וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: טייקון נדל"ן מסוג אחר - ניקולאס ברגרואין

אריק מירובסקי

7.9.2007 / 12:06

ניקולאס ברגרואין השקיע עשרות מיליוני דולרים ברובע ההיסטורי של תל אביב, אך מעדיף לדבר על אסתטיקה מאשר על רווחים; אוסף האמנות האגדי של אביו אולי גם בדרך; ראיון עם טייקון קצת שונה



מאת אריק מירובסקי ואיתן אבריאל



מהיר, ממוקד רווחים, חסר סבלנות, רודף כבוד? מי שחשב שכל טייקוני הנדל"ן נראים ונשמעים אותו הדבר, יופתע מאוד אם יזדמן לו לפגוש את ניקולאס ברגרואין. עם מזומנים ונכסים אישיים בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, ברגרואין האמריקאי הוא משקיע כבד, אבל טייקון מסוג אחר: שקט, רגוע, בן 45 שנראה בין 35, רווק ואיש עסקים שאמנם לא רוצה להפסיד כסף אבל מצהיר שהאסתטיקה והשליחות חשובים לו אפילו יותר מהרווחיות. זה האיש שהולך לבנות את מגדל המגורים היקר והמפואר בתל אביב.



ניקולאס ברגרואין נכנס לישראל שלא על מנת לצאת מהר, והוא מבטיח ללוות עוד זמן רב את השקעותיו כאן. הוא התחיל בבת אחת, ובסכומים לא מבוטלים: מגרש בשדרות רוטשילד ושבעה מבנים בנחלת בנימין בתל אביב, בסכום כולל של כ-80 מיליון דולר. "אני משקיע



לטווח ארוך, אפילו ארוך מאוד, ולא כדי לבצע 'פליפינג' בשלב כזה או אחר", הוא מבהיר בראיון עמו שנערך ב"בניין העמודים" שבנחלת בנימין. וזו רק אחת התכונות המייחדות אותו בנוף הרגיל של המשקיעים.



העושר של ברגרואין מגיע ממקום שונה מהרגיל: הוא בן למשפחה יהודית חובבת אמנות; אביו, היינץ, שנפטר באחרונה, גרמני במקור, נמלט מהנאצים והתיישב בצרפת, שם החל לאסוף יצירות אמנות. כך גם הכיר את פאבלו פיקאסו, ואף זכה להיות הראשון שרכש מהאמן הדגול ציור. עוד ידידים שהכיר באותה עת: מאטיס ופרידה קאלו.



התחביב וההיכרויות שלו בתחום הפכו אותו לבעל אחד מאוספי האמנות המודרנית הגדולים בעולם. הוא הקים את מוזיאון ברגרואין בברלין, אליו העביר עבודות רבות מהאוסף, שרוב היצירות שבו הן משל פיקאסו ומאטיס. וכך גם צבר הון גדול, המנוהל עתה על ידי הבן ניקולאס. המשפחה תרמה יצירות במיליוני דולרים למוזיאונים שונים, בהם המטרופוליטן בניו יורק והבריטיש מיוזיאום בלונדון, וניקולאס שוקל להעביר חלק מהאוסף לאחד המבנים שרכש בנחלת בנימין. אם תרצו - עוד עדות לכך, שהאיש לא מתכוון לעשות את המכה ולצאת.



ברגרואין אמנם משקיע בנדל"ן, אבל אין זה התחום היחיד שבו הוא עוסק. להפך - מדבריו עולה, שנדל"ן הוא אחד מהתחומים הפחות משמעותיים אצלו. בין היתר הוא משקיע באנרגיה חלופית, ומחזיק ברשותו את המפעל הגדול ביותר של אתנול בארה"ב, ומפעל דומה בגרמניה. בעבר השקיע גם בתקשורת, שעה שרכש עיתון בפורטוגל, הפך אותו לעיתון הנקרא במדינה, ולאחר מכן אף רכש תחנת טלוויזיה. הוא מימש את הנכסים הללו ומכר אותם לתאגיד התקשורת הספרדי P.I.S.A.



את צעדיו הראשונים בישראל ערך, באמצעות נציגו בארץ יגאל צמח. בתחילה זה נעשה בשתי עסקות מאוד צנועות: רכישת כ-20 דירות בפרויקט של אפריקה ישראל ברמת גן, סביון טאואר, ומיד לאחר מכן רכישת קרקע חקלאית, שעומדת בפני הפשרה בכרכור. הכוונה היתה למשש את השוק ולראות כיצד נכסים זולים, יחסית, מתנהגים.



ואכן, לאחר שהניסוי הקטן הצליח ומחירי הנכסים עלו, הלך ברגרואין על הדברים הגדולים באמת - בהתחלה רכש ממיליארדר אחר, ליאו נואי, את המגרש ברוטשילד פינת אלנבי ב-32 מיליון דולר, ולאחר מכן רכש בכ-45 מיליון דולר את שבעת המבנים לשימור בנחלת בנימין בתל אביב. בימים אלה הקבוצה מחפשת נכס מניב, דווקא, אולם הנציג בישראל, יגאל צמח, מסרב להגיב בעניין.



מדוע רכשת דווקא את שני הנכסים האלה, ששונים לגמרי האחד מהשני?



"האסתטיקה של הפרויקטים חשובה לי לא פחות, ואולי אף יותר, משיקולים אחרים. לכן, אני מחפש נכסים שנמצאים במרכזי הערים, במיקומים הטובים ביותר. כשרכשתי את המגרש בשדרות רוטשילד חשבתי על הקמת הבניין האקסקלוסיווי ביותר בתל אביב. לשם כך שכרתי את שירותיו של האדריכל ריצ'ארד מאייר, שאני גם מכיר אישית. העלויות הגבוהות של הקמת המגדל לא יהיו בגלל העסקתו של מאייר, שעקב ההיכרות ביננו תעלה 2 מיליון דולר בלבד. עיקר העלויות יגיעו מהתכנון הייחודי ומחומרי הגימור היוקרתיים, ואנחנו באמת מצפים לרמות המחירים הגבוהות ביותר בתל אביב".







ומה לגבי נחלת בנימין?



"תמיד אהבתי מקומות במרכזי ערים, עם היסטוריה, עם נשמה. ההיסטוריה של תל אביב אמנם אינה כה ארוכה, אבל מדובר במיקום ובמבנים מיוחדים שאין עוד כמותם. אני רוצה להדגיש, שבשני הפרויקטים באה לידי ביטוי הגישה שלי שאומרת, שאני פועל באופן עצמאי, אין לי עניין להיות משקיע פאסיווי ויש לי עניין גדול באסתטיקה".



מה היתרון בפעולה במסגרת חברה פרטית?



"אני לא מערב בחברה כסף של אחרים, ולכן אני יכול לקבל החלטות מאוד מהירות וגם להביט קדימה לטווחים מאוד ארוכים, מבחינת ההשקעות שלי, אפילו ל-10-20 שנה. איני בא להשקיע, כדי לעזוב, לפתע, כשעומדת בפני אפשרות להרוויח כסף מהפרויקט. ואתן דוגמה: לאחר שרכשנו את המגרש בשדרות רוטשילד, הציעו לנו סכום כפול מזה ששילמנו עליו, אולם סירבתי למכור.



"יתרון נוסף הוא מהירות קבלת ההחלטות. המגרש בשדרות רוטשילד נקנה תוך יממה בלבד. ביום חמישי נודע לנו על המגרש, ובשבת כבר נחתמה העסקה".



וכיצד אתה מקבל החלטות בנושאים כאלה?



"הרבה החלטות בנויות על אינסטינקט, כמו במקרה של רוטשילד. כששמעתי שמדובר ב'פריים לוקיישן' החלטתי מיד לרכוש את המגרש".



בשוק הנדל"ן מדברים על מחירים של יותר מ-10,000 דולר למ"ר עבור דירה. מי לדעתך יקנה שם דירות?



ברגרואין: "יש לי הרבה חברים שיקנו שם דירות, כשישמעו שמדובר במגדל הראשון של מאייר בתל אביב, כולל אנשים שבאופן עקרוני אין להם שום כוונה לרכוש דירות בתל אביב, אבל ברגע שישמעו שמדובר במשהו מיוחד הם יקנו"



צמח: "גם ישראלים רבים מביעים עניין ברכישת הדירות ואינם נרתעים מהמחיר".



כיצד אתה רואה את משבר שוק הדירות והמשכנתאות בארה"ב?



ברגרואין: "אני חושב שזה אירוע משמעותי, כי נוצר כאן משבר של נזילות, שבו אף אחד לא מוכן להלוות כסף לאף אחד. נזילות היא המנוע של כל הפעילות הכלכלית והמערכת הפיננסית, מחזור הדם שלה, שברגע שהוא נעצר, נוצר משבר. מצד שני, הבנק האמריקאי נקט אמצעים למניעת המשבר, ואני מקווה שהדברים יסתיימו, משום שאין סיבה כלכלית אמיתית ליצירת משבר. סך הפרמטרים לשוקים השונים חיוביים".



אתה סבור שהמשבר הזה יתפשט למקומות אחרים?



"לא. נדל"ן הוא עניין מקומי, ובעיה של מקום אחד אינה חייבת להשליך על מקום אחר. אתן דוגמה משני מקומות שאני משקיע בהם: בלונדון המחירים לא מפסיקים לעלות, ואילו בברלין, שאינה מרוחקת ממנה, השוק במיתון. איני רואה שום סיבה שהמשבר יגיע גם לישראל - המחירים בתל אביב החלו לעלות רק בעת האחרונה, ועדיין יש כדאיות רבה להשקיע בנדל"ן בעיר".



איזה עסק הוא, לדעתך, הטוב ביותר?



"ניהול כסף של אחרים. אין לך השקעה עצמית, אינך צריך הון עצמי, ואפילו לא משרד: אלא מחשב נישא. כל מה שצריך זה ראש טוב וכישרון גדול. זה בערך כמו זמר, שהקול שלו הוא הנכס וההשקעה הטובים ביותר עבורו".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully