וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשתות דרך הים

נעה גרטי

5.9.2007 / 15:57

מפעל ההתפלה "דרך הים" נחנך היום בפלמ"חים בהשקעת 100 מיליון ד'. מפיק כיום 30 מיליון מ"ק מים בשנה, ומתוכנן לשלש את תפוקתו

חברת דרך הים התפלה בע"מ חונכת את מפעל ההתפלה בפלמחים בעלות של כ-100 מיליון דולר. המפעל עומד בכל התקנים המחמירים לאיכות המים ונבנה מתוך רגישות והתחשבות בכל היבטי הנוף, החי והצומח. המפעל , מפיק כיום 30 מיליון מ"ק מים בשנה, אשר מוזרמים דרך מערכת השאיבה וההולכה של חברת מקורות לתושבי הערים והישובים בדרום הארץ.

חברת דרך הים התפלה בע"מ (VIA MARIS) הינה פרי שיתוף פעולה של חמש קבוצות עסקיות, מהגדולות במשק הישראלי:

* גרנית כרמל השקעות - בבעלות חלקית של דוד עזריאלי
* קבוצת תה"ל - היו"ר אמנון ליפקין שחק
* צינורת המזרח התיכון בע"מ - גאון אחזקות
* אוסיף - ארקדי גאידמק
* אוקיאנה - יעל אפרון, יעקב ארליכמן

דרך הים התפלה זכתה בזיכיון לתכנונו, מימונו, הקמתו והפעלתו של המפעל להתפלת מי-ים וזאת במסגרת מכרז שהוציאה המדינה לפני למעלה מחמש שנים. בניית המפעל, הסתיימה כשלושה חודשים טרם המועד החוזי, אשר לו התחייבה החברה. המפעל מספק מי שתייה מזה כשלושה חודשים. פעילות במפעל מועסקים כ- 20 עובדים במשמרות עבודה רציפות.

מחוברים למקורות

מי הים המגיעים למפעל עוברים תהליך התפלה בטכנולוגיה של אוסמוזה הפוכה. בתהליך זה "דוחסים" את מי הים בלחץ גבוה דרך ממברנות המאפשרות את מעברם של מים נטולי המלחים. איכותם של המים במפעל ההתפלה עולה על מרבית מקורות המים העומדים לרשות המערכת הארצית. האיכות מובטחת בזכות ציוד בקרה רציף, מעבדה המבצעת באופן שוטף בדיקות איכות קפדניות וסיוע של מעבדות חיצוניות מוסמכות לבדיקות קבועות של איכויות מי המוצר. למערכת בדיקות האיכות, מתווספות מערכות בקרה ובדיקות מעבדות המים של חברת מקורות, נציבות המים ומשרד הבריאות.

מדינת ישראל רוכשת את המים המותפלים במחיר הנמוך מ-3 שקלים למ"ק. זהו המחיר למים מותפלים מהנמוכים בעולם. לשם השוואה, לשם השוואה, צרכן עירוני רוכש את מי השתיה שלו במחיר גבוה בעשרות אחוזים, לעיתים עד פי שלוש ויותר.

יו"ר החברה עמי סגיס אמר "הצלחנו להקים בזמן שיא מתקן שמהווה מודל למתקני התפלה רבים ברחבי העולם. המפעל חי בהרמוניה מלאה עם הסביבה, ומפיק מי שתייה באיכות גבוהה ביותר. המים המופקים במפעל נועדו לסייע למשק המים במדינה, שנתון בסכנה ממשית: מאגרי המים הטבעיים המידלדלים, האסון האקולוגי המתרחש במים המלח, ומי התהום שהולכים ומומלחים. אנחנו מפיקים היום מים בתפוקה של 30 מיליון מ"ק בשנה. ואנו ממתינים לפנית הממשלה, על-מנת להגדיל את כמות המים המופקים במפעל כבר היום ב-10 מליון מ"ק ובהמשך עד לתפוקה כוללת של -100 מיליון מ"ק בשנה".

צריכת המים השפירים השנתית בישראל, עומדת על שני מיליארד מ"ק מים בשנה, כשהגרעון הממוצע במשק המים בישראל עומד על 400 מיליון מ"ק לשנה. כיום, רק 130 מיליון מ"ק מים מיוצרים בהתפלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully