וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה ודנקנר בהימור של 7 מילארד ד'

שרית מנחם

10.9.2007 / 7:52

נוחי דנקנר ויצחק תשובה מרימים פרויקט ענק בלאס וגאס. הצלחה תגרור רווח של 2-1 מיליארד דולר, כשלון יהיה כואב

יצחק תשובה ונוחי דנקנר - שני טייקונים ישראלים, יצאו לפרויקט ענק משותף, שיהיה ההשקעה הגדולה ביותר של ישראלים אי פעם. לא פחות מ-7 מיליארד דולר הם ישקיעו בעיר ההימורים האמריקאית לאס וגאס בהקמת מלון חדש - היוקרתי והמפואר ביותר בעיר.

אם זה יצליח - הם ירוויחו 1-2 מיליארד דולר, השווי של אי.די.בי יוכפל, ותשובה יזכה לתוספת אדירה לשוויין של החברות הפרטיות שלו. ואולם אם הפרויקט ייכשל זה יגרור למטה את התוכניות והשאיפות הגלובליות של שניהם. רגע המבחן הראשון יהיה עוד שנה, כאשר ההלוואה למימון הקרקע תגיע לפדיון, וצריך יהיה לחדש אותה ולקבל הלוואה לבניית המגדל הראשון.

דנקנר ותשובה חלוקים

הבעיה שלהם היא המשבר בשוק האשראי לנדל"ן בארה"ב והחשש ממיתון. לכל אחד מאנשי העסקים יש דעה הפוכה בנוגע למשבר המתפתח בשווקים הפיננסיים. דנקנר סבור שהגרוע ביותר עוד לפנינו ושהמשבר יחריף. תשובה, לעומת זאת, משוכנע שלא יהיה מיתון גלובלי.

הכל התחיל כאשר במאי השנה רכש תשובה שטח ברצועת המלונות הראשית של לאס וגאס - הסטריפ - בסכום ענק של 1.2 מילארד דולר. הקרקע שנרכשה כוללת 156 דונם שעליו שכן מלון פרונטיר הותיק שמיועד להריסה. התכנון: להקים מלון חדש - היוקרתי והמפואר ביותר בווגאס. בית המלון יכלול 3,500 חדרים, קזינו, מרכז מסחרי ומגדלי מגורים יוקרתיים במיוחד. היקף ההשקעה בפרויקט: 5-7 מיליארד דולר.

חודש אחרי הרכישה, בשל הסיכון הגדול שבפרויקט, סכומי הכסף האדירים שיידרשו ופרק הזמן הארוך להשלמתו - צורף בשותפות מלאה (50%) נוחי דנקנר בעל השליטה באי.די.בי. לצורך המיזם הקימו דנקנר ותשובה חברה משותפת - אלעד אי.די.בי לאס וגאס.

האופוריה בשווקים היתה בשיאה והכל היה נראה מצוין. אלא שעד שהגיע מועד מימון רכישת הקרקע, עבר חודש ומשבר הסאבפריים כבר חילחל לשווקים. הבנקים של וול סטריט נהפכו להרבה יותר "קשים" והמתח בקבוצה הישראלית גבר. ההלוואה הושגה בסופו של דבר אבל שוק הנדל"ן המקרטע, השווקים המתכווצים וחוסר הוודאות הביאו את תשובה ודנקנר להסכים לתנאי מימון פחות נוחים משחשבו תחילה.

במסגרת העסקה לרכישת הקרקע העמיד כל צד הון עצמי של 300 מיליון דולר. בנוסף נטלו שני הצדדים מימון בסך 625 מיליון דולר. 450 מיליון דולר הם קיבלו בריבית של ליבור פלוס 2.75%, ו-175 מיליון דולר התקבלו בריבית של ליבור פלוס 4%. על אשראי נוסף בסך 200 מיליון דולר בריבית ליבור פלוס 6% - הוחלט לוותר בשל הריבית הגבוהה.

ההשקעה הנוספת בשלבי הפרויקט המתקדמים יותר, שצפויה להימשך ב-4-5 השנים הקרובות, תמומן גם היא בהון עצמי ובמימון חיצוני. המימון הנוסף יתווה, בין היתר, בהמשך הדרך את סיכויי הצלחת הפרויקט. ככל שהריבית תהיה גבוהה יותר כך הרווחיות תהיה נמוכה יותר.

"ההלוואה מסמנת טובות"

השאלה הגדולה היא האם הפרויקט ישחזר הצלחות קודמות: האם מגע הזהב של תשובה שהסתבר שוב כאמיתי בעסקת הפלאזה במנהטן יוכל למשבר האשראי הנוכחי, לריביות הגבוהות ולשנאת הסיכון החדשה שמשתלטת על המשקיעים. גם האנליסטים כבר הרבה יותר סקפטים ומציינים כי בניגוד למנהטן, שבה יש רק מלון אחד במיקום טוב כל כך, רצועת המלונות בלאס ואגס שופעת - והתחרות אדירה.

הסיכונים הכרוכים במיזם לא ממש מרגשים את תשובה: "כמה שיש יותר מלונות ופרויקטים בוואגס - כך מגיעים לשם יותר אנשים".

סגי איתן מקבוצת אי.די.בי לא מודאגת: "בעידן שבו עסקות לא מקבלות מימון בכלל, קבלת הלוואה בהיקפים כאלה היא נקודת שבח לפרויקט, שממחישה את אמון המממן ביכולתנו לייצר ערך בתקופה זו. מקורבים לעסקה הוסיפו כי בהתחשב בשוק - תנאי המימון טובים יחסית, הריביות לא נמוכות, אך מדובר בהלוואה לשנה אחת בלבד, ולכן היא לא צפויה להשפיע לטווח ארוך. הגיוסים הבאים יהיו לאחר סיום שלב התכנון, בעוד כשנה. עד אז הלך הרוח בשוק ישתנה יותר מפעם אחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully