וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף קונה בריאות? משרד הבריאות אישר: חברות תרופות יממנו לרוקחים שהות במלון יוקרה

רן רזניק

6.9.2007 / 7:12

מבקר המשרד דרש לבטל כנס של בכירי הרוקחים - אך הנהלת המשרד אישרה לילה אחד ופנסיון מלא



משרד הבריאות אישר אתמול לשתי חברות תרופות מהגדולות בעולם לממן לכ-50 רוקחים בכירים בישראל שהות של לילה אחד ופנסיון מלא בכנס שעורכות החברות במלון ספא יוקרתי בטבריה. מדובר ברוקחים בכירים מהשירות הציבורי, בהם מנהלי בתי מרקחת בבתי חולים ממשלתיים ורוקחים מחוזיים בקופ"ח כללית. זאת לאחר שהכללית, הרוכשת כ-70% מהתרופות בישראל, אישרה לחברות לממן שני לילות ופנסיון מלא לבכירי הרוקחים בקופה, בראשם הרוקח הראשי ד"ר שמואל קלנג.



הכנס, במימון חברות סאנופי אוונטיס הצרפתית ויאנסן סילג האמריקאית (חברה בת של ג'ונסון וג'ונסון), אמור להיפתח היום במלון רימונים גלי כנרת בטבריה ולהימשך עד מוצאי שבת.



ההחלטה של הנהלת משרד הבריאות התקבלה למרות שמבקר משרד הבריאות, אריה פז, פנה שלשום למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, וביקש ממנו למנוע את קיומו של הכנס ולהורות לרוקחים הבכירים שלא להשתתף בכנס. הנהלת משרד הבריאות ביקרה אתמול בחריפות את דרך עריכת הכנס של שתי חברות התרופות, אך למרות זאת התירה לרוקחים הבכירים להשתתף בכנס למשך לילה אחד - במימון מלא של חברות התרופות.



רק שש שעות של הרצאות



בשנים האחרונות נחשפו ב-TheMarker פרשות רבות על טיב הקשרים בין חברות התרופות לעובדי מערכת הבריאות ובראשם הרופאים והרוקחים. אחת הטענות המרכזיות היא כנגד הנוהג השיטתי השכיח בבתי החולים וקופות החולים, במסגרתו מקדמות חברות התרופות והציוד הרפואי את הסחורה שלהן באמצעות מימון או סבסוד של כנסים במלונות פאר בישראל ובחו"ל - לרופאים, אחיות, רוקחים ובני ובנות זוגם. בעניין זה כתב משרד הבריאות ב-2005 כי "מעבר לפגמים המשפטיים, האתיים והציבוריים של קידום תרופות מסוימות באמצעות עובדים של בתי החולים וקופות החולים, בדרך של מתן טובות הנאה לעובדים אלה, מיתווספים כשלים נוספים, בהם החשש כי קידום תרופות בדרך זו אינו עולה בקנה מידה אחד עם צרכיו של החולה."



הכנס אמור להפתח בדברי ברכה של הרוקח הראשי של קופ"ח כללית ושל מנהלי חברות התרופות המממנות - מנכ"ל סאנופי אוונטיס, ד"ר רוני בירנבאום, ומנכ"ל יאנסן סילג, קלייב קיי. לפי התוכנית, בכל שלושת ימי הכנס תוכננו כשש שעות בלבד להרצאות בנושאים רפואיים ומקצועיים, בהם טיפולים תרופתיים למחלות שונות, הביטוח המשלים של הקופות והתוכנית לתת לרוקחים לרשום מרשמי תרופות. שאר הזמן מוקדש לארוחות, תוכנית אמנותית ו"טיול רטוב" בשישי אחר הצהריים.



טופס הרישום לכנס, שפורסם לפני התערבות משרד הבריאות, מציע לרוקחים מימון לאירוח במלון בפנסיון מלא למשך שני לילות בסוף השבוע. כמו כן מסבסדות חברות התרופות את שהותם של בני או בנות הזוג של הרוקחים, שישלמו רק 600 שקל בעבור אותה חבילה. לפי מחירון המלון, עלות שהות אורח או שניים בחדר זוגי בפנסיון מלא בסוף השבוע היא כ-3,000 שקל.



ללא אישור, נגד הנהלים



שלשום הועברה לפז תלונה אנונימית, שמפרטת השגות קשות על הכנס. עקב כך העביר את בקשתו לישראלי למנוע את קיום הכנס. ישראלי העביר את התלונה לדיון בוועדה להתקשרויות עם חברות מסחריות במשרד הבריאות, בראשות פרופ' שאול שאשא, שחברה בה גם היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד מירה היבנר-הראל. אתמול כתב מזכיר הוועדה, עוזי קרן, לשני מנהלי חברות התרופות כי "קיומו של הכנס עומד בניגוד לנוהלי הוועדה להתקשרויות עם חברות מסחריות ולא קיבל את אישורה מראש... חבל שלא טרחתם ליידע את הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות על קיום הכנס". למנהלי בתי החולים (הממשלתיים ושל קופת חולים כללית) כתב קרן כי אמנם "השתתפותם של עובדי המדינה ועובדי שירותי בריאות כללית נעשית בניגוד לנהלים", אבל ציין כי הנהלת המשרד והוועדה החליטו שהרוקחים יוכלו לקבל מימון של חברות התרופות ללילה אחד ומי שירצה להישאר במלון יעשה זאת על חשבונו הפרטי.



ההחלטה של הנהלת משרד הבריאות לאשר בכל זאת לרוקחים לקבל מימון מלא מחברות התרופות בעבור הלילה במלון הספא מעוררת ביקורת נוקבת בקרב בכירים במערכת הבריאות. בכיר במשרד הבריאות אמר אתמול ל-TheMarker כי "לא ראוי היה לאשר את קיום הכנס במתכונתו הנוכחית והיה ראוי ציבורית שיינזפו האחראים על תוכנית הכנס ויישלח מכתב חריף לחברות התרופות. ישראלי היה צריך לפעול לאלתר כאקט חינוכי וציבורי לביטול הכנס, אבל הוא לא עשה זאת ופעל באופן פחדני. דווקא בגלל התלונות החוזרות ונשנות על הקשרים בין רופאים ועובדי הרפואה האחרים לחברות התרופות היה ראוי כי משרד הבריאות יפעל במקרה זה בנחישות ותקיפות גדולה יותר, כדי לאותת לציבור עובדי הרפואה ולציבור בכללותו כי המשרד כי לא יותר בשום מקרה לחצות קווים אדומים."



מנהל אחד מבתי החולים הממשלתיים אמר אתמול ל-TheMarker כי "היה ראוי ציבורית שהמשרד יאסור על הרוקחים בבתי החולים הממשלתיים ובקופת החולים להשתתף בכנס במימון חברות התרופות. לרוקחים הבכירים יש נגישות והשפעה על רכש התרופות והכנס מאפשר לחברות התרופות נגישות ישירה אליהם. במקרה זה הצדק צריך גם להיראות אבל הנהלת המשרד לא עשתה שוב את חובתה הציבורית".



החברות סאנופי אוונטיס ויאנסן סילג העבירו תגובה משותפת: "כנס פורום רוקחים בכירים נועד להעמקת הידע המקצועי בנושאי פני הרפואה והרוקחות בישראל. בהתאם, תוכנית הכנס כוללת בעיקרה תכנים מדעיים ומקצועיים, כמתחייב מהכללים של הקוד האתי של חברות התרופות. החברות הסכימו לתמוך בפעילות הפורום בהתאם לכללים הנהוגים ובשקיפות מלאה. שתי החברות פעלו במשותף עם פורום הרוקחים, ונהגו על פי המקובל בארגון כל כנס רפואי. בעקבות פניית משרד הבריאות, הודיעו החברות כי יתמכו במימון הכנס בימים חמישי ושישי בהתאם להנחיות".



מקופת חולים כללית נמסר: "מדובר בכנס ביוזמת חברות התרופות ואנו מברכים על כך שהחברות מתגייסות לתרום להעשרת הידע המקצועי של הרוקחים. משרד הבריאות אישר את קיומו של הכנס במתכונתו המקורית עד יום שישי בצהריים והנחייתו מקובלת עלינו. אם קיים חשש שהכנס ישפיע על שיקול דעת הרוקחים במתן תרופות, נזכיר כי האחריות לטיפול התרופתי היתה ונשארה של הרופא המטפל".



ממשרד הבריאות נמסר: "בעולם המערבי כולו נעשות חלק מההשתלמויות במימון חברות תרופות. כיוון שהחלק הראשון של הכינוס מיועד להשתלמות כזאת, סברה ועדת ההתקשרויות כי יש לאפשר לקיים את החלק הראשון הלימודי-הכשרתי... ומי שיחליט להמשיך ישלם מכספו מחיר מלא בעבור המלון והנופש".



כמו כן נמסר ממשרד הבריאות כי "גישה זו מקובלת גם על מבקר המשרד". ואולם ל-TheMarker נודע מבכירים במשרד הבריאות כי המבקר פז לא שינה את דעתו כי ההחלטה הראויה בפרשה היתה לאסור לחלוטין על השתתפות רוקחים בכנס. עוד נודע ל-TheMarker כי בימים אלה עורך פז בדיקה מקיפה על הקשרים המסועפים בין חברות התרופות לבתי החולים ולרופאים בכירים בישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully