וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: ניתן להגיש תביעה לחשיפת זהות גולש באינטרנט עוד בטרם הגשת תביעה כספית בגין פרסום לשון הרע

ארנון בן-יאיר

10.9.2007 / 10:51

כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, יונה אטדגי, בתביעה שהוגשה נגד אתר האינטרנט וואלה



שופט בית משפט השלום בתל אביב, יונה אטדגי, נדרש שלשום פעם נוספת לשאלה שכבר עלתה לדיון בשנים האחרונות - כיצד תוגש תביעה לחשיפה של שם גולש ברשת האינטרנט? שאלה זו כבר נדונה פעמים ספורות בעבר, ובאחד המקרים אף הגיעה לדיון בבית משפט מחוזי, ובכל זאת נותרה במידת מה מעורפלת.



הטענה היא, שתביעה לחשיפת שם של גולש אינה נמנית עם סוג העניינים המסור לסמכותו של בית משפט השלום, ועל כן היא נמצאת בסמכותו השיורית של בית המשפט המחוזי.



במקרים דומים בעבר, חלק מהשופטים חשבו כי אכן הסמכות לחשוף פרטי גולש נתונה לבית המשפט המחוזי. אחרים גרסו כי מדובר בתביעה מקדימה לתביעה בעילה של איסור פרסום לשון הרע או בעילה נזיקית-כספית אחרת, ואם היא מתאימה מבחינת הסכום לבית משפט השלום הרי שגם את התביעה המקדמית לחשיפת הזהות יש לקיים בשלום.



במקרה זה, מדובר בתביעה שהגיש עו"ד דוד קוקלר, באמצעות עו"ד ניזאר עאסי, נגד אתר האינטרנט וואלה, שיוצג על ידי עו"ד גלעד וקסלמן, לחשיפת זהות של גולש בשם "דיוויד" שפגע לכאורה בשמו של קולקר בפורום דיני תעבורה של האתר. וואלה הגישה בקשה לסילוק התביעה על הסף, בטענה שהסמכות לדון בה מוקנית לבית המשפט המחוזי.



אטדגי מקבל בפסיקתו את הגישה שהציג השופט יצחק עמית, לפיה תביעה לחשיפת זהות היא תביעה מקדימה לקראת הגשת תביעה על פי חוק איסור לשון הרע, ועל כן, אם התביעה העתידית מתאימה מבחינת הסכומים לבית משפט השלום, 2.5 מיליון שקל, גם התביעה המקדמית תידון על ידו.



עם זאת, אטדגי סוטה מקביעותיו של עמית שגרס כי על התובע להגיש, בד בבד עם הגשת התביעה המקדמית, גם תביעה כספית כשהנתבע יוגדר בה בשלב זה כ"אלמוני". עמית חשש שתביעה לחשיפת זהות גולש שלא תבוא אחריה בהכרח תביעה כספית, תהיה נגועה בחוסר תום לב ותהווה אך ניסיון להרתיע ולהשתיק אחרים באמצעות חשיפת שמם.



אטדגי קובע כי די בכך שהתובע בתביעה המקדמית יצהיר על כוונתו להגיש תביעה כספית בעניין, לאחר שתיחשף זהותו של הגולש. כמו כן, התובע יידרש להצהיר כי סכום התביעה העתידית יוגבל לתקרת הסמכות הכספית הנתונה לבית משפט השלום.



אטדגי מציע בפסק דינו רשימה שלדעתו תפשט את אופן הגשת תביעות במקרים מעין אלה:



? בשלב הראשון אין צורך להגיש את התביעה העיקרית נגד הגולש האנונימי



? התביעה לחשיפת השם תוגש נגד מפעיל האתר, ספק האינטרנט והגולש עצמו, שיכונה "אלמוני". התובע יידרש כבר בשלב זה להצהיר כי התביעה נועדה לשם הגשת תביעה כספית וכי שוויה הכספי יוגבל לסמכותו העניינית של בית משפט השלום



? בא כוח ספק האינטרנט ישמש בהסכמתו שליח בית דין למסירת כתבי בית דין לגולש. זהות הגולש תימסר לבית המשפט בלבד ותהיה חסויה מעיני הצדדים



? לאחר מסירת כתבי בית דין לגולש, הוא יידרש למסור כתובת להמצאת כתבי בית דין עבורו, רצוי באמצעות עורך דין מטעמו



? הדיון ייערך על יסוד הכתבים שיוחלפו, ובית המשפט ייתן את החלטתו האם לחשוף את זהות הגולש



לפיכך, דחה אטדגי את בקשת וואלה לסילוק התביעה על הסף. מאחר שהתובע כבר הודיע כי בכוונתו להגיש תביעה כספית בעניין, השופט הורה לו להוסיף ולהודיע בהתאם להחלטתו כי התביעה העתידית תהיה בגבול סמכותו של בית משפט השלום.



(הפ 200357/07)



וואלה ו-TheMarker שייכים לקבוצת הארץ


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully