וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת סוארי תמליץ להותיר את רשות המסים מאוחדת

מוטי בסוק

6.9.2007 / 9:05

עם זאת, הוועדה תמליץ לשנות את המבנה הנוכחי של הרשות, תוך העמקת שיתוף הפעולה בין האגפים



ועדת סוארי לבדיקת המבנה הרצוי לרשות המסים תמליץ להותיר את רשות המסים מאוחדת - כך עולה מסיכומים שנערכו עד כה בוועדה. הוועדה טרם סיימה את עבודתה ותגיש את המלצותיה בקרוב לשר האוצר, רוני בר-און, באיחור של חודש. עם זאת, הוועדה תמליץ לשנות את המבנה הנוכחי של הרשות, תוך העמקת שיתוף הפעולה בין האגפים בכמה תחומים מרכזיים.



ההמלצה תינתן למרות שוועדי העובדים ברשות דורשים את פירוקה וחזרה למבנה הקודם של מערכת המס, כלומר פעילותם זה לצד זה של שני אגפי מסים - נציבות מס הכנסה ומיסי מקרקעין (מס ישיר) מחד ואגף המכס ומע"מ (מיסוי עקיף) מאידך.



הוועדה נפגשה עם מומחי מס מהמגזר הציבורי והעסקי, כולל בכירים לשעבר בשני אגפי המסים ושמעה דעות שונות. הוועדה גם נפגשה גם עם שר האוצר, מנכ"ל משרדו, ירום אריאב, ותיפגש ביום ראשון הקרוב עם ראש אגף תקציבים באוצר, קובי הבר. הוועדה תיכננה להגיש את המלצותיה השבוע או בתחילת השבוע הבא, אך נסיעת שניים מחבריה למשחק הכדורגל אנגליה-ישראל מחרתיים, דחתה את המהלך.



ראשי האוצר תומכים



ועדת סוארי תמליץ להותיר את רשות המסים כגוף העל בישראל לגביית מסים, ישירים ועקיפים, בניגוד לחלק גדול מההערכות המוקדמות. ככל הידוע, ראשי האוצר וחלק מראשי הרשות כיום תומכים בהמלצה. בראש הרשות יעמוד, לפי ההמלצות המתגבשות בוועדה , מנהל יחיד, כמקובל כיום, שיהיה אחראי לכל פעולותיה. לרשות תהיה הנהלה אחת ולמנהל יהיו שני משנים - משנה למס הישיר ומשנה למס העקיף.



כמה פונקציות מרכזיות ברשות יהיו משותפות למס הישיר והעקיף, כפי שמתחייב פונקציונלית. מדובר בפונקציות המודיעין, חקירות, גבייה, לשכה משפטית, שע"מ (שירותי המחשוב) ושורה של גורמי מטה. בנושאים המקצועיים של המס הישיר והמס העקיף יטפלו מומחי המס הישיר והמס העקיף בהתאמה, תוך הגברת שיתוף הפעולה ביניהם, ככל האפשר, עם חלחול לעבודת השטח. ככלל, ייקבע כי בכל מקום שבו חשובה הסינרגיה בין האגפים ייעשה הכל כדי להביא לכך. בהנהלת הרשות ישולבו גם כל האחראים על הפונקציות המשולבות.



ועדת סוארי הוקמה במאי על ידי אריאב. בעקבות הקמת הוועדה בוטלה ועדת האיתור למציאת מנהל לרשות, בראשות אריאב, שהוקמה בפברואר על ידי שר האוצר הקודם, אברהם הירשזון. במקביל, הוארכה כהונת יהודה נסרדישי, המשנה למנהל הרשות, כמ"מ מנהל הרשות. נקבע כי הוועדה תגיש את המלצותיה תוך 90 יום, כלומר עד אמצע אוגוסט.



בוועדה ארבע חברים - היו"ר רו"ח יצחק סוארי, נציב מס הכנסה לשעבר, יוני קפלן, הממונה על השכר ומנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, יוסי קוצ'יק, ורו"ח אבידור אבני.



לטענת חברי הוועדה, המבנה המוצע על ידיה הוא הנכון ביותר לרשות המסים, והדבר יתבטא בעתיד בתפקוד הרשות, כולל המבחן העיקרי שלה - גביית מסים כחוק. הוועדה נפגשה במהלך עבודתה גם עם ראשי שני ועדי העובדים ברשות, תלחום פרדילוב, יו"ר ועד עובדי נציבות מס הכנסה לשעבר ואבי אדרי, יו"ר ועד עובדי המכס ומע"מ לשעבר, ושמעה את הסיבות להתנגדותם לרשות מאוחדת.



העובדים טענו כי מאז הקמת הרשות, לפני שלוש שנים, אוחדו למעשה רק כמה פונקציות בהנהלה, ואילו בשטח הדברים נותרו כשהיו. לדבריהם, בכל העולם קיימים רק מעט רשויות מס מאוחדות. לדעתם, רשות אחת תפגע בגביית המסים, שכן מוטת הפריסה שלה תהיה גדולה מדי.



בכר המליץ לפרק



מקורבים לוועדה סבורים כי הקמת רשות מסים מאוחדת, כפי שהוועדה ממליצה, תפגע בעובדים רק בשוליים ואיש לא יפוטר. ייתכן וסיכוי העובדים להתקדם לתפקידי ניהול בכירים ייפגע, אך רק במידה קטנה ביותר.



בספטמבר 2003 החליטה הממשלה, בלחץ שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, על איחוד שני אגפי המסים לרשות אחת. מנכ"ל האוצר באותה תקופה היה יוסי בכר. ביולי 2004 מונה איתן רוב, מנהל המכס ומע"מ, למנהל רשות המסים. מטרת האיחוד היתה לייעל ולהגדיל את היקפי גביית המסים. ועדי שני האגפים, שהתנגדו לאיחוד, שוכנעו על ידי רוב לאפשר לרשות המאוחדת לצאת לדרך. במהלך שלוש שנות האיחוד עשתה הנהלת הרשות מעט מאוד למיזוג עבודת השטח של אגפי מס הכנסה מכס ומע"מ.



בתחילת ינואר 2007, לאחר שהמשטרה עצרה את מנהל רשות המסים, ג'קי מצא ובכירים ברשות בחשד לשחיתויות, נקלעה הרשות למשבר קשה. בכר מונה לממלא מקום מנהל רשות המסים לשלושה חודשים, וכשפרש באפריל, פירסם, ככל הנראה בלחץ ועדי העובדים, מסמך הקורא לפירוק הרשות וחזרה לעידן שני אגפי המסים.



לאחר פרסום המלצות ועדת סוארי יצטרך שר האוצר לקבוע מי יהיה מנהל רשות המסים - נסרדישי או מועמד חיצוני. ועדת האיתור של אריאב התקשתה במציאת מועמד חיצוני מתאים. במקביל, בר-און יצטרך לקבוע מי יהיו שני המשנים למנהל הרשות. קרוב לוודאי כי המועמד לתפקיד המשנה למס הישיר יבוא מבין בכירי נציבות מס הכנסה לשעבר, והמועמד לתפקיד המשנה למס העקיף יבוא מתוך בכירי המכס ומע"מ בעבר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully