וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר החיטה זינק לשיא במסחר בבורסות אסיה על רקע ביקוש גבוה ותחזיות לירידה בהיצע העולמי

סוכנויות הידיעות

5.9.2007 / 9:59

מחיר החיטה זינק ב-66% השנה; קצב הצריכה העולמית גבר על האספקה, דבר שגרם לכרסום המלאי



מחיר החיטה, שעלה כמעט פי שתיים בשנה האחרונה, זינק לשיא במסחר בבורסות אסיה על רקע ביקוש גבוה לדגן ותחזיות כי האספקה העולמית תצנח לשפל של 26 שנה.



החוזים על המסחר בחיטה למסירה בדצמבר עלו ב-30 סנט, העלייה היומית המקסימלית המותרת על ידי הבורסה, ל-8.355 דולרים לבושל במסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות של שיקגו. מחיר החיטה רשם עליות גם באוסטרליה ובסין.



"זהו שילוב של ביקוש עולמי ומקומי חזק ומתמשך יחד עם חששות ברחבי העולם לגבי תפוקה עתידית", אמר מארק לואיס, סוחר חיטה בלמפרייר גריין.



מחיר החיטה זינק ב-66% השנה בעוד קצב הצריכה העולמית גבר על האספקה, דבר שגרם לכרסום המלאי. האספקה העולמית של החיטה צפויה לרדת לרמה הנמוכה ביותר שנמדדה מאז 1982 בעוד מזג אוויר בלתי צפוי ממשיך לפגוע ביבולים באירופה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה.



הודו רכשה השבוע 795 אלף טון מטרי של חיטה ממקור בלתי ידוע עבור מחיר שיא של 389.45 דולר לטון, ואילו יפאן דיווחה כי היא מתכננת לרכוש 175 אלף טון חיטה. חששות לגבי היבולים באוסטרליה וארגנטינה דוחפים את מחיר החיטה גבוה יותר ויותר, אמר לואיס.



תחזיות קציר החיטה לאוסטרליה, המתחרה עם קנדה על תואר יצואנית החיטה השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, נפלו על רקע הבצורת החריפה הפוגעת בתנובה. התפוקה עשויה לעמוד על 18.5 מיליון טון חיטה, לפי הערכות אנליסטים בסוכנות החדשות בלומברג, ירידה של 18% לעומת תחזית קודמת של 22.5 מיליון טון שפירסמה ממשלת אוסטרליה ביוני.



ייצור החיטה במערב אוסטרליה, אזור שבדרך כלל מספק שליש מיצוא החיטה במדינה, עשוי להישאר נמוך כבשנה שעברה אלא אם כן ירדו כמויות נכבדות של גשמים, דיווחה CBH גרופ המתמחה באחסון תבואה, ציוד ושירותים אחרים בתחום.



בארגנטינה, יצרנית החיטה הגדולה בדרום אמריקה, התפוקה צפויה להסתכם ב-14 מיליון טון עד סוף מאי 2008, ירידה של 7.9% לעומת השנה שעברה, דיווח משרד החקלאות האמריקאי ב-10 באוגוסט. "במונחי תפוקה עולמית, אלו נתונים די מפחידים", אמר לואיס. "אין סיבה נראית לעין מדוע המחירים לא ימשיכו להאמיר אם תנאי מזג האוויר ימשיכו להיות יבשים" באוסטרליה, אמר לואיס.



בסין, מחיר החוזים על החיטה זינק ב-0.9% לשיא על רקע ספקולציות כי המחיר העולמי הגבוה של הסחורה עלול לעודד את המדינה לייצא יותר חיטה. "מסתובבות שמועות בשוק כי מספר ברוקריות ממשלתיות להוטות לייצא חיטה מאחר ומחיר הדגן מחוץ לסין גבוה פי 2 ממחירו בשוק המקומי", אמר סאן רואי, סוחר בקופקו, יצואנית הנפט והמזון הגדולה בסין.



ההיצע העולמי של חיטה צפוי לרדת ל-114.8 מיליון טון עד לסוף שנת המסחר ב-31 במאי, 2008, דיווח משרד החקלאות האמריקאי בחודש שעבר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully