וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם שהורשע בשבח רצח יצחק רבין וזוכה - לא יקבל פיצויים

נורית רוט

10.9.2007 / 9:58

דוד אקסלרוד הורשע ב-99' בעקבות דברים שאמר ברדיו בנובמבר 95' בזכות הרצח של רבין



אדם שזוכה מהרשעה על בסיס שינוי הלכה משפטית בדיון נוסף, לא יוכל לתבוע פיצויים מהמדינה - כך קבע בית משפט השלום בירושלים.



דוד אקסלרוד הורשע ב-99' בעבירה על פי סעיף 4 (א) לפקודה למניעת טרור פרסום דברי שבח למעשה אלימות, בעקבות דברים שאמר ברדיו בנובמבר 95' בזכות הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין. בבית המשפט המחוזי בירושלים טען אקסלרוד שהסעיף דן בהבעת דברי שבח המתייחסים לארגון טרור בלבד, ואולם הטענה נדחתה, בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון שקבע כי מדובר גם בפעילות של יחיד. בסופו של דבר, הורשע אקסלרוד בעבירה.



כשנה וחצי מאוחר יותר ניתן פסק דין בבית המשפט העליון בדיון נוסף (דנ"פ 8613/96 ג'בארין נגד מדינת ישראל) שבו נקבע כי סעיף 4 לפקודה חל על דברי שבח למעשה אלימות של ארגון טרוריסטי בלבד, ולא למעשה של יחיד.



בעקבות שינוי ההלכה הגיש אקסלרוד בקשה למשפט חוזר. באוקטובר 2005 קבע נשיא בית המשפט העליון דאז, השופט אהרן ברק, כי התקיימה בעניינו עילה לקיומו של משפט חוזר ובהמשך החליט על זיכויו.



בעקבות זאת הגיש אקסלרוד לבית משפט השלום בירושלים תביעה כספית נגד המדינה, לפיצוי בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מהגשת כתב האישום נגדו וניהול ההליכים במשך עשר שנים. לטענתו, באמצעות עו"ד ברוך בן יוסף, נציגי המדינה היו צריכים לצפות שההלכה בעניין עלולה להשתנות, בשל "השימוש החריג" לדבריו בסעיף 4 לפקודה למניעת טרור. המדינה מצדה טענה כי אין להטיל עליה אחריות, מכיוון שהיא לא ציפתה ולא יכולה היתה לצפות את שינוי ההלכה.



השופטת חגית מאק-קלמנוביץ' דחתה את התביעה. היא קבעה כי לא ברור על מה נסמכת טענת אקסלרוד כי היה על המדינה ונציגיה לצפות את השינוי האפשרי בהלכה. לדבריה, גם אקסלרוד עצמו לא צפה את השינוי.



באשר לטענתו כי היה על המדינה לפעול לעיכוב מתן פסקי הדין עד לאחר קבלת פסק הדין בעניין ג'בארין, קבעה השופטת כי אין לה כל יסוד: "בקשות למתן רשות ערעור ולדיון נוסף מוגשות חדשות לבקרים... אם תגרום כל הגשת בקשה שכזו ל'הקפאת' כל ההליכים העשויים להיות מושפעים בגינה, יביא הדבר לעצירה של כל עבודת בתי המשפט והמתדיינים בהם. מצב כזה הוא אבסורדי, אינו ריאלי וודאי שאינו רצוי כמדיניות משפטית".



השופטת הוסיפה כי בהחלטה על זיכוי אקסלרוד קבע ברק מפורשות כי המשפט החוזר חל אך ורק בתחום הפלילי. לכן, קבעה, אין להקיש מההכרעה הפלילית על זכותו של אקסלרוד לפיצוי אזרחי. אקסלרוד חויב ב-3,000 שקל בגין הוצאות ושכר טרחת עורך דין.



(א 11033/05)


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully