וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות התעופה מבקשות סיוע חירום בסך 15 מיליארד דולר

הארץ

16.9.2001 / 8:00

בעקבות סגירת המרחב האווירי, אכיפת הסדרי ביטחון נוקשים והרתיעה המסתמנת מטיסות, עלולות לרשום הפסדים של מיליארדי דולרים ב-2001

מאת מישל מיינרד, ניו יורק טיימס

עוד לפני מתקפת הטרור בשבוע שעבר, היה מצבה של תעשיית התעופה בארה"ב בכי רע. עתה חוששות החברות מהפסדים עצומים, שעלולים לדרדר כמה מהן לפשיטת רגל. בעקבות סגירת המרחב האווירי ליומיים, אכיפת הסדרי ביטחון נוקשים והרתיעה המסתמנת מטיסות, עלולות חברות התעופה לרשום הפסדים של מיליארדי דולרים ב-2001, שתהיה השנה הגרועה ביותר בתעשייה מאז מלחמת המפרץ ב-91'.

שלשום החל הקונגרס לדון בסיוע חירום בסך 15 מיליארד דולר לחברות התעופה. הלחצים הפיננסיים על חברות התעופה התגלו כבר ביום רביעי. מידוויי איירליינס, אחת מחברות התעופה החלשות ביותר בארה"ב, הודיעה על פשיטת רגל. בה בעת נשמעו הערכות, ולפיהן יו.אס איירווייס לא תצליח לשרוד.

במקביל, הודיעה חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פורס כי היא שוקלת להפחית את הדירוג של כל חברות התעופה בארה"ב - צעד שייקר את עלויות המימון שלהן.

"המתקפה על מרכז הסחר העולמי ועל הפנטגון במטוסים חטופים של אמריקן אייאליינס ויונייטד איירליינס", אמר ריימונד ניידל, אנליסט תעופה בבנק ההשקעות ABN אמרו סקיוריטיס, "תהפוך שנה רעה לשנה רעה במיוחד".

לפני המתקפה, העריכו אנליסטים כי חברות התעופה הגדולות בארה"ב יפסידו 3.5-2.5 מיליארד דולר ב-2001 השל ההאטה הכלכלית, ירידה במספר הנוסעים ועלייה בעלויות השכר. בתחילת ספטמבר, העריכה אמריקן איירליינס, שרשמה הפסד של 507 מיליון דולר ברבעון השני של 2001, כי תרשום הפסדים גם ברבעונים השלישי והרביעי.

כעת גוברים החששות כי חברות התעופה יירשמו הפסדים של לפחות 4.8 מיליארד דולר, כפי שהיה ב-92' בעקבות מלחמת המפרץ והמיתון שבא אחריה, ואף יותר. "זו תהיה השנה הגרועה ביותר בתולדות התעשייה", אמר ראש מכון התעופה באוניברסיטת ג'ורג' ואשינגטון בוואשינגטון, דריל ג'נקינס.

ג'נקינס וניידל, שנתקעו בשבוע שעבר בצ'ילה כשטיסותיהם לארה"ב בוטלו, אמרו כי עדיין מוקדם מדי לגבש תחזיות הפסדים חדשות. "אף אחד לא יודע מה יקרה בתעשייה", אמר ניידל. הוא ואחרים הדגישו כי אם ינקטו ארה"ב ובעלות הברית שלה פעולה צבאית, כפי שמעריכים רבים, תתמוטט התעופה הבינלאומית, כפי שקרה בעת מלחמת המפרץ.

קווין מרפי, אנליסט תעופה במורגן סטנלי, אמר כי חברות תעופה רבות יכלו את המזומנים שלהן בשבועות ובחודשים הקרובים, מכיוון שההכנסות יהיו נמוכות בהרבה מההוצאות על סידורי ביטחון ועל הנחות לנוסעים.

לחברות התעופה הגדולות בארה"ב - אמריקן, יונייטד, דלתא, נורתווסט וקונטיננטל - יש כמיליארד דולר כל אחת במזומנים ובניירות ערך סחירים, אמר מרפי, סכום שמספיק לכלכל את פעילותן לתקופה מסוימת.

אך מצבן של חברות התעופה הקטנות לא טוב. כמה אנילסטים מעריכים כי הממשל הפדרלי יצטרך להעניק להן סיוע חירום. מנכ"ל קונטיננטל, גורדון בתון, התריע שלשום כי בלי סיוע כזה "נפשוט רגל עד סוף השנה". אתמול הודיעה קונטיננטל על צמצום טיסותיה ב-20%, ועל כך שתוציא לחופשה 20 אלף מעובדיה.

ראש המחקר הכלכלי בשדולה של חברות התעופה האמריקאיות בוואשינגטון, ג'ון היימליך, מעריך כי לחברות היו 10 מיליארד דולר במזומנים לפני מתקפת הטרור, וכי מאז הן סופגות הוצאות של 350 מיליון דולר ביום. "ברור שהתעשייה תזדקק לסיוע ממשלתי", אמר.

בה בעת, מתמודדות חברות התעופה בעקבות הארועים עם איסור חדש על תובלה של מטענים ודואר. תובלה אווירית היא חלק קטן אך משמעותי של רוב חברות התעופה בארה"ב. בחברת המחקר Economy.com, מעריך מייקל איסוולט כי תובלה תורמת 7% מההכנסות של נורתווסט, 4.5% מההכנסות של יונייטד, 4% מההכנסות של אמריקן ו-3% מההכנסות של דלתא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully