וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליטים בשבילנו

צבי זרחיה

6.9.2007 / 10:18

יו"ר ועדת החוקה שוקד על רפורמה במסגרתה יוקדמו דיוני התקציב בממשלה ובכנסת. אבל נדמה שהח"כים מעדיפים לנסוע לחו"ל

למרות פגרת הקיץ, הח"כים עוד לא נרגעו מהדי ישיבת הממשלה בחודש שעבר. באותה ישיבה נדרשו השרים לאשר כ-200 החלטות ורפורמות בענפי המשק, שנלוו להצעת התקציב ל-2008, מבלי שחלקם הצליח בכלל להבין על מה מדובר.

האמת, לא מדובר בתופעה חדשה, אלא בתופעה עתיקת ימים שכבר הפכה לנורמה. מדי ישיבת ממשלה על התקציב השנתי, מצביעים השרים על ערימה של החלטות, שאת רובן לא הצליחו לקרוא בפרוטרוט. זאת, מבלי לדבר על הקשיים של השרים בהבנת השלכותיהן של אותן החלטות.

ישיבות הממשלה בתקציב ארוכות ונמרחות. מחוץ לאולם הדיונים מתמקחים השרים עם נציגי האוצר כדי לבטל חלק מהקיצוצים והגזירות במשרדם. השרים שמצליחים בכך מבטיחים את תמיכתם. האחרים, יוצאים החוצה ומוסרים לתקשורת את מחאותיהם והתנגדויותיהם לתקציב. בסופו של דבר, בשעת ערב מאוחרת, כשהשרים מותשים ורוצים הביתה - הממשלה מאשרת בהינף יד שורה של גזירות על הציבור. וזוהי רק ההתחלה: אחר כך באים רוב השרים אל חברי הכנסת ודורשים מהם לבטל את ההחלטות, או ללחוץ על הממשלה להגדיל את תקציבם.

למישהו אכפת?

הדרך החפוזה של אישור התקציב בממשלה ובכנסת מרגיזה את יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ פרופ' מנחם בן-ששון (קדימה), שבא לפוליטיקה מהאקדמיה ואינו מוכן לקבל את הרדידות של הדיונים הפרלמנטריים בתקציב. בן-ששון שוקד על רפורמה בדרך הממשל, במסגרתה משרד האוצר יחויב להניח על שולחן הממשלה את הצעת התקציב וחוק ההסדרים 30 ימים לפני שהשרים מצביעים עליהם. כך יוכלו השרים להתעמק בכל הצעת התקציב ולא רק בהצעת משרדם, וינוטרל כוחו של האוצר להעביר החלטות בממשלה מבלי שחבריה יהיו מודעים להשלכותיהן.

ח"כ בן-ששון גם שואף לכך שלוח הזמנים לדיוני התקציב יוקדם: האוצר יציג לכנסת כבר בחודש מרץ - כלומר 9 חודשים לפני תחילת שנת התקציב החדשה - את עקרונות המדיניות הכלכלית והתקציב (יעד גירעון, גובה הוצאה בתקציב, צמיחה ועוד). לפי ההצעה, שנידונה בוועדת החוקה בחודש יולי, הממשלה תדון בתקציב ובהצעת חוק ההסדרים ותגישם לבית המחוקקים בטרם יציאת הכנסת לפגרת הקיץ.

השוט של בן-ששון טמון בסעיף השלישי ברפורמה התקציבית: אם מליאת הכנסת לא תאשר את התקציב עד ה-31 בדצמבר, הרי שהכנסת תתפזר מייד ויתקיימו בחירות כעבור שלושה חודשים. זאת, בניגוד למצב כיום שבו הממשלה יכולה לפעול עד סוף מרץ בלא תקציב מאושר. כך, מקווה בן-ששון, הח"כים יוכלו לסחוט פחות את הממשלה.

בן-ששון, המקדם במרץ את הרפורמה הזאת בוועדתו, כבר הציג את עיקריה לראש הממשלה אהוד אולמרט ולשר האוצר רוני בר-און. באוצר, שכבר הסכים להקדים החל מ-2009 את הגשת התקציב לכנסת לסוף אוגוסט, חוששים שהגשת התקציב מוקדם מדי עלולה לפגוע בדרך הכנתו. הרפורמה שיוזם בן-ששון אכן תשפר את איכות הדיונים בתקציב וברפורמות, אבל נשאלת השאלה: האם הח"כים ירצו בכלל להתעמק בנבכי התקציב במשך חודשים רבים, והאם בכלל יטריחו עצמם בפגרת הקיץ לבוא לדון על רפורמה בענף הלול הנלווה לתקציב, או שהם פשוט יתעופפו לחו"ל, ולעזאזל השלכות התקציב והגזירות על הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully