וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונים כרטיסים ונשארים בסלון

הארץ

16.9.2001 / 10:57

"שלם וצפה" בכבלים ובלוויין: סרטים, משדרי ספורט והופעות

מאת אורי אילון

הליגה האנגלית בכדורגל נמצאת בימים אלה בתחילתה, אך אוהדים ישראלים רבים מסרבים לצפות במשחקים המשודרים בטלוויזיה בשידור ישיר. במשחקים הראשונים שהתקיימו באוגוסט צפו רק 1,000-500 משקי בית בכל אחת משלוש חברות הכבלים. הסיבה למרד הצרכנים היא שהקיץ הוחלט בחברות הכבלים וביס, הטלוויזיה בלוויין, לשדר את הליגה בשיטת "שלם וצפה" - כדי לצפות במשחק יחיד על הצופה לשלשל לכיסן 10 שקלים.

ואולם, בחברות הכבלים לא הביאו בחשבון שהערוץ הירדני השני, הכלול בחבילת הערוצים הבסיסית שלהן, משדר את משחקי הליגה האנגלית חינם. שבועיים לאחר תחילת הליגה הודיעה חברת תבל דיגיטל שהיא חוזרת בה והחלה גם היא לשדר את המשחקים חינם. גם יס, שאינה משדרת את הערוץ הירדני השני, תפסיק לגבות כסף החל במשחק הבא. מנויי תבל שיש להם ממיר אנלוגי ומנויי מת"ב וערוצי זהב נאלצים בינתיים להמשיך לשלם.

למרות ההצלחה החלקית, הליגה האנגלית היא רק ניסיון ראשון שמרמז על הצפוי בישראל בעוד שלוש-ארבע שנים, אם אכן יתממשו תקוות משרד התקשורת וחברות הכבלים והלוויין להעביר את רוב משקי הבית לשיטת השידור הדיגיטלית. שיטה זו תאפשר לחברות המשדרות לספק מגוון גדול יותר של ערוצים ושירותים, ובכלל זה את שירות ה"שלם וצפה" view") ("pay per, שבאמצעותו הלקוח יכול להזמין סרטים ומשדרים אחרים תמורת תשלום חד פעמי הנוסף לחשבונו החודשי.

לדעת רבים, המצב הביטחוני, המיתון והחורף המתקרב יעזרו להפוך את המשדרים תמורת תשלום ללהיט. כאשר בילוי משפחתי בקולנוע הוא הוצאה כספית גדולה יחסית, מזג האוויר סגרירי וקיים חשש ביטחוני מיציאה למקומות ציבוריים - ערוצי הטלוויזיה שמציעים סרטים חדשים יחסית תמורת תשלום סביר עשויים להיות בילוי מועדף.

אבל מה שנראה כעסקה משתלמת, עשוי בסופו של דבר לפגוע ברמה של חבילות הערוצים הבסיסיות של חברות הכבלים והלוויין. כך, הסרטים החדשים ואירועי הספורט הפופולריים ביותר יוצאו אל מחוץ לערוצים הרגילים, בניסיון לגרום לצופה לפתוח את הארנק.

שוק התקשורת הישראלי קטן יחסית, ועדיין לא ברור אם שירות הצפייה תמורת תשלום יחדור בהצלחה כפי שקרה בדנמרק, איטליה וארצות הברית, או שמא ייכשל כמו באוסטריה, הולנד ושוודיה. במדינות אלו הצרכנים התקוממו על התשלום הנוסף, שהיה יקר מדי לטעמם, ועל הסרבול שכרוך בהזמנת המשדרים.

ישראל היתה אחת מהמדינות הראשונות בעולם, אחרי ארצות הברית, שבה הושק שירות צפייה תמורת תשלום. כבר לפני שבע שנים ייסדה חברת הכבלים תבל את שירות "הום סינמה", שמציע סרטים חדשים יחסית תמורת 15 שקלים לסרט. זאת היתה תוספת משמעותית למחזור חיי הסרטים בארץ.

עד אז סרטים שווקו בשלבים: בתחילה בבתי הקולנוע, אחר כך בחנויות להשכרת סרטי וידיאו ולבסוף הם שודרו בטלוויזיה. כעת, סרטים רבים מוצעים בטלוויזיה תמורת תשלום אחרי שהם מוצעים בחנויות הווידיאו. התאחדות ענף הקולנוע עתרה בזמנו לבג"ץ נגד "הום סינמה", אך לא הצליחה למנוע את השירות החדש, שכיום כבר נפוץ ברוב מדינות אירופה.

שירות צפייה תמורת תשלום אינו מיועד באופן עקרוני לשידורים רגילים, אלא לארבעה סוגי תכנים עיקריים: סרטים, משחקי ספורט, הופעות ותוכניות אירוטיות. בתחילת 2001 היה ניסיון ראשון בארץ לשדר אירוע ספורטיווי בשיטה זו: תבל הציעה ללקוחותיה סדרת קרבות אגרוף של מייק טייסון בשידור ישיר.

בארצות הברית צופים רבים מוכנים לשלם 50 דולר בעבור כל קרב כזה. בישראל, לעומת זאת, ההיענות היתה מועטה - רק 2,000-1,000 מנויים שילמו תמורת המשדרים. בתבל תירצו זאת בכך שהשירות חדש, שהשעה היתה לא נוחה (03:00) ובכך שיש קהל מועט יחסית שמתעניין באגרוף.

לפני כחצי שנה רכשה תבל את זכויות השידור על משחקי נבחרת ישראל בכדורגל ותכננה להציע אותם לצופים תמורת תשלום מיוחד (כ-35 שקלים למשחק, לפי ההערכות). שידור המשחקים בתבל היה מונע מ-80% מבתי האב שאינם מחוברים לחברה לצפות בהם, ומשרד התקשורת טרפד את היוזמה. "נבחרת ישראל היא לא רכוש פרטי", אמר אז שר התקשורת ראובן ריבלין.

ויכוח דומה התנהל בבריטניה לפני כשנה, כשרשת סקאי רצתה לשדר משחק של הנבחרת האנגלית בכדורגל. הוויכוח הסתיים בניצחון הרשת, והכנסותיה משידור המשחק מוערכים ב-40 מיליון ליש"ט.

הנתונים האלה ידועים בוודאי לאנשי העסקים אלי עזור ופיני זהבי, שרכשו את זכויות השידור בישראל של משחקי המונדיאל שיתקיימו ביוני. כעת הם שוקלים להציע אותם במתכונת של שלם וצפה. לפי ההערכות, מי שיהיה מעוניין לצפות במשחקים ייאלץ לשלם 130 דולר בשביל החבילה כולה. עם זאת, הדבר כרוך באישור מועצת הכבלים והלוויין שלא מתלהבת מהרעיון. בכל מקרה, התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א אוסרת לשדר את משחקי חצי הגמר והגמר במתכונת זו.

גם הזמרת מדונה, שהופעתה האחרונה בדטרויט שודרה בשידור ישיר במדינות רבות בעולם, נאלצה לפנות ישירות לחברת יס כדי למנוע ממנה לגבות תשלום מיוחד בעבור המשדר. שיטת שלם וצפה קיבלה דחיפה עם תחילת השידורים של יס ביולי שעבר - כיום חברת הלוויין מציעה עשרה ערוצים הפועלים כך. ביס מדווחים שקרוב למחצית מלקוחותיהם הזמינו לפחות סרט אחד בשנה האחרונה, וכי שיעור המזמינים ומספר ההזמנות עולה בהתמדה.

השנה התחילו גם שאר חברות הכבלים להציע שירות כזה, אך המועצה לשידורי כבלים ולוויין הגבילה את מספר הערוצים הפועלים כך ל-12 בלבד. בימים הקרובים אמורה המועצה לאשר פתיחת ארבעה ערוצים נוספים בכל חברה. עם זאת, היא תחייב את חברות הכבלים והלוויין לאפשר ללקוחותיהן לקבוע עם חיבורם לשירות סכום חודשי מרבי לקניית סרטים, כדי למנוע, למשל, הזמנת סרטים סיטונית על ידי ילדים.

סמנכ"ל תבל דיגיטל, איתן גליק, טוען ששירות הצפייה תמורת תשלום מצליח בישראל באופן יחסי. שיעור הצופים המזמינים תוכניות תמורת תשלום מתוך כל הלקוחות המחוברים לתבל הוא 40%. גליק טוען כי זהו שיעור גדול יותר מזה של רשת סקאי האנגלית ואף מזה של כמה חברות כבלים בארצות הברית. בערוצי זהב ובמת"ב שיעור הלקוחות שנוהגים להזמין מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully