וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נ.ב, שנה טובה : )

בר חיון ורוני לינדר-גנץ

10.9.2007 / 6:25

גלוית השנה הטובה - אאוט. יחי ה-SMS! מהו המחיר הכספי, המחיר החברתי, התקלות האפשריות, כללי הנימוס וגם - הדרך לעשות זאת בחינם

כמה הודעות SMS אנחנו עתידים לשלוח ולקבל בחג הקרוב? תלוי את מי שואלים. "בראש השנה אני מקבל יותר מ-2,500 סמסים", מגלה רני רהב, האיש בעל אלפי החברים הקרובים. מה שעשוי להישמע כדבר מעיק בצורה בלתי רגילה לאדם מן השורה, דווקא משמח מאוד את רהב: "אני מספיק לקרוא את כולם, וזה נותן לי אנרגיות מדהימות לכל השנה. זה פשוט מקסים - כל האנשים שאתה אוהב רוצים לברך אותך, וזה עושה טוב על הלב". בין קריאת SMS אחד למשנהו, שולח רהב גם הוא הודעות:
"אני גם מדבר בטלפון, אבל בעיקר שולח סמסים ללקוחות ולחברים. אני פריק של סמס", הוא מצהיר.

הישראלי הממוצע מקבל ושולח בחג הרבה פחות הודעות מרהב, אבל מדובר במספר לא מבוטל - ליתר דיוק כ-30 סמסים לפי הסקר של גיאוקרטוגרפיה: כמחצית מהמשיבים ישלחו סמסים ל-20 אנשים; שליש מהם ישלחו הודעות ל-20-60 נמענים, ואחד מכל עשרה ישראלים (11% ליתר דיוק) ישלח סמסים עם ברכה לחג ליותר מ-60 נמענים. ד"ר רינה דגני, מנכ"לית גאוקרטוגרפיה אומרת כי גברים מחבבים את השיטה יותר, וישלחו הרבה יותר הודעות שנה טובה ב-SMS (38 סמסים מגברים לעומת 24 מנשים). מצד שני, נשים הצהירו כי יקדישו למשימה יותר זמן.

פחות מדקה לכל נמען

הרווח המיידי של משלוח הודעות SMS הוא ברור מאליו: מדובר בחיסכון בזמן - במקום לבלות שעות על גבי שעות בסמול טוק מרוכז ולספר בפעם העשירית איך הולך במקום העבודה החדש, אפשר לתקתק הודעה אחת או כמה הודעות, לשגר ולשכוח. לפי הערכת המשיבים בסקר, הם יקדישו בממוצע 27 דקות בלבד לכתיבת כל ההודעות ושליחתן בערב החג. יותר ממחצית מהשולחים (58%) מתכוונים להשקיע בכך לא יותר מעשר דקות; כ-10% ישקיעו בכך בין חצי שעה לשעה, ורק 6% יקדישו לכך יותר משעה.

מיכל אופיר, בת 30 מקרית אונו, נהנית מהחיסכון בזמן: "זה מקל עלי מאוד. פעמים רבות תיכננתי להתקשר בערב החג, ובסוף לא התקשרתי כי שיחות טלפון גוזלות המון זמן ולפעמים לא מתחשק לבזבז את ערב החג על שיחות סרק מעיקות. גם אם משקיעים בזה זמן, אי אפשר להספיק לדבר עם כולם; ב-SMS זה אפשרי".

בהנחה שמספר הודעות הטקסט הממוצע ששולח כל מסמס הוא 30, ושמספר הדקות שמשקיעים בכתיבה ובשליחה הוא 27, הרי שאנחנו משקיעים קצת פחות מדקה בכל נמען. אין ספק שמדובר בחיסכון אדיר בזמן. השאלה היא מה המחיר החברתי והכספי שנשלם על כך.

סימסת? אתה ברשימה השחורה

לפני שאתם ממהרים להתחיל לסמס, קחו בחשבון שלא תמיד המחווה שלכם תתקבל בברכה: "כל מי ששולח לי חג שמח ב-SMS נכנס אוטומטית לרשימה השחורה שלי", מצהירה ליה זיסמן, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בחברת התוכנה טמ"ל מערכות מידע. "אם זו הדרך שלו לבטא חברות וקרבה - כנראה שיש לנו בעיה", היא מסבירה. "אם אדם רוצה לקבל תגובה או לברך אותי, אז שיחה קולית מתאימה הרבה יותר. ברכה כזו לחג לא מצליחה לגעת בי".

"זה איום ונורא", מסכימה גם אתי, בת 29 מתל אביב, "כי זה מחליף תרבות נחמדה מאוד, שלפיה לפחות פעם-פעמיים בשנה, בחגים, יוצא לנו לדבר עם אנשים שביומיום אין לנו זמן לשוחח אתם, כמו המ"פ מהצבא או חבר מהלימודים. עכשיו אני מקבלת מהם SMS קיבוצי ולא אישי, והדבר נעשה חסר משמעות. מבחינתי, כל SMS ששולחים לי בחג כאילו נפתח במילים: 'לא היה לי כוח להתקשר אליך אז תיאלצי להסתפק בזה'", היא אומרת.

אורי גורן, בן 31 מהוד השרון, סבור כי משלוח ה-SMS מגדיר את רמת הקרבה בין השולח למקבל. "האנשים שאתה שולח להם SMS יהיו בדרך כלל מכרים מדרגה שנייה. SMS הוא דבר ששולחים בדרך כלל כי חייבים, ולא כי באמת רוצים. לאנשים הקרובים באמת אתה מתקשר", הוא אומר.

לפי הפרשנות הזאת, רבים מאתנו עומדים להיפגע בחג הקרוב: הסקר מצא שברכות ה-SMS חורגות כבר מזמן ממעגל המכרים המשני - אלה שאין לנו כוח להרים אליהם טלפון. השנה, אפילו אמא ואבא עלולים לזכות בברכת שנה טובה מסומסת: מרבית המברכים ב-SMS ישלחו את ההודעות לחברים (87%) ולקרובי משפחה (80%). כמעט חצי מהם (42%) ישלחו איחולים גם לקולגות לעבודה.

זהירות! הודעה קבוצתית

גם חובבי הסמסים יודעים שכדאי להלך בין הטיפות בכל הקשור לכללים החברתיים העדינים הקשורים במשלוח הודעות טקסט. "SMS קבוצתי הוא הדבר המקומם ביותר", אומרת זיסמן, "זה הדבר הכי מנוכר שיש, ועדיף כבר שלא ישלחו לי כלום". אופיר אמנם תומכת בהודעות טקסט לאיחולי שנה טובה, אבל מבהירה: "מי שמקבל SMS מיד בודק אם הוא קבוצתי, ולפי זה שוקל את התגובה שלו. הרבה פעמים בכלל לא טורחים להגיב להודעה כזאת".

"בעבר, גם אני הייתי שולחת הודעת SMS קבוצתית לכולם, אבל זה נהפך לדבר מעליב - כי כולם יודעים שזה קבוצתי - אז היום אני שולחת הודעות רק לאנשים לא מאוד קרובים, כאלה שאני לא ארים להם טלפון, אומרת אופיר. מסתבר שהיא ממש לא לבד: מחצית מהמסמסים (48%) ישלחו נוסח ברכה אחיד לכולם, פחות משליש (29%) ינסחו ברכה אישית לכל אחד בנפרד, ו-13% מהשולחים ישלבו בין השניים, לפי זהות הנמען.

איך בכלל אפשר לדעת שלא מדובר בהודעה אישית? "נוסח ההודעה מסגיר מיד אם היא קיבוצית או אישית", אומרת אופיר. "ברור שפנייה בזכר או בנקבה מסגירה את העובדה שלא מדובר בהודעה אישית", מבאר גורן.

"האתגר הוא להפוך את זה ל'כאילו אישי', ויש כמה טריקים לצורך העניין", מסבירה אופיר. "למשל, לפתוח בפנייה שנשמעת יותר ממוקדת ואינטימית, כמו שימוש במילה 'מותק' בהתחלה, או לחלק את הודעות ה-SMS לשתי קבוצות: אחת בלשון זכר והשנייה בנקבה, במקום פנייה כללית, מה שמעניק להן אופי אישי יותר".

סכנה חברתית נוספת הטמונה במשלוח סמסים היא גניבת נוסחים: "כבר קרה לי שהמצאתי נוסח מגניב ומקורי של ברכת שנה טובה. שלחתי אותו לכל מכרי וחברי, ולאחר כמה שעות קיבלתי SMS בנוסח זהה מאחד מהם", מספר אחד המסמסים. "התברר שהנמען אהב את הנוסח ולא היה לו רעיון טוב יותר, אז הוא השתמש בניסוח שלי ושלח אותו לכל חבריו, רק שכח למחוק אותי מהרשימה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

כפרה סלולרית

אם חשבתם שמשלוח שנה טובה ב-SMS קבוצתי הוא מעשה מנוכר למדי, התופעה שהחלה לצבור תאוצה בשנים האחרונות תישמע לכם מנוכרת עוד יותר. מדובר במשלוח בקשת סליחה קבוצתית, לרוב כללית, ביום הכיפורים.

"בשנה שעברה התחלתי לקבל כל מיני סמסים ביום כיפור, בנוסח: 'סליחה אם פגעתי בך במהלך השנה'", מספרת אתי. "לדעתי, זה הדבר הכי נורא, כי חלק גדול מהרעיון של יום כיפור הוא עריכת חשבון נפש אמיתי. אדם אמור להרהר במעשיו, ואת זה לא עושים באמצעות משלוח SMS בתפוצת נאטו. אם אתה חושב שהיית לא בסדר כלפי כולם - זה לא באמת חשבון נפש".

פה טמון הכסף

בין אם אתם מתכוונים לשלוח SMS בכמויות סיטוניות בחג הקרוב ובין אם לאו, כדאי לכם לשים לב שיש מקרים שבהם שליחת SMS עולה יותר מהתעריף הרגיל. התעריף הממוצע הרגיל לשליחת SMS מסלולר לסלולר הוא 44 אגורות להודעה (44 אגורות בפלאפון; 45 אגורות בסלקום; 42 אגורות באורנג' ו-33 אגורות במירס).

ואולם מנויי פלאפון, סלקום ומירס ישלמו על שליחת SMS לרשת אחרת יותר מהתעריף הרגיל: פלאפון גובה 47 אגורות עבור שליחת SMS לרשת אחרת; סלקום גובה 48 אגורות ומירס גובה 36 אגורות - מדובר בתוספת של כ-3 אגורות לתעריפים הרגילים.

שליחת SMS לבזק יקרה עוד יותר: 76 אגורות בפלאפון ו-78 אגורות בסלקום - תוספת של כ-30 אגורות לתעריף הרגיל. באורנג' התעריפים לשליחת סמסים בתוך הרשת ומחוצה לה הם זהים.

בעיה נוספת שאתם עשויים להיתקל בה, בעיקר אם אתם לקוחות של החברות סלקום ואורנג', היא פיצול הודעת הטקסט לשתי הודעות, שכל אחת מהן כרוכה בתשלום נפרד. זאת, אם ההודעות חרגו ממספר התווים המוקצב להודעה (70 תווים להודעה בעברית ו-160 להודעה באנגלית; בפלאפון ההקצבה להודעה בעברית היא כמעט כפולה - 125 תווים).

שימו לב: לא בכל המכשירים האינדיקציה לחריגה מההקצבה היא ברורה, וכך יכול להיווצר מצב שבו הודעה החורגת מהמכסה המותרת מתפצלת לשתי הודעות נפרדות - ואתם משלמים כפול, בלי לשים לב.

שירות פלאזול של החברה הלאומית לצרכנות סלולרית, מצא כי כמות הסמסים החודשית הממוצעת הנשלחת על ידי מנויי סלקום ואורנג' היא כפולה מזו שנשלחת ממנויי חברת פלאפון: 99 הודעות בממוצע בקרב מנויי סלקום ו-79 בממוצע בקרב מנויי אורנג', לעומת 45 סמסים בקרב מנויי פלאפון.

בפלאזול אומרים, כי סביר להניח שהסיבה לכך היא שמנויי פלאפון יכולים לשלוח מספר כפול כמעט של תווים בעברית בכל הודעת טקסט, בהשוואה למנויי סלקום ואורנג', מה שמקטין כמובן את מספר ההודעות.

פקקי תנועה

והנה עוד גורם שכדאי לקחת בחשבון לפני שמתקתקים את ההודעה ושולחים אותה לכל העולם: עומס ברשת. אם שלחתם הודעת ברכב לחג, ובתגובה קיבלתם התעלמות מוחלטת, אין צורך להיעלב - ייתכן מאוד שההודעה תגיע ליעדה רק בעוד 24 שעות או אפילו 48 שעות.

כמות המסרונים שנשלחת בערב החג עולה באופן משמעותי בהשוואה ליום רגיל. הגידול הצפוי במשלוח המסרונים בערב החג הוא כ-150%, וחברות הסלולר ירוויחו בחג כ-7 מיליון שקל בזכות ידנו הקלה על המקשים.

בשנה שעברה, עומס ההודעות האדיר על הרשתות בערב החג הקשה על העברתן וגרם לעיכובים ניכרים במשלוח. היו מקרים שבהם הודעות הגיעו ליעדן באמצע הלילה או שאנשים שומרי מסורת קיבלו אותן בחג עצמו. "לי למשל, קרה מקרה שבו המסרון ששלחתי לחברים הגיע אליהם רק לאחר שהגעתי אליהם בעצמי - מרחק נסיעה של כמה שעות. לשווא ניסיתי להסביר כי דווקא כן השבתי לברכתם, אך היא נתקעה בדרך", כתב ב-TheMarker לאחר החג אבינעם מגן, צרכן לוחם. הוא דרש מהחברות שלא לגבות מהצרכנים תשלום עבור הודעות שלא הגיעו ליעדן בתוך עשר דקות מרגע שליחתן. גורן מספר כי בשנה שעברה אף קיבל סמסים באיחור של שלושה ימים, כולל באמצע הלילה.

המצב השנה אף עלול להחמיר: חברת פלאפון למשל, מעריכה כי לעומת 12 מיליון הודעות שנשלחו בחג בשנה שעברה (מרביתן בערב ראש השנה), השנה יישלחו כ-15 מיליון הודעות SMS ו-MMS. זאת, לעומת יום רגיל שבו נשלחות כ-5 מיליון הודעות.

ואולם שלוש הרשתות מדווחות כי הבעייתיות נוצרת בעיקר במסרונים שנשלחים מרשת אחת לשנייה, וכי השנה הן נערכות לכך מבעוד מועד באמצעות עיבוי קיבולת המערכות התומכות בהעברה ובקליטה של הודעות SMS. החברות מצהירות גם שהודעות שכלל אינן מגיעות ליעדן אינן מחויבות בתשלום. עם זאת, אין כל פיצוי לצרכנים שהודעת ה-SMS שלהם הגיעה לנמען באיחור, גם אם מדובר באיחור של יום או יומיים.

"בחגים, בייחוד בראש השנה, SMS הופך להיות כמו דואר - אם אתה רוצה שהוא יגיע ליעדו בזמן, רצוי שתשלח אותו 48 שעות מראש", מסכם גורן.

כך תוזילו עלויות

אם יש בכוונתכם לסמס שנות טובות לרוב, כדאי לבחון את האפשרות לרכוש חבילת SMS לחודש רווי חגים זה. ככל שחבילת ה-SMS המוצעת גדולה יותר, כך התעריף נמוך יותר (ראו טבלת השוואה). סלקום מציעה לכבוד החג את החבילה הגדולה ביותר: 1,000 סמסים עבור 139 שקל (בתעריף של 13.9 אגורות ל-SMS).

למי משתלמות החבילות? בחברה הלאומית לצרכנות סלולרית, המפעילה את שירות פלאזול, מסבירים כי אם אינכם נמצאים במסלול מיוחד המעניק הנחות על המחירים הרגילים לשליחת מסרונים ויש בכוונתכם לשלוח החודש יותר מ-37 מסרונים ברשת אורנג', 45 מסרונים ברשת פלאפון, 35 מסרונים בסלקום ו-31 מסרונים במירס - משתלם לכם יותר לרכוש את החבילות שמציעות החברות (ראו טבלה). למסמסים הכבדים קיימת אפשרות נוספת כדי לחסוך בצורה משמעותית: בפלאפון ובאורנג' מאפשרים למשתמשים ב-ICQ וב-MSN messenger לשלוח עד 500 הודעות ביום באורנג', וללא הגבלה בפאלפון - בעלות חודשית של 5 שקלים במסלול נוער ו-12.90 שקל במסלולים אחרים.

אבל יש קאץ' והוא די משמעותי: הדבר אפשרי רק במכשירים שתומכים באפליקציה ובנוסף, אפשר לשלוח הודעות רק לחבר המשתמש גם הוא ב-ICQ או במסנג'ר, ונמצא במסלול כזה. כך שגם אם כל החברים שלכם מנויים באותה חברה ומשתמשים באותה תוכנת מסרים - תצטרכו לשכנע את כולם להצטרף למסלול המיוחד כדי לנצל את ההטבה.

כך תסמסו בחינם

אבל למה לשלם אם אפשר לסמס בחינם? השיטה הנפוצה ביותר לשליחת מסרונים בחינם היא באמצעות תוכנת המסרים המיידיים ICQ. את התוכנה ניתן להוריד באתר www.icq.com והיא מאפשרת שליחת מסרונים, לא רק לרשתות המקומיות, אלא גם ל-180 רשתות סלולריות עולמיות. כדאי רק לזכור שהודעות בעברית יתקבלו רק במכשירים התומכים בשפה.

משתמשי התוכנה מקבלים הקצאה של 20 הודעות חינם ליום, לכל הרשתות. הקצאה זו גדלה בתנאי שהם מקבלים תשובה ממנוי של מכשיר הסלולר שאליו הם שלחו את ההודעה. על כל SMS חוזר, מקבל המשתמש הקצאה נוספת של שמונה הודעות SMS למשלוח. עופר עובד, סמנכ"ל עסקים ב-ICQ, אומר כי בתקופת החגים הקרובה יעלה בכ-30% מספר הודעות ה-SMS הנשלחות מ-ICQ.

גם חברות הסלולר אורנג' ופלאפון מציעות דרכים לשליחת מסרונים בחינם דרך אתריהן, אך רק אם מדובר במסרונים המועברים בתוך הרשת. מנויי פרטנר יכולים לשלוח מאתר החברה עד 20 הודעות ליום למנויי אורנג'. מנוי ברשת פלאפון יכול לשלוח דרך אתר החברה עד חמישה מסרונים חינם ליום למנויים אחרים בפלאפון או ב-Esc; החל מההודעה השישית, יחויבו המנויים בתשלום של 14 אגורות להודעה - כך שעדיין מדובר בתעריף זול במיוחד. גם התעריף לשליחת הודעה לרשתות אחרות באמצעות אתר פלאפון הוא זול למדי: 16.98 אגורות להודעה. למנויי סלקום, שליחת מסרונים באמצעות אתר החברה כרוכה בתשלום, אך התעריף הוא מוזל (22 אגורות להודעה) ותקף לגבי שליחת הודעות לכל הרשתות.

בנוסף, רשת מירס מציעה ללקוחותיה שליחה של 1,000 הודעות טקסט קוליות בחודש החגים, לכל הרשתות. מדובר בפונקציה הקיימת רק במכשירי מירס, באמצעות לחצן PTT (Push To Talk). הודעות אלה עולות בדרך כלל כמו הודעות SMS ברשת, ובחברה מבטיחים להעניק לכל לקוח 1,000 הודעות כאלה בחודש הקרוב, ללא כל עלות - ללא תשלום עבור זמן אוויר וללא דמי שימוש.

סייע בהכנת הכתבה: ערן גבאי

הידעתם?

ברכות ה-SMS חורגות כבר מזמן ממעגל המכרים המשני: מרבית המברכים ב-SMS ישלחו את ההודעות לחברים (87%) ולקרובי משפחה (80%)

שימו לב!

למסמסים הכבדים כדאי לשקול רכישה של חבילת SMS לחודש החגים; יש גם אפשרות לשלוח הודעות בחינם - באמצעות תוכנת ICQ ואתרי האינטרנט של החברות הסלולריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully