וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לא תקבלו לחג

חיים ביאור ועידו סולומון

4.9.2007 / 5:33

שוק מתנות החג ממקום העבודה מגלגל יותר ממליארד שקל בשנה. מי מטיס את העובדים לחו”ל, מי פשוט משלשל צ’ק, ומה יוצא לכם מזה?

"ענף המתנות לעובדים אינו המצאה ישראלית אומר יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים, המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית של וועדי העובדים בישראל, "אבל בישראל לקחו את העניין כמה צעדים קדימה. בעוד שבעולם המערבי נהוג לתת לעובדים צ'ק בונוס לרגל סיום השנה - בעיקר בשנים מוצלחות - ובקבוק יין לשנה אזרחית חדשה, אצלנו מהווה החג הזדמנות נהדרת להשלים את ההצטיידות במכשירי חשמל וכלי מטבח.

"מאחר שלישראלים לא הספיק חג אחד, הקדישו בישראל לעניין שני חגים: ראש השנה ופסח. מה שהחל כמנהג לא מחייב שבו העניקו לעובדים במעמד הרמת כוסית לשנה החדשה שי צנוע, הפך לתעשייה המגלגלת יותר ממליארד שקל בשנה".

לפי סקר שערכה החברה נמצא כי השנה יגלגל שוק המתנות לראש השנה 1.6 מיליארד שקל - גידול של 14% לעומת השנה שעברה. ערכו של השי הממוצע לעובד יהיה 570-850 שקל, ושל השי הממוצע למנהל בכיר - 3,500-5,000 שקל. כמו תמיד, יש מי שמקבלים יותר ויש מי שמקבלים פחות. במקומות עבודה מסוימים מעדכנים את המתנות ומתאימים אותן לרוח הזמן, באחרים מעדיפים לשמור על מסורת גם בתחום הזה.

תלושים רבותי תלושים

מגמה נוספת שעולה מן הנתונים שנאספו קשורה בעלייתם ונפילתם של תווי הקנייה. בעוד שבעבר קיבלו כולם את אותן המתנות - טוסטר אובן, סדין חשמלי, מכשירי סודה או אופני כושר (שהפכו במקרים רבים לקולבי בגדים) הרי שבעשור האחרון תפסו את מקום המתנות תווי השי.

רשתות המזון היו הראשונות להבין את דרישת העובדים לגיוון והחלו להנפיק תווי קנייה שניתנים למימוש בחניות רבות - תחת הסיסמא "חופש לבחור". "המהלך של רשתות המזון התברר כמוצלח ותוך זמן קצר כבשו תווי קניה 45% משווק המתנות - כמיליארד שקלים בשנה", אומר אלוש, "אולם ככל שההצלחה היתה מהירה, כך היתה גם הדעיכה. הרשתות המנפיקות החלו להגביל את המימוש של התווים בחנויות. לעניין זה אפילו נדרש הממונה על הגנת הצרכן, שהוציא לרשתות הנחיות המחייבות לציין בצורה ברורה ובולטת על התו את כל הסייגים המגבלות".

לפי סקרים שונים יעמדו השנה בראש רשימת המתנות הפופולריות מוצרי הקוסמטיקה, מוצרי טקסטיל לבית (כמו כלי מיטה ומגבות) וחבילות מתיקה ויין. גם גאדג'טים, בהם מכשירי MP3, GPS ו-MP4, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מוצרי אווירה ומערכות אוכל, נכללים בעשירייה הראשונה. עם זאת לפי הבדיקה שערכנו תווי השי על צורותיהם השונות עדיין שולטים בכיפה.

המתנות הכי יקרות: בבנק הבינלאומי

שיאני המתנות בראש השנה הקרוב הם ככל הנראה עובדי הבנק הבינלאומי שייהנו מתלושי קנייה בסך 1,550 שקל. עובדי בנק הפועלים, שדיווח זה עתה על רווח של מיליארד שקל ברבעון האחרון, יבחרו אחד מתוך ארבעה מוצרי חשמל - טוסטר, מכונת תספורת, גריל שולחני או מטאטא חשמלי בשווי 165 שקל. יתכן שהלחץ הציבורי בכל זאת משפיע על אנשי חברת החשמל. אלה, שהובילו במשך שנים בתחום המתנות לחגים, יסתפקו השנה במתנה בשווי 800 שקל המחולקת בין כרטיס קנייה - הגרסה המשודרגת של תווי השי (600 שקל) וסלסלת שי (200 שקל נוספים).

הסיבה לפער נובעת פעמים רבות ממדיניות המתנות השונה של הארגונים השונים. בבנק הפועלים למשל מחלקים את המתנות היקרות בפסח, ואילו בבנק הבינלאומי יצטרכו להסתפק בחג המצות בשי צנוע בשווי של כ-100 שקל.

בארגונים רבים מקובל לחלק מתנות בהזדמנויות רבות ולכן השי לראש השנה נראה צנוע. בבנק דיסקונט למשל קיבלו לראש השנה תלושים בסך 650 שקל. מעבר לכך מדיניות הבנק היא להעניק לעובדים מתנות גם בפסח (מארז ממתקים), ביום המשפחה (מתנות לבחירה) וביום ההולדת של כל אחד מהעובדים (מתנה זהה שנרכשת עבור העובדים כחלק מתרומה למען הקהילה).

גם עובדי חברת ההיי-טק מל"מ יסתפקו בחג הקרוב במתנה צנועה: ספר מתכונים מבית היוצר של עובדי החברה, אך הם זוכים לקבל מתנות בכל החגים. בנוסף, נוהגים להעניק מתנות לילדי העובדים המשרתים בצה"ל, וכן ביום המשפחה, בימי הולדת, לרגל נישואין ולידות.

יש מי שנוסע לחו"ל

מעסיקים רבים בוחרים לתת את המתנות על פי דירוג פנימי - במשרד עו"ד סאמט, שטיינמץ, הרינג ושות' למשל, מקבלים תלושים בכל ראש השנה ופסח ששווים בין 800 ל-300 שקל ,לפי הוותק והבכירות.

חברת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים תעניק תלושי קנייה בסך 200 שקל לעובדים המועסקים אצלה פחות משנה ו-350 שקל לעובדים ותיקים. גם חברת ביטוח ישיר תעניק לעובדיה תלושי קנייה בסכום לא אחיד. עובדים שמועסקים בחברה פחות משנה יקבלו 150 שקל, עובדים המועסקים עד שלוש שנים יקבלו 300 שקל והוותיקים יותר יקבלו 400 שקל.

רבים מהעובדים היו מעדיפים לקבל כסף מזומן ישר לבנק. ויש כמה ברי מזל שאכן יזכו למתנה מהסוג הזה בחג הקרוב. במשרד עורכי הדין נחום פינברג ושות' מעניקים לעובדים בונוס כספי: 400 שקל למתמחים ועורכי דין חדשים, ו-2,500 שקל לעו"ד ותיקים.

באתרים - חברה ממשלתית עירונית המנהלת את כל חופי גוש דן - למדו מניסיון העבר. העובדים ביקשו לא לקבל תלושי שי לאור ההגבלות שמתלוות אליהם והחברה החליטה להעניק לעובדיה צ'ק של 500 שקל.

מתנה משובבת לא פחות היא נסיעה קצרה לחו"ל בחסות המעביד. בנוסף לתלושים, ייסעו עובדי משרד עוה"ד סאמט, שטיינמץ, הרינג ושות' לסוף השבוע ארוך (חמישי עד ראשון) באנטליה.

גם במשרד עוה"ד ד"ר ליפא מאיר ושות' ארגנו טיול לעובדים לטורקיה. בטיול, שיארך ארבעה ימים, ישתתפו כל העובדים במשרד. בנוסף מקבלים כל העובדים תלושי קנייה בסך 600 שקל.

מגמה נוספת השנה היא שילוב המתנות לחגים בתרומה לקהילה. חברת התקשורת הבינלאומית AVAYA, המעסיקה כ-160 עובדים החליטה, בנוסף לתלושים להעניק לעובדים קעריות שאותן הכינו משתתפי תוכנית תעסוקתית לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים הגרים בהוסטל בכפר ורדים.

חברת התוכנה FIS, שמתמחה בתוכנות לביטוחי חיים ופנסיה, רכשה כ-250 מתנות מכפר עופרים - כפר מגורים ומרכז תעסוקה לאוכלוסייה אוטיסטית. לחברה 145 עובדים בישראל, וגם הלקוחות יקבלו את המתנות שנרכשו. חברת FTS, שמספקת פתרונות תמחור וגבייה עבור ענף התקשורת, רכשה 160 מתנות מבית איזי שפירא המעניק שירותים טיפוליים וחינוכיים לילדים עם נכויות פיזיות ושכליות קשות. גם חברת ההיי-טק אוטופונט רכשה את מתנות ראש השנה לעובדיה בבית איזי שפירא ותעניק ערכה בסגנון וניחוח איטלקי להכנת מזון, הכוללת מיני חטיפים ויין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully