וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרדי רואי החשבון לא מבצעים ביקורת מספקת במערכות המחשוב של לקוחותיהם

אתי אפללו

6.9.2007 / 9:09

הבדיקה מצביעה גם על ליקויים בדרך עבודת המשרדים



בסקירה שבוצעה מטעם המוסד לסקירת עמיתים שפועל לצד לשכת רו"ח בששת משרדי רואי החשבון הגדולים ובמשרדים נוספים, נמצאו ליקויים בדרך עבודת המשרדים. זאת בעיקר בנושא תיעוד נהלי הביקורת וממצאיה.



על פי סקירת העמיתים, ביקורת המערכות הממוחשבות בחברות הציבוריות לא מבוצעת על ידי מרבית משרדי רו"ח המבקרים בתדירות סבירה, ולא כל השינויים במערכות המידע נבדקים כנדרש.



הסקירה בוצעה בששת משרדי רואי החשבון הגדולים ובמדגם של משרדים קטנים ובינוניים. את ממצאי הסקירה העביר יו"ר דירקטוריון המוסד לסקירת עמיתים ונשיא לשכת רואי חשבון, ראובן שיף, ליו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי.



במסגרת הסקירה נבחנת איכות הבקרה המשרדית ונושאים רוחביים אחרים (כמו אבטחת מידע, אי תלות, ניהול המשאב האנושי, הדרכות) ונסקרים באופן מדגמי תיקי ניירות העבודה בתיקים ספציפיים של חברות ציבוריות. מהממצאים עולה כי צוותי הביקורת במשרדים הגדולים לא מבצעים ביקורת מספקת במערכות המחשוב של לקוחותיהם, בעיקר אצל לקוחות שלהם מערכות מידע מורכבות. גם מערכות מידע מורכבות פחות נסקרות על ידי אותן מחלקות בתדירות נמוכה או שאינן נסקרות כלל.



עוד נמצא בסקירה כי חסר תיעוד של הליכי וממצאי הביקורת, בעיקר לגבי התייעצויות פנים-משרדיות או עם גורמים חיצוניים. כמו כן נמצא כי אין הקפדה על תקשורת מספקת עם ועדת הביקורת והדירקטוריון, ובמקרים רבים לא מוצא מכתב ביקורת לחברה עם סיום עבודת הביקורת.



מהסקירה עולה כי אין הקפדה מספקת על כך שאישורים הנדרשים לרואי החשבון המבקרים לביסוס הביקורת מצד ג' (כגון לקוחות, ספקים, בנקים וצדדים קשורים) יגיעו ישירות למשרדיהם ולא באמצעות החברות המבוקרות. בין היתר מדובר באישורים, כגון מכתבי עו"ד חיצוניים על התחייבויות תלויות העומדות כנגד החברות המבוקרות או על הליכים משפטיים שבהם הן מעורבות. במספר רב של תיקים נמצא כי לא קיים תיעוד מספק של הערות שניתנו למבוקרים על המידע הנלווה לדו"חות הכספיים, היינו דו"ח הדירקטוריון (כולל דו"ח ברנע) והדו"ח התקופתי.



בנוסף נמצאו במהלך הסקירות כמה מקרים שבהם משרד רו"ח המבקר חברות מוחזקות בחו"ל של חברה ציבורית, לא ערך פעולות מספקות כדי לוודא את רמת ואיכות הבקרה של החברות המוחזקות. כמו כן משרדי רואי החשבון הישראלים לא ביצעו את כל נהלי הביקורת הנדרשים לבחינת הידע, המעמד ונהלי העבודה של משרדי רואי החשבון המבקרים בחו"ל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully