וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתון סורי רשמי: הפעילות העויינת של ישראל בוצעה בתיאום עם וואשינגטון

יואב שטרן

8.9.2007 / 17:24

הליגה הערבית גינתה את התקרית וכינתה אותה בלתי נסבלת



מאת יואב שטרן, יובל אזולאי וסוכנויות הידיעות

ארה"ב מעודדת את ישראל בעצם שתיקתה בנוגע להפרת הריבונות הסורית על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי, כך נכתב היום (שבת) במאמר המערכת של העיתון "תישרין". במאמר, שפורסם בעמוד הראשי של העיתון המייצג את עמדת הממשלה, נכתב כי "הפעילות העויינת החדשה של ישראל בוצעה בתיאום עם וואשינגטון. שתיקתה של ארה"ב יכולה להתפרש רק כעידוד שערורייתי לפעולה הישראלית."



מאמר המערכת ממשיך ומותח ביקורת חריפה על ארה"ב, נוכח כוונתה לכנס פיסגת שלום אזורית בנובמבר. "כיצד מעצמה יכולה לקרוא לכינון פסגת שלום ולשלוח הזמנות למדינות שונות, בזמן שהיא שומרת על שתיקה נוכח הפרה חמורה של החוקים והנורמות הבינלאומיות הבסיסיות ביותר?". בנוסף נמתחת ביקורת חריפה גם על מנהיגי מדינות ערב המתכוונים לקחת חלק בפסגה המתוכננת. "איך הם הולכים לוועידה של בוש ואיך הם יצדיקו את לחיצות הידיים עם אלו שהורגים פלשתינאים ועיראקים ומאיימים על עתיד העולם הערבי?", שואל כותב המאמר.



אתמול פירסמה הליגה הערבית תוגבה רשמית ראשונה לתקרית האווירית. בהודעה שפירסם המזכ"ל עמר מוסא, נאמר כי החדירה הישראלית למרחב האווירי הסורי היא בלתי נסבלת, ומעלה ספק במחויבותה של ישראל להשיג שלום אזור. מוסא הוסיף כי "התמרונים הישראלים הבלתי נסבלים חושפים את כוונותיה השליליות של ישראל לקראת שיחות השלום במזרח התיכון". משרד החוץ המצרי אמר כי המעשה הישראלי מוסיף למתיחות האזורית.



קודם לכן נשמעה התייחסות ישראלית ראשונה לתקרית בסוריה: שר המדע, התרבות והספורט, ראלב מג'אדלה, אמר שחיל האוויר הישראלי כבר נכנס בעבר והוא אינו סבור שהתקרית האחרונה תגרום לפריצת מלחמה.



בעקבות זאת קרא ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) לראש הממשלה אהוד אולמרט ולשר הביטחון אהוד ברק לפטר את השר מג'אדלה באופן מיידי "רגע לפני שיסבך את ישראל בזירה הבינלאומית", אמר אדלשטיין.



שלשום הודיעו לשכת ראש הממשלה וצה"ל שלא יגיבו על הודעת סוריה, על כך שמטוסים ישראליים חדרו לשטחה בלילה שבין יום רביעי ליום חמישי. אולמרט עצמו אמר ביום חמישי בכנס של מפלגת קדימה בירושלים כי "אין רגע שבו הממשלה אינה עושה את הדרוש כדי להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל". הוא לא הזכיר בדבריו אירועים כלשהם בגבול הצפון, והתמקד בנאומו במצב ברצועת עזה, בשדרות ובמאמצים המדיניים. הוא גם דיבר על נושאים חברתיים.



כשיצא אולמרט מהאירוע, שבו השתתפו יותר מ-2,000 פעילי המפלגה, ענה לשאלת "הארץ" על התקרית עם סוריה ש"אני לא יודע על מה אתם מדברים". הוא הוסיף: "אני לא נראה לכם רגוע?" גם משנה לראש הממשלה, חיים רמון, הגיב בצורה דומה בתום האירוע ואמר "אני לא יודע מה קרה שם".



ארה"ב הודיעה שלא תגיב על הודעת סוריה. "אין לנו תגובה כרגע", אמר דובר הבית הלבן, טוני פראטו.



דובר משרד החוץ האמריקאי, טום קייסי, אמר כי ראה את הדיווחים בתקשורת על ההאשמות הסוריות נגד ישראל, אך הוסיף כי אין בידיו מידע כלשהו המאמת אותן. "ראיתי דיווחי תקשורת, מהם עולה שסוריה טוענת דבר אחד וישראל מכחישה אותו", אמר קייסי, "אינני רוצה להגיב כרגע על דברים שהם בגדר הנחות בלבד. אינני מוכן להשמיע השערות על סיפורים, שלמיטב ידיעתי, אין להם כל בסיס עובדתי".



בתשובה לשאלה אם ארה"ב שאלה את ישראל או את סוריה על גרסותיהן לאירועים האחרונים ענה קייסי, כי לא ידוע לו שהממשל קיים מגעים עם ממשלה זו או אחרת בנושא זה.



בתוך כך נודע כי הרמטכ"ל גבי אשכנזי סקר ביום שישי בפני מפקדים במילואים את התהליכים במדינות האזור ואת האיומים והאתגרים בפניהם ניצב צה"ל. אשכנזי הדגיש לפני המפקדים כי בכל עימות עתידי שיכפה על מדינת ישראל, יהיה צורך לוודא שבסופו יהיה ברור מי הפסיד ומי ניצח. אשכנזי דיבר לפני המפקדים הנופשים בבית מלון במרכז הארץ.



הרמטכ"ל גם סקר את עיקרי התוכנית הרב-שנתית של צה"ל שאושרה על ידו בשבוע האחרון, והדגיש כי מערך המילואים מצוי במרכז עוצמתו של צה"ל ויש לו תפקיד חיוני ביכולתו למלא את ייעוד הצבא.

השתתפו: ברק רביד ומזל מועלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully