וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החדשנות שבכישלון

נעה גרטי

9.9.2007 / 7:42

מה כבר אפשר לחדש לנו על חדשנות? כך גם אנחנו חשבנו כשנכנסנו להרצאת ה"חדשנות בעסקים" אליה הוזמנו

את ימי העסקים המפרכים שאנו עוברים במשך השנה במשרדים הממוזגים, מתבלות לנו החברות השונות בכנסים צבעוניים למיניהם. חלקם מעניינים יותר חלקם מעניינים פחות, מה שבטוח הוא שהדירוג בקרב אנשי העסקים מתחיל באיכות הקייטרינג המוגש לקהל המעונב וכלה בכמות הנטוורקינג שהצליחו להגניב בין הרצאות וכמות כרטיסי הביקור שאספו. תוכן הכנסים לרוב אינו כל כך משמעותי.

ובכן לכבוד השנה החדשה רקחה אורנג', ביום רביעי החולף, למען לקוחותיה הרצאת אורח מארה"ב בשם רוברט טאקר (Robert B. Tucker), מדריך ויועץ לחברות בתחום החדשנות. לולא תחום החדשנות היה כה מיושן, עבש, נדוש, כזה שהצליחו לינוק ממנו את כל המעוף בארבע השנים האחרונות – ייתכן שאנו מגיעים לכנס בתום יום העבודה נלהבים מעט יותר. אך מאחר שמילת הקסם "חדשנות" פרצה מזמן לתודעת כל קואוצ'ר מתחיל תחת כל עץ רענן, הרגשנו מעט כמו מוזמנים לכנס שוקולטיירים ברחוב אבן גבירול. על כן הסתקרנו לשמוע מה בדיוק יכולים עוד לחדש לנו בנושא חדשנות.

טאקר, גבר מקריח בגיל העמידה, עוטה חיוך אמריקאי בוהק, ולולא היה עומד על במה היינו חושבים מי זה איש המכירות הזה ששכח בבית את מזוודת המוצרים שעליו לדחוף לנו? ובכן טאקר לא שכח את מוצריו. מיד פרש את מרכולתו ה"חדשנית" באנרגטיותאמריקאית מעושה, הריהי אסטרטגיה בסיסית בעלת חמישה עיקרים, שכל עסק שחושב שהוא עסק צומח צריך לאמץ – לפי תורתו של טאקר.

מעזים לחדש?

1. היו פתוחים להזדמנויות - או בעברית: תפתח חלון.

טאקר מסביר כי יש מה שנקרא "תאונות טובות", ואותן יש לזמן. לדבריו 70% מן ההמצאות ב-MIT (Massachusetts Institute of Technology) היו "התפלקויות". מהויאגרה שהיתה אמורה לרפא מחלות לב והועילה בתחום דרומי יותר, ועד חומר שנשפך בטעות והבינו כי דוחה לכלוך והפך לחומר ניקוי נודע.

2. תקפו את הנחות המוצא שלכם – או בעברית: למה מי אמר?

טאקר מעודד הטלת ספק תמידית. נסו דרכי מחשבה אחרות ולא את הקונבנציה הידועה והמוכרת. שימרו על ה"אמן" שבכם, תכונה שנעלמת עם ההתבגרות.

3. חיצבו את העתיד – או בעברית: הביאו את הדבר הבא.

נסו לאתר את הטרנדים, חישבו על עתיד החברה שלכם ועודדו גם אחרים, הקימו צוותי חשיבה מיוחדים לכך שמקשיבים לרחשי החברה והלקוחות ויכולים לקלוט את הצרכים מן השטח.

4. מלאו את מאגר הרעיונות שלכם – או בעברית: קחו יום חופש.

טאקר מסביר, כי כל אדם צריך לקבוע לעצמו יום מחשבה בו הוא לא עובד אלא יוצא לשוח, ולחשוב. יום בו יוצאים מן השגרה, מזהים מה גורם לרעיונות שלנו להתחיל לזרום ולשמר את זה. טאקר נעזר לשם כך בתמונת מצגת של חברו דאג המשייט ביאכטה ככל אמריקאי ממוצע, ועל פניו מבט מחושב – הרי הוא ביום המחשבה שלו. שייקרא מהיום (לפי טאקר) - "יום דאג". או בפי וואלה! עסקים – יום ללא דאג(ות).

מה סיזיפוס היה אומר?

עד כאן רוב האסטרטגיה של כוהן החדשנות מקליפורניה, ואנחנו חייבים לציין שלא נפלנו מהכסא למשמע עצותיו ובדיחותיו היבשושיות. בעודנו תוהים האם לשם כך הובאנו עד להאנגר 11, והאם זה אומר שאבד הכלח על החדשנות באשר היא, נתן לנו טאקר בעצתו החמישית.

5. טפחו את תרבות החדשנות – או בעברית: עודדו כישלון.

טאקר הפתיע אותנו כששאל איך אנו חושבים שצריך להתייחס לעובד שניסה רעיון חדשני כלשהו ונכשל? האורקל המקריח היה חד משמעי: תגמלו אותו! (פה הכסא החל לרעוד קלות)
על מנת להשיג חדשנות בחברה, טוען טאקר, צריך לקחת סיכון, להעז, לעבור את שלב הנסיונות הכרוכים בכשלונות חכמים, ולא רק הצלחות. טאקר הצהיר כי מוטב כישלון על פני סטגנציה. זאת ניתן להשיג לשיטתו לא רק על ידי היכולת "לסבול" כשלונות ולקבלם, אלא יש לתגמל את אותו עובד נועז.

כדוגמה נתן טאקר את מוצר הניקיון WD-40. מוצר מאד נפוץ בארה"ב בעל שימושים רבים שנמכר בכמויות אדירות. שמו של המוצר מורכב משני חלקים: WD = Water Displacement (הרחקת מים), והמספר 40 – מה שעומד מאחוריו הוא מספר הניסיונות שלקח על מנת להגיע לנוסחת המוצר. מה היה קורה לו היו מרימים ידיים בפעם ה-20? לעולם לא נדע.

יגעים אחרי הרצאה בת שעה שלא חידשה רבות לצמאי החדשנות, יצאנו אל אולם הקייטרינג המחבק, מוכנים להודות שקיבלנו בכל זאת נקודה חדשה למחשבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully