וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות קשה בין זבולון אורלב ליועצת המשפטית של הכנסת - נורית אלשטיין - על רקע פניית הח"כים לצו הגנה לזליכה

צבי זרחיה

6.9.2007 / 17:33

אורלב: לא ביקשתי ממך חוות דעת; אלשטיין: רצוי שחברי הכנסת ידעו על המצב החוקי הראוי



עימות קשה פרץ בין יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל) לבין היועצת המשפטית של הכנסת, נורית אלשטיין, שגיבשה באמצע השבוע חוות דעת שלפיה חברי הכנסת אינם יכולים להקנות סמכות למבקר המדינה להוציא צו הגנה לחשב הכללי ירון זליכה. לדבריה, המבקר יוכל להוציא צו הגנה אבל לא בעקבות פניית הח"כים.



חוות הדעת שוגרה אל אורלב ואל חברי הוועדה לביקורת המדינה שעה לפני עריכת הדיון בעניין זליכה. גורמים בכנסת טענו שאורלב הורה שלא להניח את חוות הדעת על שלחן הח"כים בעת ישיבת הועדה. בלשכתו טענו כי הוא לא אסר על חלוקת חוות הדעת וכי אף אחד מחברי הכנסת, שגם קיבלו אותה קודם לכן בדואר אלקטרוני לא דרש לקבלה באופן ידני.



במכתב לאלשטייין טען אורלב כי "לא ביקשתי ממך לכתוב חוות דעת ולכן הופתעתי מקבלתה. שיטה זו אינה מקובלת עלי כלל ועיקר. גם לא ראיתי צורך ועניין להתייחס לחוות דעתך ועל כך הודעתי בוועדה"



אורלב הוסיף כי "מסירת חוות דעתך גם לגורמי הממשלה בעיתוי שבחרת ומבלי שהתבקשת על ידי יצרה רושם של רצון להתערב באופן בלתי ראוי בדיוני הוועדה ולקבוע לה עובדה מוגמרת בניסיון לשלול ממנה את זכות הדיון וההחלטה. אבקש להבא להימנע מכך ולהדבר עימי באשר לצורך להגיש חוות דעת משפטיות" - קבע.



אלשטיין דחתה את טענותיו וקבעה כי "לפי חוק יסוד הכנסת תפקידו של היועץ המשפטי של הכנסת הינו בין היתר לייעץ לחברי הכנסת, לוועדותיה ולמוסדותיה בכל ענייני חוק ומשפט הנוגעים לסמכויותיהם ולתפקידיהם. היועץ המשפטי לכנסת כמו יועצים משפטיים אחרים בשירות הציבור אינו פועל רק לפי בקשה, אלא, חובה עליו לחוות את דעתו כאשר עולה שאלה משפטית ביחוד כזו הנוגעת לסמכויותיהם של מי שהיועץ המשפטי לכנסת אמור לייעץ להם. כך פעלתי בעבר וכך פעלתי במקרה זה".



אלשטיין הדגישה כי "לא תמיד חוות הדעת מפיסות את דעתם של חברי הכנסת אבל נראה לי שעדיין רצוי שחברי הכנסת ידעו על המצב החוקי הראוי והנכון והקשיים העומדים בפניהם בעניין זה בטרם יביעו עמדה או יקבלו החלטה במיוחד אם מדובר בבעיות של סמכות".



אלשטיין הוסיפה כי שיגרה העתקים מחוות הדעת אל שר האוצר, היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה ועוד במסגרת הכלל לכיבוד הדדי בין רשויות השלטון בנושאים שיש בהם עניין משותף.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully