וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: קומברס תשלם למדינה 35-40 מיליון דולר עבור תמלוגי עבר ועתיד

הארץ

16.9.2001 / 10:09

זאת במסגרת עסקת חבילה הכוללת את הסדר חוב העבר שבמחלוקת ואת כניסתה של קומברס למסלול המיוחד של החזר תמלוגים לחברות הגדולות

מאת אורה קורן

נציגי קומברס והממשלה הגיעו להבנה על הסכום שתשלם החברה לממשלה בגין חוב תמלוגי העבר והעתיד, במסגרת עסקת חבילה הכוללת את הסדר חוב העבר שבמחלוקת ואת כניסתה של קומברס למסלול המיוחד של החזר תמלוגים לחברות הגדולות. ההסכם בין הצדדים עתיד להיחתם השבוע - כך אמרו מקורבים למגעים. לדבריהם, הסכום שתשלם קומברס יהיה 40-35 מיליון דולר.

כמו כן מסתמן כי קומברס תשלם את התמלוגים כבר ב-2001, ללא פריסה לחמש שנים, כפי שמאפשר המסלול להסדר תמלוגים לחברות גדולות. בתחילה תבעה המדינה מקומברס תמלוגים בסך כ-35 מיליון דולר בגין מכירות בשנים קודמות, שלטענתה התבססו על מוצרים שפיתוחם התבצע בתמיכת המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר (תמ"ס), על סמך חוק המחקר והפיתוח.

קומברס מצידה טענה כי המכירות התבססו על מוצרים שפותחו ללא תמיכת המדען הראשי, ולפיכך אינה חייבת בתשלום תמלוגים בגינם. עו"ד החברה, יעקב נאמן, אף טען בדיונים כי הממשלה חייבת לקומברס מיליוני דולרים ששולמו בעבר כתוצאה מטעות בחישובי החברה.

חקירת התמ"ס החלה לפני כשנה וחצי. בעקבות קשיים להוכיח באופן חד משמעי את מלוא הטענות, הסכימו שני הצדדים להגיע לעסקת חבילה, שתשלב את כניסת קומברס למסלול החדש לחברות הגדולות, לחיסול חוב התמלוגים העתידי שלהן. העסקה כוללת את חוב העבר ואת החוב העתידי, שהיקפו נאמד על בסיס צפי למכירות של מוצרים שפיתוחם מומן על ידי המדען הראשי. היקף המכירות בעתיד נקבע על בסיס נוסחה הקובעת החזר של 65%-100% מהמענקים שקיבלה החברה.

המקורבים אמרו כי ההבנה שגובשה היא פשרה שלא תראה במדויק איזה סכום נובע מחוב העבר ואיזה מחוב העתיד, ולפיכך תאפשר לשני הצדדים לטעון הסברתית כי עמדתם בדבר חובות העבר התקבלה.

בכך תהיה קומברס לחברה הגדולה הראשונה שתחסל את חוב התמלוגים שלה למדען הראשי, ותצא מהמלכוד המחייב חברות, משיקולי דו"חות כספיים, לבקש כל שנה מענקים בהיקף שיכסה את החזרי התמלוגים שלהן באותה שנה.

בפני קומברס יהיה פתוח מסלול חדש של מענקים ללא תמלוגים למו"פ משותף עם חברות נוספות או למו"פ תשתיתי (גנרי).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully