וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בנמלים: צניחה של 38%-35% בתפוקה; אוניות ממתינות יומיים וחצי בנמל אשדוד

אבי בר-אלי

9.9.2007 / 7:24

נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק: "אנחנו עומדים בפני קטסטרופה"; ממצאי דו"ח בדיקה חיצוני חושפים הידרדרות בתפקוד הנמלים



"התעשיינים, היבואנים והיצואנים יכולים מעכשיו לעבוד בשקט", הכריז בגאון שר האוצר, בנימין נתניהו, במסיבת העיתונאים שערך ב-23 בפברואר 2005 - שבוע לאחר שאושרה הרפורמה בנמלי הים.



הרפורמה קבעה לוח זמנים להפרטתם המדורגת של הנמלים (שתחל ב-2010), וכן שורת הטבות לעובדי הנמלים: הגבלת היכולת לפטרם, הותרת ההסכמים הקיבוציים בתוקף למשך שבע שנים, תוספת שכר של כ-20% ופיצוי של 100 אלף שקל עד 2010. זאת, בתמורה ל"שקט תעשייתי".



נתניהו קרא אז למפעלים שעזבו את ישראל בגלל השביתות בנמלים לחזור, והבטיח כי אנו ניצבים בפני תקופה חדשה עבור סחר החוץ הישראלי. אך תקופה זו, כך מתברר, היתה רק מבוא להידרדרות פעילות הנמלים אל תהומות שלא היכרנו.



רק שנה חלפה מאישור הרפורמה ועד שפרצה "השביתה האיטלקית" הראשונה בנמל אשדוד, ולאחריה שלל העיצומים ביתר הנמלים. ואולם, מתברר כי גם כאשר העבודה מתנהלת כסדרה - תפוקת הנמלים הולכת ויורדת.



לפני כמה חודשים הורה שר התחבורה, שאול מופז, על הקמת ועדת היגוי לפתרון המשבר בנמלים בראשות מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן. הוועדה פנתה אל חברת הייעוץ בנטו יועצים בראשות ד"ר דוד בנטולילה, להכנת דו"ח מקיף לתיאור המצב בנמלים, מיפוי החסמים המקשים על פעילותם התקינה והצבעה על הפתרונות לטווח קצר. ממצאי הדו"ח, שהגיעו לידי TheMarker, חושפים תמונה קודרת למדי.



לא נענים לביקוש



השוואת זמני המתנת האוניות בנמלי חיפה ואשדוד ברבעון הראשון של 2006 וברבעון המקביל ב-2007 חשפה גידול מדהים בכל קנה מידה, המוכיח את הטענות בדבר הפיגור הנמשך בתפקוד נמלי ישראל.



בשנה זו נרשמה עלייה של 194% בזמני המתנת אוניות המכולה בנמל חיפה ו-144% במטען הכללי, בצד עלייה חדה של 258% בזמני המתנת אוניות המכולה בנמל אשדוד וגידול מפלצתי של 400% בזמני המתנת המטען הכללי.



כך, למשל, אם ברבעון הראשון של 2006 המתינה אוניית מטען כללי 12.6 שעות לפריקתה בנמל אשדוד (בממוצע), הרי שברבעון הראשון ב-2007 עלה משך ההמתנה ל-62.5 שעות.



את הסיבה לגידול בזמני ההמתנה מאתר הדו"ח בנתוני מידת ההיענות התפעולית של הנמלים לביקוש, ובתפוקה הממוצעת שהעמידו לטובת האניות. בהשוואת שני הרבעונים ירדה הקצאת כוח האדם בנמל חיפה בשיעור של 13%-35% (מכולות/מטען כללי), ואילו בנמל אשדוד צנחה ההיענות לביקושים ב-49%-54%.



התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בנמל חיפה ב-8%-37%, ובנמל אשדוד ב-35%-38%. כל זאת, יש לציין, כאשר סך תנועת המטענים בין התקופות לא השתנה מהותית.



הפתרון: עבודת לילה



הדו"ח מציג אסטרטגיית פתרונות לטווח קצר, שמתמקדת במעבר כל המעורבים בשרשרת אספקת המטענים לעבודה מוגברת בשעות הלילה. בצד העלויות הנלוות למהלך כזה, הדו"ח מציין את יתרונותיו: ויסות הכניסה לנמלים, הגדלת התפוקות, הוזלת עלויות ההובלה היבשתית (חיסכון בדלק ובזמן), הפחתת העומסים בכבישים, וכן סיוע בשמירה על איכות הסביבה.



בנוסף מצביע הדו"ח על הצורך באחסון ביניים של מטען כללי (עד לכניסה לנמל), וכן על שורת פתרונות הכרחיים נוספים - בהם הגדלת מצבת כוח אדם ושטחי האחסון בנמל חיפה, ורכישת ציוד, הגדלת כוח האדם, הגברת עבודת בתי המלאכה למשמרות ב' ו-ג' ותפעול הנמל בשבתות ובחגים בנמל אשדוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully