וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה פותחת במשא ומתן עם האחים עופר על חידוש המכרז להקמת תחנת הכוח ברמת חובב - בניגוד לעמדת ירון זליכה

אבי בר-אלי

9.9.2007 / 18:00

כך נודע ל-TheMarker; צוות בין משרדי ינהל את המשא ומתן ויגיש תוצאותיו לבג"ץ תוך 45 יום



מדינת ישראל תפתח במשא ומתן רשמי עם קבוצת OPC שבבעלות האחים עופר באשר לפשרה סביב ביטול המכרז להקמת תחנת הכוח במישור רותם - כך נודע ל-TheMarker. צוות המשא ומתן יורכב מנציגי אגף החשב הכללי, אגף התקציבים, היועצת המשפטית של משרד האוצר וכן ממנכ"ל משרד התשתיות ונציג רשות החשמל. את ההחלטה קיבל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בעקבות המלצתו של שר האוצר, רוני בר-און, ועל דעתו של שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר. את תוצאות המשא ומתן יציג הצוות בתוך 45 יום.



כזכור, בשנת 2001 פירסמה המדינה מכרז להקמת תחנת כוח בהספק של 370 מגה וואט במישור רותם שבדרום, בהשקעה של 275 מיליון דולר. למכרז ניגשה חברה אחת - OPC, שבבעלות האחים עופר (80%) וחברת סימנס (20%). בשנת 2003 זכתה החברה במכרז, אך מיד התעורר בינה לבין ועדת המכרזים וחברת החשמל ויכוח באשר לדרישתה לשנות תנאי הרגולציה שנקבעו במכרז, והמחיר שתשלם עבור אספקת החשמל. עוד התעוררה מחלוקת סביב טענות האוצר לטעות טכנית שנפלה בהליכי המכרז, אשר בגינה היתה OPC עשויה לקבל לידיה 130 מיליון שקל מהקופה הציבורית.



המדינה סירבה לשלם לאחים עופר את הסכום וכן לשנות את תנאי המכרז, ביטלה את זכייתה של OPC במכרז והחזירה לידיה דמי ערבות בסך מיליון דולר. בינואר 2006 עתרה OPC לבג"ץ נגד משרדי האוצר והתשתיות, בטענה כי המדינה ביטלה את זכייתה במכרז ללא סמכות וללא טעם וצדק סבירים. בהמשך, OPC חזרה בה מכל דרישותיה מהמדינה, והודיעה כי תהיה מוכנה לבצע את המכרז בתנאים שהמדינה הציבה.



בכך ניתן האות לניסיונות פשרה בין הצדדים, כאשר במשרד התשתיות מנהלים מגעים חשאיים במטרה להגיע להסדר מוסכם אשר יאפשר את משיכת העתירה ואת הקמת התחנה (נוכח מצוקת החשמל הצפויה). במשרד האוצר, לעומת זאת, התנגדו לניסיונות הפשרה, כשאת הלאו המוחלט מוביל החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, לעומת עמדה מתונה יותר שהציג הממונה על התקציבים, קובי הבר.



תשובת המדינה לעתירת OPC נדחתה פעמים רבות, אם משום המחלוקת בין משרדי הממשלה, ואם משום חילופי הגברי בצמרת משרד האוצר. באחרונה נדרש לסוגייה גם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אשר ביקש מבג"ץ להמתין להכרעתו של שר האוצר הנכנס.



במכתב ששלח השר בר-און לבכירי משרדו נכתב כי בחוות הדעת שהונחו בפניו התגלעה מחלוקת מקצועית בשאלת הנזק הצפוי ממימוש הזכייה במכרז, אך בה בעת, ציין כי טרם מוצו אפשרויות המשא ומתן מול קבוצת OPC - ולכן הודיע כי יורה על השלמת המגעים בין הצדדים. עמדות שרי האוצר והתשתיות הובאו בפני היועץ המשפטי לממשלה, אשר באמצעות סגן בכיר לפרקליט המדינה, עו"ד אבי ליכט, הודיע לבג"ץ כי המדינה תחל בהליך המשא ומתן, בהסכמת באי כוח OPC, עו"ד משה שחל ועו"ד פנחס רובין.



יש לציין כי ב-2004 הודיעה המדינה על ביטולו של מכרז נוסף להקמת תחנת כוח בו זכו האחים עופר ברמת חובב. מאז החליטה המדינה כי לא תפרסם עוד מכרזים ותעבור לשיטת הרישיונות, בה כל יזם שיחפוץ בכך ויעמוד בחסמי הכניסה שנקבעו, יקבל משר התשתיות רישיון לייצר חשמל ללא מחויבות מצד המדינה לרכוש את החשמל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully