וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יואל קרסו: "אני מרגיש את הזנב שלי עולה באש; אני חייב לרוץ, אני צריך להוכיח את עצמי"

הדר חורש

7.9.2007 / 10:11

לאחר שנים של מלחמות פנימיות, הושג בעמל רב שלום בית במשפחת קרסו המורחבת והמשוסעת. יואל קרסו, היו"ר הנוכחי, מקווה לתרגם את השקט לכסף



מאת הדר חורש ויואב קווה



הפשרה היתה קשה, ופרטיה המדהימים מתפרסמים כאן בראשונה: בשמונה השנים הבאות יתחלפו יושבי ראש הדירקטוריון באימפריית העסקים של משפחת קרסו לא פחות מארבע פעמים. יואל קרסו ימונה ליו"ר הראשון, ובעוד שנתיים צפויה אחת מבנות המשפחה, עדנה קרסו, לעמוד בראש החברה. אחריה ימונה אריק, הוא אריאל, בנו של חיים קרסו, ואחריו תמונה יוני, בתו של שלמה קרסו. ארבע שנים של מתחים, מריבות ומשא ומתן שקט עברה משפחת קרסו, אחת ממשפחות העסקים העשירות והגדולות במדינה, עד שנקבע ההסכם ששם קץ למאבק הפנימי בין ארבעת בתי האב במשפחה.



מקורבים למשפחה מציינים שההסכם הסופי טרם נחתם, בעיקר בשל עיכובים פרוצדורליים, אך הוא צפוי להיחתם עוד לפני החגים. בהסכמים מעורבים שלושה משרדי עורכי דין: משרדו של רם כספי מייצג את מרבית בני המשפחה, משרד הרצוג-פוקס-נאמן מייצג את מכבי קרסו ומשרד זליגמן מטפל בשינוי מבנה החברה ובהכנתה להנפקה ציבורית.



בעקבות ההסכם המתגבש פרשו תשעת בני קרסו שעבדו בחברה המשפחתית מתפקידיהם השונים, ובראשם היו"ר הקודם חיים קרסו, בן 93. הם לא קיבלו מצנחי זהב, רק פיצויים לפי חוק, והחזירו את רכבי החברה הצנועים בדרך כלל שהועמדו לרשותם. איש מהם לא נזרק לרחוב. מדובר בבניה של משפחה עשירה, בעלי מניות המחלקים ביניהם את השליטה בחברה. בעקבות המהפך הם יתחילו סוף סוף ליהנות ממדיניות של חלוקת דיווידנדים, שיפזרו ביניהם את הרווחים. לאחר ההנפקה הצפויה בטווח של כשנתיים, יוכל כל אחד מבני המשפחה לממש את אחזקותיו בחברה ולקבל תמורתן עשרות מיליוני דולרים.



כל בני המשפחה ממשיכים לשרת כדירקטורים בחברה ולקבל גמול דירקטורים נדיב. מלאכת הדירקטוריון לא תהיה פשוטה, ובמועצת המנהלים יהיו שמונה ועדות. לכל אחד מהדירקטורים שמור משרד בקומה השנייה של מרכז החברה ברחוב ריב"ל בתל אביב. למען שלום בית הצטרפו לדירקטוריון המשפחתי שלושה נציגי ציבור, אנשי עסקים מיומנים בתחום הפיננסים והרכב: ז'ול פולאק שניהל בעבר חברת השכרת רכב, שמעון היבלום שכיהן כמנכ"ל בנק המשכתנאות כרמל, ותמי גוטליב, מנהלת ותיקה של חברות בשוק ההון.



בחירתו של יואל קרסו ליו"ר הראשון בדור החדש היתה טבעית. יואל ואחיו הצעיר מכבי הם בניו של אריה, אחיו המנוח של חיים. "חונכנו לכך מגיל צעיר. ידענו שבבוא היום ננהל את העסקים המשפחתיים", אומר יואל בראיון ראשון לתקשורת. פטירת אביהם ב-1999, השתלטות הדוד על העסקים המשפחתיים והמסורת המשפחתית שלפיה עוברת השליטה מאב לבן - הבהירו לאחים שאם לא יעשו מעשה, יישארו הם ויורשיהם שותפים פסיוויים בעסקים.



החברה התנהלה כמו מכולת



במשך שנים רבות, חיים ואריה קרסו ניהלו במשותף את החברה המשפחתית שנוסדה ב-1931. חיים, האח הבכור, הוביל את הניהול השוטף. אריה, הצעיר ממנו, היה אחראי על קשרי החוץ של החברה, ובעיקר על טיפוח הקשר שהלך והתהדק עם יצרנית המכוניות רנו. היחסים בין השניים ידעו עליות ומורדות. חיים האשים מדי פעם את אריה שאינו עוזר לו מספיק בעסקי החברה, ולקח לעצמו את הקרדיט על ההצלחות העסקיות. לאחר מותו של אריה דאג חיים להרחיק את אחייניו, יואל ומכבי, ממרכז הניהול.



יואל ניהל את סניף החברה בחיפה וטיפח כמה עסקים פרטיים, ואילו מכבי כלל לא היה מעורב בעסקי החברה. אחרי שנים, כשהשניים העלו את הדרישה להעביר את הניהול בחברה לדור השלישי, מכבי היה באמצע שנות ה-50 ויואל התקרב לגיל 60 - שניהם בשיא כושרם. המתנה נוספת היתה מאפשרת לדוד להוריש את הניהול לבנו אריק (אריאל), כשיואל ומכבי יגיעו לגיל פרישה. מה שהחריף את תחושת הדחיפות היה הניהול השמרני והמסורתי של הדוד חיים ובני דורו. החברה התנהלה במידה רבה כמו חנות מכולת, כשהתפקידים הבכירים מתחלקים בין בני המשפחה - גם כשכישורי האנשים לא תאמו את תפקידיהם.



במשך שנים רבות, רבות מדי, התפרסמה יבואנית הרכב בני משה קרסו כאחת מנותנות השירות הגרועות בענף. החברה מעולם לא נקלעה להפסדים, אבל שיעורי הרווח שלה היו מהנמוכים בענף. בנוסף, בני המשפחה ראו בעיניים כלות את הפוטנציאל הנדל"ני הבלתי מנוצל של קרקעות שרכש במחירים היסטוריים אבי המשפחה, משה קרסו.



המשפחה אמנם לא ירדה מנכסיה, אבל בניה יכלו לראות כיצד התנופה היזמית העשירה משפחות אחרות שייסדו את עסקיהן, כמו משפחת קרסו, בשנות ה-30. משפחת דנקנר מינפה את נכסי הנדל"ן הרבים שרכשה אם המשפחה, סבתו של נוחי דנקנר, והקימה את דנקנר השקעות. נוחי ודני דנקנר, בני דורם של יואל ומכבי קרסו, הדיחו את דודם שמואל דנקנר ממעמדו כמנהל העסקים הראשי של המשפחה, ומינפו את נכסי הנדל"ן המשפחתיים להשתלטות על קבוצת אי.די.בי ורכישת שותפות בשליטה בבנק הפועלים.



הדור הרביעי עדיין לא מוכן



משפחת רקנאטי, שמכרה לנוחי דנקנר את השליטה באי.די.בי, היתה שותפתה של משפחת קרסו במשך כ-60 שנה. ראש המשפחה, ליאון רקנאטי, הקים בשותפות עם משה קרסו את בנק דיסקונט באמצע שנות ה-30. המשפחות הכירו מעיר מוצאן, סלוניקי שביוון, והשותפות היתה מבוססת על אמון ביכולת הניהולית של הרקנאטים. משפחת קרסו היתה שותפה שקטה ובלתי מעורכת בעסקים שהצמיחו את קבוצת אי.די.בי ובנק דיסקונט.



משפחת קרסו שמרה על השקט גם אחרי שראש המשפחה, רפאל רקנאטי, נפטר בשנות ה-90. אך יורשיו בניהול, אודי וליאון רקנאטי, התקשו בניהול הקבוצה המורכבת. רק כאשר עמדו ליאון ואודי להשלים את עסקת המכירה לנוחי דנקנר, התעורר חיים קרסו, ועמו יתר בני המשפחה, וניסה בהצלחה מוגבלת להעלות מעט את מחיר העסקה. גם לאחר מכן, אומר יואל קרסו, "מכרנו במחיר נמוך בהרבה מהשווי".



אבל הדוד חיים - עדיין צלול ומקפיד להתייצב מדי בוקר לעבודה - דחה את דרישות אחייניו לפרוש ולהעביר את המפתחות. יואל ומכבי החליטו לפנות לסיוע חיצוני, והכניסו לתמונה את עו"ד יעקב נאמן.



נטייתם הראשונית היתה למכור את אחזקותיהם, 25% מהחברה המשפחתית, אבל קשה למצוא קונים לזכויות מיעוט בחברה שעתיד הניהול והשליטה בה אינם ברורים - ובוודאי שקשה להשיג מחיר ריאלי לאחזקות. גם ניסיון ליצור ברית עם פלגי המשפחה האחרים לא צלח. השניים הצליחו יותר בחסימת החלטות שביקש חיים להעביר לדירקטוריון, כמו מינויו של בנו אריק למנכ"ל משותף, כצעד לקראת הורשת ניהול החברה. בעבר החזיק בתפקיד אחיו של חיים, בנימין קרסו, וחיים נטל אותו לאחר מותו של בנימין.



לאחר שנה של מאבקים נאלץ חיים להיכנע, ולמנות לחברה מנכ"ל שכיר. "ההיגיון ניצח, ומה שהכריע את הכף הוא הגיל. בני הדור הוותיק הבינו שיש לפנות את הדרך. בני הדור השלישי הבינו שבעוד זמן קצר עלולים החילופים לפסוח עליהם. בינתיים הדור הרביעי עדיין לא מוכן לקבל על עצמו את ההובלה".



איציק וייץ, בתפקידו הקודם מנכ"ל חברת השכרת הרכב ליסינג, נכנס לתפקיד שאיישו עד כה רק בני משפחת קרסו. כבודו של חיים נשמר, אבל הקוד המשפחתי נפרץ. מינויו של וייץ לוווה בשינויים בהתנהלות החברה: ההנהלה יצאה מהבניין הישן ברחוב ריב"ל ועברה לפארק ראם מדרום לגדרה; ורמת השירות, בעיה ידועה בקרסו, עלתה פלאים.



ליצור אסטרטגיה חדשה



יואל קרסו יודע שהוא נתון בסד לא פשוט. שנתיים הן זמן קצר מאוד למהפך האדיר שהוא מבקש לחולל בחברה. מאידך, הרבה דברים יכולים להשתנות עד אז. הצלחה עסקית עשויה לגרום לבני המשפחה לבקש ממנו להמשיך בתפקידו, למרות ההסכם הראשוני. ההנפקה הצפויה עשויה לשנות את מבנה בעלי המניות ובעלי השליטה. "מעצם זה שהוקצבו לי שנתיים אני מרגיש את הזנב שלי עולה באש. אני חייב לרוץ, אני צריך להוכיח את עצמי", הוא אומר.



מה תשנה בחברה?



"אנחנו מעוניינים ליצור אסטרטגיה חדשה לחברת בני משה קרסו: להפריד בין חברת הנדל"ן לחברת יבוא הרכב ולבחון השקעות בתחומים נוספים".



כשהוא נשאל על היקף עסקי הנדל"ן ועל פוטנציאל המימוש, קרסו תולה מבט ביועץ הפיננסי שמלווה את החברה במהלך הארגון מחדש, רו"ח יוסי שחק. הם מתקשים להסכים ביניהם אם עסקי הנדל"ן הם יותר או פחות ממחצית שווי החברה, ובסופו של דבר מסכימים על יחס של 40%-60% לטובת הנדל"ן מול עסקי הרכב.



קרסו מונה במהירות מסחררת את נכסי הנדל"ן של המשפחה. רשימה חלקית: 20 דונם למבני משרדים ומסחר בכניסה לרחובות; פרויקט מגורים ברוממה בירושלים; מחסן גדול בשלבי תכנון בצומת וולקן;18 דונם לבניית 256 דירות בפתח תקוה; ומגעים להשקעה בפרויקטים מסחריים באירופה בשותפות. משרדי החברה בבניין הישן ברחוב ריב"ל, בלב אזור המוסכים ובתי המלאכה בתל אביב, יפונו בקרוב - ותחתיהם יוקם מגדל משרדים בגובה של כ-35 קומות .



משרד עורכי הדין זליגמן, בראשות עו"ד אלי זהר, מטפל בשיתוף עם רו"ח שחק בהכנת טיוטת התשקיף להנפקת חברת האחזקות של קרסו. החברה תגייס הון בבורסה ותהפוך את האחזקות של בני המשפחה לברות מימוש למזומן. בכך יושלם המהפך בחברת הדור הישן, שניהלו בני המשפחה הרחק מעין הזרקורים בלא גיוסי הון ואפילו בלא חוב בנקאי.



לא משוגע על כלי רכב



קרסו, 64, מתואר על ידי אחדים ממכריו כ"איש קשה", אבל בראיון ראשון לתקשורת הוא מתגלה כאיש נעים הליכות. הוא מעודכן היטב בשוק ההון, וידוע בעיקר כשותף שקט (15%) ודירקטור בספקטרוניקס - יצרנית קטנה של מערכות ללוחמה בשריפות. זו השקעה פרטית של קרסו, שבוצעה, לדבריו, על בסיס חברות אישית עם בעל השליטה, יחיאל ספקטור.



הוא גר בבית דירות ייחודי שבנה בלב רמת גן האדריכל פורץ הגבולות והשנוי במחלוקת צבי הקר. שנים רבות התקשה היזם למצוא דיירים מהסוג הנדרש לאכלוס בניין כזה. קרסו היה בין הראשונים שרכשו דירה במקום, הנחשב כיום לאחד היוקרתיים בגוש דן.



לעבודה הוא מגיע במכונית רנו לגונה, הנחשבת למכונית משפחתית גדולה - אך רחוקה מהגודל שמעדיפים מנהלי חברות. "אני לא משוגע על כלי רכב", הוא מעיד, ומעדיף מכונית נוסעים על פני רכב שטח גדול. רק בחו"ל הוא מקפיד לשכור מכונית שאינה מתוצרת רנו. "דע את האויב", הוא צוחק.



הוא שמור היטב לגילו, בזכות תרגילי יוגה ורכיבה על אופניים לאורך הירקון. באוניברסיטה העברית למד מתמטיקה, ומאוחר יותר השלים תואר שני במינהל עסקים. אבל נראה שכשרונו הגדול ביותר הוא שפות. הוא דובר שש שפות, ולאחרונה החל בלימודי לטינית. אביו אריה, שנחשב ל"שר החוץ" של המשפחה ופעל רבות לטיפוח הקשר ההדוק עם חברת רנו, שלח אותו ללימודים בצרפת, ומאז הוא דובר צרפתית. לשליטתו ברומנית יש לו הסבר מעניין: "אשתי מרומניה וחשבתי שלימוד שפת אמה הוא דרך מצוינת להתקרב אליה. אני נהנה לדבר עם הוריה רומנית".



מה תפקידך במערכת?



"אני יו"ר פעיל בחברה ונציג הדור השלישי. אבל אני לא רואה בעצמי מנכ"ל, והגישה שלנו היא לתת למנהלים את מלוא חופש הפעולה ללא התערבות. התפקיד שלי הוא לתת כיוון ולפתח את העסק".



אתם מדברים על הקמת חברת אחזקות. מהם התחומים המעניינים אתכם?



"עדיין לא גיבשנו את התוכנית. אנחנו מתעניינים בכניסה לתחום הפיננסי בשותפות עם גוף נוסף. בתחום הרכב אנחנו מקימים חברת מימון".



אתם מייבאים שני מותגי רכב, רנו וניסאן, אבל נראה שהמותג המועדף שלכם הוא רנו.



"לאורך השנים נוצר קשר רגשי חזק יותר עם רנו וזיהוי בציבור של רנו עם קרסו. אבי היה מקורב לרנו והיה קשור לתרבות הצרפתית. בעבר הקשר היה הדוק יותר מאשר כיום, ושמנו לעצמנו מטרה להתקרב לשני היצרנים במידה שווה".



לא הצלחתם לחדור לשוק הליסינג.



"זו בעיה. בשוק הליסינג מעדיפים רכב יפאני, בגלל האיכות והאמינות. ניסאן היא אמנם מותג יפאני, אבל החברה מייצרת רכבי נישה ופחות רכבים מהסוג המועדף על ידי חברות הליסינג. אני אישית מעדיף לנסוע ברנו, בגלל הנוחות".



לשם קרסו יש דימוי קצת מיושן בשוק. אתם מתכוונים לשנות את המותג?



"אין לנו כוונה כזו בינתיים. זה מותג ותיק מאוד ומוכר היטב, שם של חברה ישרה ואמינה. אנחנו עושים כל מאמץ לשפר את השירות ותודעת השירות בחברה. בסקר מובנה של חברת רנו עלינו מ-50% לקוחות שאמרו שהם מרוצים מאוד מהשירות ל-74%".



שיטת הליסינג והעדפת המיסוי לרכב בליסינג פוגעת בכם?



"אנחנו מעוניינים מאוד בהעלאת שווי השימוש, כי זה יחליש את חברות הליסינג. יש שבע חברות ששולטות כיום בענף הרכב ופוגעות במחירי המכירה של מכוניות חדשות. מעבר לכך משנה שיטת הרכישה באמצעות חברת ליסינג את פני השוק. המכונית הופכת לקומודיטי והצרכן כבר לא מתעניין כל כך במותג. אולי דווקא בשוק כזה צריך להשקיע יותר במותג".



יואל קרסו



גיל: 64



מצב משפחתי: נשוי+2



מגורים: רמת גן



תפקידים קודמים: מנהל סניף חיפה של סוכנות קרסו



עוד משהו: דובר שש שפות, עושה יוגה ורוכב על אופניים



5 תכונות



1931: ייסוד חברת יבוא הרכב



1935: התחלת השותפות עם משפחת רקנאטי בדיסקונט



2004: מרד הדור הצעיר: יואל ומכבי קרסו פונים לעו"ד יעקב נאמן



2005: לראשונה ממונה מנכ"ל שכיר לחברה, איציק וייץ



2007: נחתם הסכם חילופי הדורות: יואל קרסו מחליף את דודו חיים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully