וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר הבז': המשבר בשווקים הפיננסיים לא השפיע באופן משמעותי על כלכלת ארה"ב מחוץ לענף הדיור

TheMarker

5.9.2007 / 22:27

מרבית האנליסטים מעריכים כי במטרה להביא לסיום המשבר יחליט הבנק הפדרלי על הורדת הריבית בספטמבר



מחנק האשראי העולמי והתנודתיות שנגרמה בעקבותיו בוול סטריט ובשווקים הפיננסים לא השפיעו בצורה ניכרת על מצבה של כלכלת ארה"ב בחודש אוגוסט, למעט בשוק הדיור. כך דיווח היום הבנק הפדרלי של ארה"ב בספר הבז', הדו"ח התקופתי שלו על מצב כלכלת ארה"ב. עם זאת, מציין הספר כי המשבר בשוק הנדל"ן האמריקאי החריף ברוב חלקי ארה"ב והשפיע גם על הנדל"ן המסחרי.



הפדרל ריזרב כתב כי ברוב המחוזות בארה"ב לא חלה האטה ניכרת בצמיחה הכלכלית בעקבות משבר האשראי, ומרבית המחוזות דיווחו על צמיחה "מתונה". לעומת זאת, 4 מ-12 המחוזות - פילדלפיה, ריצ'מונד, דאלאס וסן פרנסיסקו - דיווחו כי כלכלותיהם המשיכו לצמוח, אם כי בשיעור איטי יותר, בחודש אוגוסט.



"למעט שוק הנדל"ן, הדיווחים לפיהן התנודתיות בשווקים הפיננסים השפיעה על הפעילות הכלכלית היו מוגבלים", דיווח הפדרל ריזרב. הבנקים לא נתקלו בקשיי נזילות בעקבות המשבר, והמשיכו לספק קווי אשראי לעסקים וללקוחות פרטיים.



עם זאת, דיווח הבנק הפדרלי כי להחמרת התנאים להלוואות ומשכנתאות בעקבות המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים היתה "השפעה ניכרת" על שוק הנדל"ן לדיור והנדל"ן המסחרי, שחוו בחודש האחרון ירידה בפעילות במרבית המחוזות בעקבות קשיי נזילות. הפד דיווח כי מחוץ לשוק הנדל"ן לא השפיעה התנודתיות בשווקים הפיננסיים בחודש האחרון על כלכלת ארה"ב.



"החולשה בשוק הדיור העמיקה במרבית המחוזות, שדיווחו על מכירות חלשות או על ירידה במכירות. המחירים במרבית המחוזות נפלו או נותרו ללא שינוי", דיווח הפדרל ריזרב.



המכירות הקמעוניות שמרו על יציבות וצמחו באוגוסט בקצב "מתון" למרות האטה במכירות הריהוט והרכב. המחירים לצרכן שמרו גם הם על יציבות "באופן חיובי", ואילו שוק העבודה רשם שיפור מסוים במרבית המחוזות. מכירות הרכב, לפי הבנק הפדרלי, "נחלשו" באזורים רבים, ושבעה מחוזות דיווחו על היחלשות במכירות רכבים חדשים.



הפעילות במגזר הייצור הוגדרה גם היא כמתונה, ומספר מחוזות דיווחו על ההאטה החדה ביותר מזה חמישה חודשים על רקע קיצוץ בהזמנות לייצור רהיטים ומחשבים. בחזית האינפלציה, קבע הדו"ח כי המחירים שמרו על יציבות באופן כללי למרות עלייה ניכרת במחירי המזון במרבית המחוזות. במגזר התעסוקה, מסר הפדרל ריזרב כי מרבית המחוזות, למעט שיקגו, דיווחו על עליות מתונות במספר המועסקים ועל עליות מתונות בשכר.



ספר הבז' כולל נתונים אנקדוטליים אשר קובצו יחד על ידי 12 הבנקים הפדרלים המחוזיים. הדו"ח מהווה אינדיקטור מוביל לגבי האפשרות שהפדרל ריזרב יחליט להוריד את ריבית הבסיס מ-5.75% ל-5.25% בפגישתו הקרובה ב-18 בספטמבר על רקע המשבר בשוקי האשראי. מרבית האנליסטים מעריכים כי במטרה להביא לסיום המשבר יחליט הבנק הפדרלי על הורדת הריבית בספטמבר, אולם המסחר וול סטריט הגיב בירידות שערים חריפות יותר לספר הבז' מאחר שלא כלל רמזים חדשים להורדת הריבית. נאסד"ק מאבד 1.2% ומדד דאו ג'ונס יורד ב-1.3%.



מוקדם יותר היום, מסר איגוד סוכני הנדל"ן (NAR) האמריקאי כי מדד הבתים הקיימים הנמצאים בהליכי מכירה בארה"ב נפל ב-12.2% בחודש יולי לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז ספטמבר 2001. המדד העוקב אחר מספר החוזים הנחתמים על מכירת בתים, רשם בחודש יולי ירידה של 16.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד עם נפילה של 13.1% במספר הבתים הממתינים למכירה באזור המערב התיכון וירידה של 6.6% במספר הבתים הממתינים למכירה בדרום ארה"ב. במערב המדינה רשם המדד נפילה של 20.8% בחודש יולי לעומת ירידה של 12.2% בצפון מזרח ארה"ב.



הנפילה במדד עלתה על תחזיות האנליסטים, שצפו ירידה של 2.2% בלבד. בחודש יוני, עלה מספר הבתים הנמצאים בהליכי מכירה ב-5%. לדברי לורנס יאן, כלכלן בכיר באיגוד סוכני הנדל"ן, הנפילה החדה במדד בחודש יולי פירושה שחוזים רבים על מכירת בתים קיימים אינם נסגרים בעקבות קשיי נזילות שבהם נתקלו רבים מהלווים שלקחו משכנתאות סאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים) לאחר החתימה על רקע התמוטטות שוק הסאבפריים בארה"ב.



בנוסף, דווח היום כי המגזר הפרטי בארה"ב הוסיף באוגוסט 38 אלף משרות - המספר הנמוך ביותר של משרות חדשות מאז יוני 2003. לדברי אנליסטים, ייתכן כי הנתון מעיד על התגברות השפעתו של המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים) על שוק העבודה בארה"ב.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully