וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק של פרידמן: בתי המשפט המחוזיים יוכלו לשפוט בהרכב של שני שופטים בלבד

יובל יועז

5.9.2007 / 14:20

מאז קום המדינה פועלת מערכת בתי המשפט בהרכבים הכוללים מספר אי-זוגי של שופטים בלבד



דיונים בבית המשפט המחוזי בהרכבים של שני שופטים במקום שלושה והעברת סמכויות של בית המשפט העליון לבתי המשפט המחוזיים; אלה ההצעות העומדות בלב הצעת החוק שפירסם אתמול (שלישי) משרד המשפטים, בהנחייתו של השר, פרופ' דניאל פרידמן. זאת במטרה לייעל ולזרז את עבודת בתי המשפט. תזכיר החוק שפורסם מתבסס באופן חלקי על מסקנות הוועדה בראשות השופט תיאודור אור מ-1997 שהעלתה הצעות שונות לשינוי מבנה ופעולת בתי המשפט, במטרה להתמודד עם העומס והסחבת.



החידוש המשמעותי ביותר בהצעה הוא יצירת הרכב שיפוטי חדש שיכלול שני שופטים בלבד. מאז קום המדינה פועלת מערכת בתי המשפט בהרכבים שיפוטיים הכוללים מספר אי-זוגי של שופטים בלבד, ואולם בתקופת המנדט הבריטי פעלו בישראל בתי משפט גם בהרכבים של שניים. "ההצעה נועדה לצמצם את מספר ההליכים הנדונים בבתי המשפט המחוזיים בהרכב של שלושה שופטים", נמסר ממשרד המשפטים, "ובכך להקל על העומס הכבד שבו נתונים בתי משפט אלה, ועם זאת לשמור על היתרון שיש בקיום דיון בפני יותר משופט אחד".



לפי ההצעה, ערעורים על פסקי דין פליליים של בתי משפט השלום ימשיכו להגיע לדיון בבתי המשפט המחוזיים בפני שלושה שופטים, ואולם בערעורים בתיקים אזרחיים ידונו שני שופטים בלבד. הרעיון העומד מאחורי ההצעה הוא שדי בכך ששני השופטים מסכימים על תוצאת פסק הדין, מאחר ששופט שלישי, גם אם היה תומך בתוצאה אחרת, היה נותר במיעוט; ואילו אם השופטים חלוקים ביניהם, נתונה בידיהם סמכות לצרף שופט שלישי לתיק. עניינים אחרים יועברו על פי ההצעה לשופט יחיד, ובהם ערעורים על פסקי דין בתביעות אזרחיות בסכומים של עד 100 אלף שקל, למעט במקרים של נזקי גוף; וערעורים בתיקי של סחר בבני אדם למטרות זנות.



ייקבעו סוגי החלטות הביניים שעליהן ניתן יהיה לערער



חידוש נוסף בהצעת החוק נוגע לצמצום האפשרות להגיש עררים על החלטות ביניים במהלך דיון בתיקים אזרחיים. כיום רשאים צדדים לערער על החלטות ביניים של שופטים לערכאה גבוהה יותר, עוד לפני מתן פסק הדין הסופי בתיק, ובכך לסרבל מאוד את הטיפול בתיק, המתפרש על כמה ערכאות בו-זמנית. "הגשת בקשות רשות ערעור במהלך בירור התובענה", הודיע משרד המשפטים, "גורמת לפיצול הדיון, להשהייתו ולסיבוכו, ולעומת זאת המקרים שבהם יש בהחלטת הביניים כדי להכריע את תוצאת פסק הדין הם נדירים יחסית". ההצעה קובעת סוגי החלטות ביניים מסוימים שעליהן ניתן יהיה להגיש בקשות ערעור, ועל סוגי החלטות אחרים ניתן יהיה לערער רק במסגרת ערעור על פסק הדין הסופי.



הצעת החוק קובעת עוד שלא יהיה צורך בקבלת אישור של בית המשפט המחוזי כדי לערער על פסק דין של בית משפט לתביעות קטנות, אלא שהערעור למחוזי יהיה בזכות, והוא יידון בפני דן יחיד. כדי לייעל את עבודת בתי משפט השלום נקבע שרשמים יוסמכו לדון בתביעות אזרחיות שסכומן איננו עולה על 50 אלף שקל. בנוסף, כדי להקל על העומס בעליון, קובעת הצעת החוק שערעורים על פסקי דין בענייני משמעת של בית הדין למשמעת של שירות המדינה, יועברו מהעליון לבית המשפט המחוזי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully