וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי לממונה על השכר: קיצוץ לבכירים לא בסמכותך

רוני לינדר-גנץ

5.9.2007 / 10:21

לאחר שנים של מקום טוב בין שיאני השכר, הטיל האוצר מגבלות על גובהו לבכירי קופות החולים; במכבי הכריזו מלחמה



מאת רוני לינדר-גנץ וגיא לשם



עימות חריף מתנהל באחרונה בין מכבי שירותי בריאות לבין הממונה על השכר באוצר, אלי כהן, בעניין המגבלות שהטיל כהן על שכר הבכירים בקופות - כך לפי חלופת מכתבים בין הצדדים.



מכבי דורשת לאפשר לה להעסיק את ד"ר יאיר בירנבוים, מנהל בית החולים הדסה עין כרם, כראש חטיבת הבריאות בקופה בשכר של כ-63 אלף שקל בחודש, אף כי לתפקיד נקבעה מגבלת שכר של כ-42 אלף שקל בחודש בלבד.



באופן לא רשמי מכנים במכבי את היוזמה להעסיק בכירים במשכורות גבוהות בשם "תוכנית כוכבים". במכבי טוענים כי השכר שהם דורשים זהה לשכר קודמו של בירנבוים תפקיד, ד"ר אהוד קוקיה, שמונה באחרונה למנכ"ל מכבי. באוצר מסרבים, מחשש שאישור כזה ישמש תקדים וישפיע גם על הנעשה בקופות האחרות ובמגזר הציבורי בכלל.



הרקע לעימות הוא הנחיות שפירסם הממונה ביוני, המגבילות את גובה שכרם של בכירי הקופות שכיכבו בשנים האחרונות בראש מצעד שיאני השכר במגזר הציבורי. בהנחיות - שהתקבלו בתדהמה ובזעם בקופות - קבע הממונה כי שכר המנכ"לים יוגבל ל-60 אלף שקל בחודש בכללית ול-55 אלף שקל בחודש שאר הקופות, וכי שכרם של יתר בעלי התפקידים בקופות ייגזר משכר זה.



לדוגמה, שכר משנה למנכ"ל לא יהיה יותר מ-90% משכר המנכ"ל ושכר סמנכ"ל לא יהיה יותר מ-75% משכר המנכ"ל. בהוראות נקבע כי בכירים בקופות המשתכרים כיום יותר מהשכר שנקבע בתקנות יוכלו להמשיך להיות מועסקים באותו שכר - אך ללא זכאות לתוספת שכר בעתיד.



במכבי החליטו לתקוף את ההנחיות. במכתב שהעביר עו"ד יעקב נאמן, המייצג את הקופה, לממונה על השכר, הוא מאשים אותו כי הוא "מכתיב למכבי באופן חד צדדי כללי העסקה תוך התעלמות בוטה מעמדתה" וכי הוא "מפר את חובת ההגינות" בכך שלא נתן לקופה זכות להשמיע את עמדתה לפני פרסום הכללים. לטענת מכבי, לממונה אין סמכות חוקית לשנות (ולהרע) את התנאים הקיימים הנהוגים בקופה.







עוד טוענת הקופה כי מגבלת השכר החדשה "לא תאפשר למכבי לגייס כוח אדם איכותי ולשמור על כוח האדם הקיים... מכבי תיאלץ להציע להם שכר נמוך משמעותית מזה שיוצע להם על ידי בתי חולים ושירותי בריאות כללית... כוח המיקוח של מכבי ייחלש בשוק איתור כוח האדם". בנוסף, לטענת הקופה הממונה מפלה בינה לבין הכללית, לה אושר לשלם משכורות גבוהות יותר לבכיריה.



בתגובה חזר הממונה על עמדתו, לפיה שכרו של בירנבוים לא יעלה על הקבוע בכללים, וכי תוספת לשכרו של קוקיה טעונה אישור הממונה. באוצר חוששים מקביעת תקדים ופריצת הכללים שזה עתה נכתבו, מצב שעלול להשפיע על מגזרים נוספים במשק.



השבוע התקיימה פגישה בין הצדדים, בה הביעו נציגי מכבי נכונות להתפשר, אך עדיין לא הגישו הצעה קונקרטית. באוצר טוענים כי לא סביר שההצעה תתקבל, מכיוון שיתקשו לקבל הצעות שיהיו בבחינת יצירת תקדים.



ממכבי נמסר בתגובה: "שכר עובדי מכבי נמצא בפיקוח מלא של הממונה על השכר במשרד האוצר. במשך כל השנים האחרונות אישר המפקח כי שכר עובדי מכבי עומד בכל הכללים שנקבעו. אנו נמצאים בקשר רצוף עם הממונה על השכר ובטוחים כי בקרוב תימצא הדרך להגיע להסכמות שיהיו מקובלות על כל הנוגעים בדבר".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully