וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל העבירה לחמאס הצעה חדשה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט

6.9.2007 / 8:52

ההצעה הקודמת שנידונה בחודש יוני נקלעה למבוי סתום; פרטי ההצעה החדשה עדיין אינם ידועים



מאת אבי יששכרוף, עמוס הראל וג’קי חורי



ישראל העבירה באחרונה לחמאס הצעה חדשה באשר לעסקה לשחרורו של החייל החטוף, גלעד שליט. זאת, לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה על הצעה קודמת שנידונה ביניהם ביוני האחרון. פרטיה של ההצעה החדשה עדיין אינם ידועים, וככל הידוע חמאס טרם השיב לה. גורם בכיר בארגון אומר כי גורמים אירופיים החלו באחרונה לתווך בין הצדדים.



לטענת בכיר חמאס, יותר ממדינה אירופית אחת מעורבת במאמץ, ואישיות אירופית מנהלת את המגעים. הובהר, כי אין הכוונה לנורווגיה. עוד אמר הגורם, כי האישיות האירופית פועלת במתווה הדומה לזה הפועל בלבנון בין ישראל וחיזבאללה, כאשר איש מודיעין גרמני פועל לנסות להגיע לעסקה לשחרורם של החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב. הבכיר הוסיף, כי מצרים היא עדיין בעלת תפקיד חשוב בשיחות מאחר שהיא בקיאה בכל פרטי המו"מ, על אף שנראה כי בשלב זה הורידה המדינה פרופיל בניסיונות התיווך. לפי שעה אין אישור למעורבותם של גורמים אירופיים בתיווך מאף מקור אחר.



שליט מוחזק בידי חמאס מאז נחטף לרצועה ביוני 2006. לפני כמה חודשים הגיעו הצדדים להסכמה על מתווה העסקה: שחרורם של 350 אסירים פלשתינאים תמורת העברת שליט מהרצועה למצרים ו-100 אסירים נוספים עם הגעתו לישראל. מרבית המשוחררים אמורים להיות אנשי חמאס, כאשר הפער העיקרי בין הצדדים נגע לשמות האסירים שייכללו בעסקה. חמאס העביר רשימת שמות, שישראל דחתה את רובה בנימוק שמדובר באסירים שהיו מעורבים בפיגועים קשים במיוחד. ישראל השיבה בחיוב רק לגבי 40 שמות - והמו"מ עם חמאס, בתיווך מצרי, נקלע לקיפאון.



השתלטות חמאס על הרצועה הקטינה הסיכוי לשחרור שליט



זמן קצר אחר כך השלים חמאס את השתלטותו על הרצועה וסילק בכוח את בכירי הפתח מהאזור. העימותים בין חמאס לפתח, שיצרו גם הסלמה צבאית בין חמאס והפלגים הפועלים בהשראתו לבין ישראל, הקטינו את הסיכויים לפריצת דרך בעסקת שליט. מצרים הפסיקה את התיווך בין ישראל לחמאס בעקבות העימותים ברצועה.



לפני כחודש הודיעה קהיר שבכוונתה לחדש את התיווך, אולם מאז לא הראו המצרים פעילות נמרצת בעניין. גורמים מצריים טענו באחרונה כי אין זה אינטרס של הנהגת הרשות הפלשתינית, ישראל או מצרים לחדש את השיחות עם חמאס בעניין שליט - משום שהארגון האיסלאמי יהיה היחיד שירוויח מכך.



בעקבות הפרסום ב"הארץ" השבוע כי מצרים דחתה בקשה ישראלית לחדש את המו"מ, הבהירו גורמים ישראליים כי התיווך המצרי לא הופסק לחלוטין. לא ברור אם ההצעה החדשה הועברה דרך המצרים או דרך גורם אחר. בשלב זה נראה כי קיימת מחלוקת בקרב המצרים באשר לשאלת המגעים עם חמאס. בעוד משרד החוץ המצרי מוביל קו נגד שיחות עם חמאס בנושא שליט או בכל נושא אחר, אנשי המודיעין המצרי מעוניינים לקדם השיחות, כפי שהבטיח מפקד המודיעין המצרי עומאר סולימאן, למשנה לרה"מ חיים רמון, ולממונה על המו"מ לשחרור השבויים עופר דקל, לפני כחודש בפגישתם בקהיר. בישראל מתרשמים כי ההתקדמות במגעים אטית ומתקשים להעריך אם ניתן יהיה לסיים את המו"מ בזמן הקרוב.



מנכ"ל ארגון הצלב האדום הבינלאומי, אנג'לו קניידנגר, אמר אתמול כי חוטפיו של שליט עשויים לאפשר לנציגים מטעם הצלב האדום לבקרו. קניידנגר אמר את הדברים בתום פגישה בעזה עם ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה. "ביקשנו כי תיווצר גישה לשליט וכי תינתן לו האפשרות ליצור קשר עם בני משפחתו באמצעותנו", אמר קניידינגר. "נאמר לנו כי הבקשה תישקל, וכי כולם חותרים למציאת פתרון חיובי".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully