וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ובתפקיד ה-QA: קהילת הקוד הפתוח; Visual WebGui הוא סטארט אפ שלא פוחד לשתף את הקהילה בתהליך הפיתוח של המוצר

גיא גרימלנד

9.9.2007 / 8:24

אפילו מנכ"ל מיקרוסופט ישראל לשעבר, אריה סקופ, השתכנע להשקיע



בעולם הסטארט אפ תרשים הזרימה די ברור. חברה מתחילה מרעיון של יזם, לאחר שהרעיון הטכנולוגי מוגן בפטנט מנהלים משא ומתן להשקעה ואז רצים קדימה. היזם מוכן במקרים כאלה לפרט לגבי הפיתוח הטכנולוגי באופן כללי, אך לא להיכנס לפרטים כדי שלא לתת יתרון למתחרים.



לכן כל כך מעט חברות סטארט אפ שנסמכות על קוד פתוח זוכות להשקעה מאנג'לים ומקרנות הון סיכון. איזה יזם יסכים להפקיד את הדבר החשוב לו יותר מכל, הפיתוח הטכנולוגי, בידי קהילת הקוד הפתוח?



בעולם הטכנולוגי יש כמה דוגמאות בולטות לחברות טכנולוגיה מבוססות קוד פתוח שהצליחו לייצר כסף למשקיעים: נובל, רד-האט, JBOSS, זנד עם שפת PHP ו-MYSQL, אבל יש הרבה יותר חברות שהעדיפו לצעוד בדרך המיינסטרים: לפתח רעיון טכנולוגי, להגן עליו ולנסות להכות את השוק. חברת הטכנולוגיה הישראלית Visual WebGui, שמפתחת טכנולוגיה לפיתוח ופרישת ממשקי משתמש אינטרנטיים למערכות IT, מנסה להשתמש בקוד פתוח - אלא שלא יהיה נכון לומר שהרעיון הטכנולוגי שלה מופקר. למעשה הרעיון מוגן בפטנט, אלא שקהילת הקוד הפתוח מספקת להם עזרה.



אחת הנקודות המעניינות בסיפור היא זהותם של המשקיעים ב-Visual WebGui. החברה גייסה 750 אלף דולר ממעיין ונצ'רס וממשקיעים פרטיים. אחד המשקיעים הפרטיים הוא אריה סקופ, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, ומי שבעבר נלחם מלחמת חורמה בקוד הפתוח. בעיקר בניסיונות לשכנע את הממשלה להמשיך ולבחור את תוכנות מיקרוסופט על פני תוכנות קוד פתוח.



"רואים את השינוי. מי שנלחם בעבר בקוד הפתוח, משקיע כיום בחברה כזו", אומר גיא פלד, היזם של Visual WebGui. אביו, נבות פלד, הוא המנכ"ל. גיא פלד: "אנחנו משלימים זה את זה, הוא איש עסקי ואני טכנולוגי. זה די דומה למה שהיה ב-SAP. שי אגסי הבן היה טכנולוג, וראובן אגסי, האב, היה אחראי על הצד העסקי".



המפתחים לא עמדו בפיתוי



כיצד פועלת החברה? במקום לשכור צוות אנשי בדיקות תוכנה (QA) קהילת הקוד הפתוח משמשת מעין תחליף לאנשי QA, והם גם אלה שמדווחים לחברה על תקלות שונות. לדברי פלד, קשה למפתחים לפתח אפליקציות IT על גבי הרשת, אך המערכת של Visual WebGui מאפשרת למפתחים לפתח ולהריץ את היישומים שהם מפתחים בשרת של החברה. אותם יישומים "מוקרנים" באמצעות מידע גרפי בלבד על גבי דפדפן סטנדרטי.



פלד אומר כי יש לכך כמה יתרונות: ניתן לפתוח ממשקי משתמש אינטרנטיים ליישומים שולחניים מורכבים ללא מגבלת גודל ומורכבות, ונמנע סיכון של בטיחות המידע בדפדפן.



לדברי פלד, טכנולוגיות תשתית, כמו זו שמפותחת על ידי Visual WebGui, מגיעות בדרך כלל מחברות גדולות כמו מיקרוסופט, סאן ואחרות, ודורשות מאמצי פיתוח ושיווק רבים. "Visual WebGui בחרה במודל קוד פתוח כדי להתמודד עם החיסרון הזה", הוא אומר, "מאחר שאין לנו צוות בדיקות תוכנה, הקהילה מציפה אותנו בפניות שמהן ניתן ללמוד מה עובד ומה לא. בינתיים נרשמו 85 אלף הורדות למוצר הבסיס שלנו".



בחברה טוענים כי על אף שהמוצר נמצא עדיין ברמת בטא, המפתחים לא עמדו בפיתוי ובנו כ-10,000 אפליקציות מסחריות - שכבר נמצאות בשימוש ברחבי העולם, בתחומי הבנקאות, הביטוח, וניהול אתרים מרחוק. בנוסף נבנו פרויקטים שחלקם כבר באוויר לחברות הביטוח שוקי מדנס, איילון והפניקס ולמינהל מקרקעי ישראל. גם מעבדות SAP בישראל אימצו את הפלטפורמה של Visual WebGui עבור אחד המוצרים שלהם שפותח באחרונה.



לדברי פלד בימים אלה נחתם הסכם עם בית תוכנה אמריקאי שיפתח אפליקציית ניהול אינטרנטית עבור עשרת חברות התעופה הגדולות בעולם.



בכל זאת, אתם חברת תוכנה שמבוססת על קוד פתוח, איך תרוויחו אם אנשים מורידים את הפלטפורמה שלהם ומפתחים אפליקציות מבלי שהם לשלם לכם?



"אנחנו מתכננים להשיק גרסת פרמיום בתוך ארבעה חודשים, שתהיה בתשלום ותציע פיצ'רים נוספים שיהיה כדאי לשלם עבורם. כמובן שנגבה תשלום על שירותי תמיכה וייעוץ. צריך להבין, יש את גרסת קהילת הקוד הפתוח, ויש גרסה מסחרית שאנו מספקים לארגונים ושתעלה 1,500 דולר לשנה למפתח, היא בדוקה וסגורה עם ערבות לתיקון באגים".



האם קשה לחברה שמתבססת על טכנולוגיית קוד פתוח לקבל כסף ממשקיעי הון סיכון? "קשה מאוד לגייס משקיעים לחברה כזאת. בקרנות הון סיכון אמרו לנו שהם לא יודעים להשקיע בחברה כזאת. גריילוק, למשל, השקיעה בזנד שמפתחת PHP, אבל רוב הקרנות העדיפו לחכות ולא להשקיע עד שיראו לאן מודל כזה מתפתח. משקיעי הון סיכון מחפשים את היוטיוב הבאה.כנראה שיעבוד זמן עד שקרנות הון סיכון ישקיעו בקוד פתוח".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully