וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הבינלאומי מעלה את תחזית המדד; סבור כי בנק ישראל יעלה את הריבית בחצי אחוז

שלומי גולובינסקי

16.9.2001 / 12:21

להערכת חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק, מדד חודש ספטמבר יעלה בשיעור של 0.6%, במקום 0.4% בתחזית הקודמת

ההאצה בקצב הפיחות ועלייה תלולה במחירי הירקות הן הסיבות העיקריות למדדים גבוהים יחסית הצפויים בתקופה הקרובה, כך מעריך היום חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי.

להערכת גוטמן, מדד חודש ספטמבר יעלה בשיעור של 0.6%, במקום 0.4% בתחזית הקודמת, מדד חודש אוקטובר יעלה ב-0.7%, במקום 0.4%, ומדד חודש נובמבר יעלה בשיעור של 0.4% במקום תחזית לעלייה של 0.2%. להערכת גוטמן, האינפלציה בשנת 2001 צפויה להגיע ל-3.7% לעומת 3.1% בתחזית הקודמת, ואילו האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להגיע ל-3.3%.

הערכות האינפלציה מתבססות על הערכה של פיחות בשקל. השער הממוצע בחודש ספטמבר לעומת הדולר צפוי להיות 4.32 שקלים. גוטמן מציין כי זהו פיחות של כ-2% לעומת חודש אוגוסט, כאשר בחודש אוקטובר צפוי פיחות נוסף של קרוב ל-1%. ההערכות הראשונות לגבי שנת 2002 הן לפיחות של כ-5% במהלך השנה, כאשר השער בסוף שנת 2001 צפוי להגיע לכ-4.38 שקלים לדולר.

לדברי גוטמן, האינפלציה בשנת 2001 תגלוש קצת מעבר לתחום העליון של יעד האינפלציה. בתנאים אלו, ועל רקע אי הוודאות והתנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים, צפויה, להערכתו, העלאת ריבית על ידי בנק ישראל בכ-0.5% עד סוף השנה.

ההעלאה הראשונה צפויה בסוף חודש ספטמבר בשיעור של 0.2%. העלאת ריבית כזו עדיין תשאיר את הריבית הריאלית, בהתאם לציפיות האינפלציה ברמה של קרוב ל-3.5%.

גוטמן מציין כי התגובות בשוקי ההון והכספים בעקבות האירועים הדרמטיים בארה"ב ב-11 בספטמבר עדיין לפנינו. כל עוד לא נפתחו הבורסות בארה"ב, האינדיקציות לתגובות עד עתה הן חלקיות מאוד. כך הדברים גם בשווקים בישראל, שיושפעו גם מתגובת ארה"ב לאירועים.

להערתו, השווקים צפויים להיות תנודתיים, כאשר ההערכה הכללית היא שכלכלת העולם נכנסת לתקופה מורכבת ולא קלה. הדברים, כמובן, ישפיעו על המשק הישראלי. בשלב זה התחזית היא להמשך המיתון בישראל, צמיחה בתמ"ג של 0% בשנת 2001 ו-2% בשנת 2002.

מצב המשק העולמי ומצב שוקי ההון בארה"ב, המשפיעים רבות על תעשיות ההיי-טק וחברות ההזנק, הם הגורמים העיקריים המשפיעים על המשכו של המיתון בישראל, כאשר היחלשותו של השקל תימשך, אך לא בשיעורים מעוררי דאגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully