וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק לבני: "אמיר ברנע טעה כשהתפטר; דירקטורים מטעם הציבור צריכים להילחם בשביל האינטרס הציבורי"

יעל ולצר

5.9.2007 / 16:38

לבני טוען שהסיבה להדחתו היתה התנגדותו למינויו של רפי גינת לתפקיד מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2



"בימים אלו אני ממשיך להילחם את מלחמתי, מלחמה שטרם נגמרה, ואמשיך להילחם בה, גם אם כבר די ברור לי שאני עומד להפסיד בה. חבל לי שפרופ' אמיר ברנע לא נהג כמוני ולא נלחם את מלחמתו, שהיא כמו מלחמתי. זו בעצם המלחמה של כל הדירקטורים מטעם הציבור, שמתמנים לצורך הציבור וחייבים לעמוד איתן כנגד הקשר בין הון ותקשורת או בין הון ושלטון".



בחריפות זו התבטא יצחק לבני, שנבחר בנובמבר 2004 לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של חברת החדשות של ערוץ 2, תפקיד ממנו ספק הודח וספק לא הוארכה כהונתו על ידי מועצת הרשות השנייה במאי האחרון.



הסיבה, לטענתו, היתה התנגדותו למינויו של רפי גינת לתפקיד מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, למרות שנורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה, טוענת בתוקף שלבני פשוט סיים את כהונתו.



בימים אלו ממשיך להתברר הנושא בבית המשפט העליון, עקב העתירה שהגישו בנושא חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ורן כהן. כהן הסביר אז: "לבני הודח לא משום שלא היה מוצלח, אלא מתוך כוונה לתפור את משרת המנכ"ל על פי רצון הגבירים. הדבר פסול. לכן נמשיך במאבק הזה במישורים המשפטיים, הציבוריים והפרלמנטריים. כשלבני, שנמצא על תקן איש ציבור מודח, ברור שההדחה נועדה לבחירת מנכ"ל נוח לזכיינים".



לבני מסר בתחילת השבוע לשופטת דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון, מסקנות נוספות בנושא, לאחר שימוע נוסף שערך עם מועצת הרשות השנייה ועם יו"ר שלה, נורית דאבוש, בעניינו. זאת בעקבות דרישתה של ביניש לעשות כך.



"בית המשפט העליון עוד לא פסק, אבל אני איתן בדעתי בדיוק כפי שהייתי לפני חודש מאי, כשלא האריכו את כהונתי", הוא טוען השבוע. "אני נלחם, כי עדיין אינני חושב שגינת מתאים לתפקיד, אבל אני נלחם במיוחד כנגד הפרובלמטיקה של הון ותקשורת, בעיה מוכרת וקשה בעולם כולו".



"בעניין הזה אני כועס על פרופ' אמיר ברנע, שהיה, לדעתי, צריך להילחם כמוני על תפקידו ולא לוותר, גם במחיר עתירה לבג"צ. יש אמנם הבדלים בין בנק לחברת חדשות, אבל אני מרגיש שיש מידה של קשר, כי זה אותו הקשר של הון ושלטון, של הון ותקשורת", אמר לבני.



אבל למה להילחם? אם לא רוצים אותך, עזוב. גם לאמיר ברנע וגם לך יש מספיק תפקידים ועבודות.



"זה עניין מהותי, שכל נושא הדירקטורים מטעם הציבור עומד במרכזו. מה שקרה בחברת החדשות, קרה עכשיו בבנק הפועלים, ויכול לקרות בכל פירמה, בכל גוף כלכלי. לפי חוק הרשות השנייה, יו"ר הדירקטוריון הוא תמיד מטעם הציבור ולא מטעם בעלי ההון. כי הוא בא לאזן, הוא יכול להטיל וטו, וטו שלא נועד לשרת את הדירקטור עצמו, אלא את הציבור".



"הייתי מפקד גל"צ ומנכ"ל רשות השידור, ואני כבר מנוסה במהות ולא באקטואליה. אני יודע שאם אעמוד בלחצים עכשיו וארפה מהחזית במלחמה שלי, שבעיני היא צודקת, אשמש דוגמה לדירקטורים אחרים מטעם בציבור, וגם הם ירפו במקרים דומים. הדירקטורים האלו הם תמיד מיעוט בגופים ציבוריים ולא מגיעים מטעם בעלי הבית, ומחובתם לדאוג לאינטרס הציבורי. אחד מבעלי המניות טען נגדי ש'אם הייתי צריך להכניס יד לכיס שלי, הייתי פועל אחרת'. עניתי לו שזה לא נכון, שאמנם הכסף שלהם, אבל הרקע שלי והמחויבות שלי לעקרונות ולציבור חזקה יותר, ומה לעשות שלפעמים יש סתירה בין הדברים".



אז לריב עם בעלי הבית בכל מקרה?



"ממש לא. רובנו, ואני במיוחד, בעד כלכלת שוק, ובעלות פרטית היא הדבר היחיד שמחזיק היום את הכלכלה בניגוד לעבר. עובדה שרשות השידור לא יעילה היום. יש מגרעות לשירות הציבורי, אבל דווקא בשל העובדה שהוא הבסיס העיקרי, ובשל העובדה שאנחנו רוצים שבעלי הבית ירוויחו כסף כדי שגם אנחנו נרוויח כדירקטורים וכחברה, דווקא בגלל זה עלינו לשמור על האינטרס הציבורי ולצאת למלחמות".



למשל?



"לפעמים הרצון להרוויח הוא על חשבון שיקולים ציבוריים. כמו להכניס בני משפחה לניהול, לפעול לפי אינטרסים של יריבים או על חשבון הצרכנים כדי לעשות רווח מהיר. בשביל זה אנחנו שם. אני עמדתי נגד רצונם של בעלי הבית כי לא רציתי את גינת. אמיר ברנע לא רצה שידיחו את שלמה נחמה. אז שרי אריסון לא רצתה אותו יותר? אז מה? הוא נכנע, וחבל לי שכך".



"אמיר ברנע הוא איש מנומס, חכם, בעל שם עולמי, וכנראה שלא רצה להתלהם, אבל במקרה הזה הוא היה חייב להיאחז בקרנות המזבח כמו שאני עשיתי, רק בגלל התפקיד לשמו הוא הגיע לשם. דירקטור מטעם הציבור חייב להיות בעל מצפון, לא לדאוג לאווירה הנעימה בינו לבין בעלי הבית אלא לבצע את תפקידו בכל מחיר".



"מה יגידו עכשיו דירקטורים אחרים מטעם הציבור? ממי הם יקחו דוגמה כדי לבצע בכל מחיר את תפקידם הציבורי? נכון, לא חסרים לנו גו'בים, אבל העניין הוא עקרוני, ואם בסוף בית המשפט העליון יפסוק שלא לטובתי בענייני, וזה כנראה מה שייקרה, אני מקווה שיקחו את הדוגמה מהמלחמה שלי, ובמקרים דומים גם הם ינהגו גם כך. אולי בית המשפט העליון גם יחשוב על הנושא עכשיו אחרת, לאחר התפטרות ברנע. אסור לתת לקשר שבין הון ותקשורת להשתלט עלינו. זה מסוכן לדמוקרטיה הישראלית, לציבור ישראלי, לכולנו".



את תגובת אמיר ברנע לא ניתן היה להשיג עד לסגירת הכתבה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully