וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד אוגוסט הכל נראה בסדר גמור: עלייה ברווחי חברות הביטוח ברבעון השני בעקבות הגאות בשוק ההון

אתי אפללו

11.9.2007 / 9:25

חברות הביטוח הציגו עליות בביצועיהן ברבעון השני של 2007 לעומת הרבעון המקביל ב-2006; אך קשה להשוות בין שני הרבעונים, בעקבות התלות בכיוון של שוק ההון; ברבעון השלישי של 2007 צפויים הרווחים להיפגע בשל הירידות בשווקים



חברות הביטוח הציגו עליות של עשרות ולעתים מאות אחוזים בביצועיהן ברבעון השני של 2007 לעומת הרבעון המקביל ב-2006. עם זאת קשה להשוות בין שני הרבעונים, משום שהתוצאות שמפרסמות החברות תלויות מאוד בכיוון של שוק ההון.



בעוד שברבעון השני של 2006 השוק החלש גרם לחברות הביטוח לפרסם אזהרת רווח, השנה השוק החיובי הוביל אותן לרווח מצרפי של 1.13 מיליארד שקל ברבעון.



העליות נובעות בעיקר מהכנסות מהשקעת כספי הפוליסות בשוק ההון, ולא מהפעילות הביטוחית החיתומית.



באוגוסט התהפכה המגמה בשווקים, וחברות הביטוח התחילו להפסיד. כבר כעת ברור שהרבעון השלישי יהיה גרוע בהרבה מקודמו.



ביטוח חיים



ארבע מחמש חברות הביטוח הגדולות בישראל - מגדל, מנורה, הפניקס והראל - הציגו ברבעון השני עלייה משמעותית בפרמיה וברווח בביטוח החיים לעומת הרבעון המקביל ב-2006. על העלייה השפיעו בעיקר רווחים מהשקעת כספי הפוליסות בשוק ההון ומדמי הניהול שחברות הביטוח גובות בפוליסות אלה. גם הצמיחה במשק, שהובילה לגידול בפרמיות ולירידה בביטולים, סייעה לעלייה ברווחים.



חברת הביטוח הגדולה החמישית, כלל ביטוח, הפתיעה לרעה בתחום ביטוח החיים. בעוד ששיעור הרווח הממוצע מדמי ביטוח של ארבע החברות האחרות היה כ-30%, בכלל ביטוח הוא היה כמחצית מכך בלבד.




ייתכן מאוד שניתן לייחס זאת לכך שתיק ביטוח החיים של כלל צעיר מאלה של מגדל ושל פניקס, ולכך שיש לה פחות ביטוחי פרט מלמנורה ולהראל - ביטוחי הפרט מניבים בדרך כלל הכנסות גבוהות יותר מדמי ניהול.



אלון גלזר, אנליסט הביטוח של לידר שוקי הון מציין כי "ברבעון הבא יהיה המצב טוב פחות: הירידות בשווקים באוגוסט גרמו לכך שחברות הביטוח יצטרכו להחזיר כשליש מדמי הניהול שגבו. מי שיכולה להיפגע מכך בצורה הקשה ביותר היא מגדל, בגלל גודלו של תיק ביטוחי החיים שלה."



ביטוח כללי



הרווחים מעסקי הביטוח נותרו יציבים. בתחום הגדול ביותר בביטוח הכללי, ביטוח רכב החובה, חלה ירידה ברווחיות החיתומית (הרווח בנטרול רווחי ההשקעה), ומגמה זו צפויה להימשך. בתחום הרכב החובה לרכב המדיניות החשבונאית היא שחרור רווחים משנות חיתום קודמות. כעת מוצגים רווחי שנת החיתום 2004, שבה החלו מלחמת המחירים ושחיקת התעריפים בתחום, ולפיכך מעתה ואילך צפוי הרווח המשתחרר להיות קטן יותר.



הפניקס בלטה לטובה בתחום ביטוח החובה לרכב ברבעון השני, והיא מתחילה לקצור את פירות טיוב התיק שהיא מבצעת. עם זאת, באחרונה הודיעה החברה כי היא מצטרפת למלחמת המחירים בתחום, שאותה מובילה ביטוח ישיר, ומוזילה את תעריפי הביטוח בשיעור של עד כ-10%. השאלה הגדולה היא אם הפניקס תדע לבחור רק את המבוטחים ה"טובים" גם במצב של מלחמת מחירים.



תחום הבריאות ממשיך לצמוח בקצב של יותר מ-10% בשנה. בתחום זה יש עדיין מצב של ביטוח חסר, והרווח בו צפוי להמשיך ולצמוח ברבעונים הקרובים, כל עוד הרגולטור לא יתערב באופן שמעמיס עלויות על החברות - למשל בדרישה לביטוחי משנה, כפי שהיה במכרז ביטוח התרופות של הכללית.



לדעת גלזר, ברבעון השלישי צפויה ירידה גם בתחום הביטוח הכללי, שגם בו יש לתוצאות בשוק ההון השפעה דרמטית, שכן העתודות מושקעות בשוק ההון. כן צפויה הרעה בפעילות הביטוחית (ברווח החיתומי) בביטוח החובה לרכב.



מנורה, שרכשה את חברת הביטוח שומרה, תגדל בנפח הפעילות, אך ההשפעה על שורת הרווח אינה ברורה עדיין.



פנסיה, פיננסים ונוסטרו



ענף הפנסיה צמח ברבעון השני ביותר מ-20%. בניגוד לשאר הענפים, לדעת גלזר הוא אינו צפוי להיפגע ברבעון השלישי, שכן רווחים מהשקעת כספי הפנסיה אינם משפיעים כמעט על שורת הרווח וההפסד של החברות, והן גובות דמי ניהול קבועים. מנורה, המחזיקה בקרן הפנסיה הגדולה מבטחים, צפויה להרוויח מכך, שכן הדבר ימתן אצלה את הפגיעה ברווח משאר הענפים.



בפעילות הפיננסית צפויה הפגיעה ברווחיות ברבעון השלישי לבוא בעיקר מהפעילות השוטפת בשוק ההון, כגון חיתום או השקעות כספי נוסטרו. הרווחיות מתחום קופות הגמל וקרנות הנאמנות לא צפויה להיפגע באופן משמעותי, מכיוון שכמו בפנסיה, דמי הניהול במכשירים אלה קבועים.



עם זאת, צפויה ירידה מסויימת ברווחיות מקרנות הנאמנות בשל הפידיונות הגדולים שהיו בחודש אוגוסט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully