וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים הקפיאה תקציב התמיכה בשומרי שמיטה בסך 103 מיליון שקל; ההחלטה עלולה לגרום למחסור חמור בירקות

עמירם כהן

6.9.2007 / 13:00

זאת בעקבות החלטת הרבנים בערים רבות למכור ירקות ופירות רק מ"כשרות לחומרה"



ועדת המשנה לענייני שנת השמיטה של ועדת הכספים הקפיאה ביום ג' את התקציב שאושר בממשלה לתמיכה בשומרי שמיטה בסך 103 מיליון שקל. התקציב מיועד לפצות חקלאים שומרי שמיטה בגין השבתת משקיהם, להעניק פיצוי למגדלי חיטה שיאלצו למסור את החיטה להאבסת בהמות ועופות במחירי הפסד, פיצוי למשתלות עצי הפרי בגין השבתתן, תמריצים לחקלאים ערבים המגדלים תוצרת חקלאית על קרקע פרטית להגדלת הייצור ועידוד חקלאים לגדל ירקות על "מצע מנותק", שיטת גידול המותרת על פי ההלכה בשנת שמיטה.



את ההצעה להקפיא את התקציב הביא לוועדה ח"כ חיים אורון (מר"צ) והיא אושרה בתמיכת היו"ר הזמני של הוועדה, ח"כ רובי ריבלין (ליכוד). כמו כן תמכה הוועדה בהחלטת שר החקלאות שלום שמחון, למנוע רישיונות יבוא לירקות ופירות המיועדים לשומרי שמיטה.



כל זאת בעקבות החלטות שקיבלו הרבניות המקומיות ב-10 ערים גדולות, בהן נתניה, הרצליה ובת ים, למנוע כשרות מרשתות וסוחרים שיכניסו סחורה מכשרות "היתר מכירה". הרבנות הראשית מכירה בכשרות הזו, בעוד שהחרדים בהנהגת הרב צבי כהן, רבה של ירושלים, אינם מכירים בה.



ח"כ אורון אמר ל"הארץ" כי נוצר מצב חמור, לפיו מראש השנה (13.9.07) תושבי ערים רבות בישראל הצורכים 40%-30% מתוצרת הירקות והפירות לא יוכלו לרכוש בעריהן תוצרת טרייה, בכמות ובמחירים סבירים מפני שהרבנויות המקומיות ביטלו את הסדרי הכשרות שקבעה הרבנות הראשית לישראל מאז 40 שנה: "גם אם היה גידול קטן באוכלוסייה החרדית בכמה ערים, לא יעלה על הדעת למנוע מכלל האוכלוסייה לרכוש תוצרת טרייה בכמות ובמחירים סבירים".



עוד אמר ח"כ אורון כי אם הרבנות הראשית לא תתעשת ותסמיך רבנים מטעמה שיאשרו הכנסת תוצרת מכשרות "היתר מכירה", הוא יעודד את החקלאים להקים שווקים פתוחים בערים הללו שישווקו בהם תוצרת חקלאית מ"היתר מכירה".



בראשית השבוע הודיע שר החקלאות שלום שמחון כי לא יתן רישיונות ליבוא תוצרת חקלאית טרייה המיועדת לשנת השמיטה עד שהרבנות הראשית לא תתעשת ותסמיך רבנים אחרים שיתירו מכירת תוצרת מ"היתר מכירה". עד עתה הגיעו בקשות מיבואנים לקבל רישיונות לייבא ירקות בהיקף 30% מייצור הירקות השנתי.



שמחון העריך כי אם לא יימצא פתרון מהיר לבעיה שנוצרה, החקלאים יפסידו הכנסה בהיקף של 2 מיליארד שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully