וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא לשכת הספנות: "אחרי החגים הקטסטרופה חוזרת"

אבי בר-אלי

9.9.2007 / 8:56

בראיון ל-TheMarker אומר צוק כי בחודש הבא שוב צפויים הנמלים לקרוס תחת עומסי הפעילות, ולהסב נזק כבד לסחר הימי של ישראל; בחודשים האחרונים החלו חברות הספנות הגדולות לנטוש את חופי ישראל



"אחרי החגים הקטסטרופה חוזרת, והפעם זה יהיה הרבה יותר גרוע", מתריע נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק. בראיון ל-TheMarker אומר צוק כי בחודש הבא שוב צפויים הנמלים לקרוס תחת עומסי הפעילות, ולהסב נזק כבד לסחר הימי של ישראל.



הפעם, טוען צוק, איש לא יוכל לטעון כי לא ידע: "הבאנו את זה כבר במאי לשולחן הממשלה. הוקמה ועדת סיטרמן, שדנה בכמה דברים אך ירדה מן המסילה. המטרה היתה להסיר חסמים מיידיים, אבל בינתיים לא קרה כלום וגם לא יקרה. מה שהיה הוא שיהיה".



מה המצוקות שחברות הספנות מזהות בפעילות הנמלים?



"נמל חיפה הוא לימון שסחטו אותו עד הסוף. אין תשתיות והנמל עובד בתפוקה של 95%-100% ללא רזרווה תפעולית, כשבעולם עובדים בניצולת של 45% בלבד.



"לנמל אשדוד, לעומת זאת, יש את מלוא היכולת לטפל בכל עודפי הביקוש שנרשמו, והוא נהנה ממתקני תשתית לתפארת. אך הבעיה שם נעוצה בניהול ובמחסור בכוח אדם ובציוד".



לדברי צוק, "אוגוסט האחרון היה מהגרועים שידענו. לא היה כוח אדם ולא היה ציוד תקין. היו ימים שבהם לא היתה אף מלגזה תקינה בנמל. זה היה חודש הזוי לחלוטין בשני הנמלים".



"לא תהיה הפרטה"



יש הטוענים שזה מצב ביניים בלבד, וכי ההפרטה שתתחיל ב-2010 תביא לשינוי הכיוון.



"לא תהיה הפרטה. אם היא לא קרתה בתקופת בנימין נתניהו ואורי יוגב, היא כבר לא תקרה. אנחנו היום במצב של דואופול שמתנהג כמו דואופול. אין אלטרנטיווה למשתמשים בהובלה ימית, ואין שום תמריץ להשקיע את הרווחים בפיתוח. ממילא אף אחד לא יכול ללכת למקום אחר, והרווח יציב".



למה אין מניע להשקעה, נוכח המצב החמור והפוטנציאל הקיים?



"גיוס עובדים הוא הפסד לטווח הקצר. 1.5 מיליון מכולות בשנה הן ממילא כורח, אז למה להשקיע? למה להראות תקציב גירעוני אם התשואה מובטחת?"



וההשקעה אמנם נחוצה?



"אם היא לא תבוצע כולם יילכו מפה. כל שרשרת הלוגיסטיקה תיתקע, היבוא לא יקבל את המלאי בזמן והייצוא ייחסם. המזל של אשדוד, לפי שעה, הוא שגם ביתר נמלי הים התיכון יש פיגורים".



בחודשים האחרונים התחילה מגמת נטישה של חברות הספנות הגדולות את חופי ישראל. צים הודיעה על הסטת קוויה מהמזרח הרחוק לנמלי פיראוס וקונסטנצה, צ'יינה שיפינג עברה למצרים, ומארסק מבצעת את השטעון בפורט סעיד.



לכך יש להוסיף את השבתת חלק מרציפי נמל אשדוד בחודש הקרוב לפעילות צבאית, סיום כהונתם של יושבי ראש הדירקטוריונים בשני הנמלים, ואת הגידול העונתי בתנועת המטענים אחרי החגים. מה קיבלנו? מתכון בטוח לקריסה הצפויה בפעילות הסחר הימי בחודשיים הקרובים.



"מאוקטובר עד דצמבר יש פחות ימי עבודה, ועונת היצוא החקלאי בשיאה", מסביר צוק, "לכן אנחנו צפויים להמתנות ולייקור היטלי הצפיפות. בשני הנמלים לא עשו דבר כדי לטפל בזה: בחיפה לא הגדילו שטחים, ובאשדוד עדיין לא השלימו קליטת די עובדים ורכישת ציוד. בנוסף, שני נמלים יישארו בלי יושבי ראש. זה נראה למישהו תקין?".



לדברי צוק, "דרשנו שיחזיקו דירקטורים מקצועיים מן התחום, וכלום. יש מצב ששני הדירקטוריונים יהיו משותקים. מנכ"ל משרד הביטחון רוצה, אבל השר אדיש - לא נפגש איתנו, לא מגיב למכתבים, לא נענה לפניות. לא מרגישים אותו". צוק מוסיף ומזהיר: "אנחנו הולכים בעיניים פקוחות לקראת קטסטרופה, אלא שהפעם איש לא יוכל לטעון שלא ידע. הכל יתמוטט".



מלשכת שר התחבורה, שאול מופז, נמסר: "מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, הוא שאמון על הטיפול בסוגיית נמלי הים. השר מעודכן באופן שוטף באשר לאופן טיפול המשרד בנושא".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully