים את השימוש הגובר ב-PTT כדי להגיע לרמת שימוש בדקות הגבוה בענף, כ-357 דקות בחודש הממוצע למנוי. שירות ה-PTT החדש ככל הנראה לא ישנה מהותית את מעמדה התחרותי של מירס בענף הסלולר, והיא תישאר חברת נישה שעיקר ההתמקדות בה הוא בשירותי הווקי טוקי וה-GPS, אך היא עשויה להפריך כמה מהחששות שליוו את פעילות מירס באחרונה, ואולי אף לחזק עוד יותר את מעמדה של מוטורולה ישראל כשתחל לקיים שיחות על מכירת החברה.



מירס נכנסת למועדון המיליארד: הכנסות חברת מירס



2004 - 180 מיליון דולר



2005 - 202 מיליון דולר



2006 - 230 מיליון דולר



2007 (הערכה) - 250 מיליון דולר


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully